Piet Adema, houd je poot stijf in Brussel, stem tegen langer gebruik glyfosaat

4 oktober 2023

Volgende week vrijdag 13 oktober stemmen de Europese lidstaten over het gebruik van het landbouwgif glyfosaat. De FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging roepen demissionair landbouwminister Piet Adema opnieuw met klem op om dan namens Nederland tegen het voorstel te stemmen voor het verlengen van de vergunning voor deze onkruidverdelger.

Schadelijk

De drie organisaties vinden dat de demissionaire minister moet luisteren naar de meerderheid van de Tweede Kamer. Die was begin vorige maand meer dan duidelijk: glyfosaat moet verdwijnen uit de Europese Unie. De chemische stof in bestrijdingsmiddelen zoals het bekende merk Roundup is zeer schadelijk voor mens, dier en milieu.

Houd de poot stijf!

Adema liet weten dat hij pas een standpunt wilde innemen nadat hij zich goed had laten informeren. Daarvoor heeft de minister nu voldoende tijd en gelegenheid gehad. Met de kennis die hij heeft over glyfosaat kan hij maar nog één ding doen: net als Duitsland en Oostenrijk zijn poot stijf houden in Brussel en tegen langer gebruik van het gif stemmen.

De Europese instantie die bestrijdingsmiddelen beoordeelt, de EFSA (European Food Safety Authority), heeft de lidstaten geadviseerd om de vergunning voor het gebruik van glyfosaat met tien jaar te verlengen. Onbegrijpelijk, vinden de FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging.

Slecht voor de gezondheid

Volgens de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) is de stof waarschijnlijk kankerverwekkend. Ook zijn in verschillende studies aanwijzingen dat het de kans op de ziekte van Parkinson vergroot. Verder is het middel slecht voor insecten, het waterleven en de bodemkwaliteit.

Veel boeren gebruiken glyfosaat om het groen van hun akkers te halen, zodat ze die makkelijker kunnen bewerken. Hierdoor ontstaan de bekende gele akkers.

Manifest

De FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging brachten eerder al een gezamenlijk manifest bestrijdingsmiddelen uit. Daarin sporen ze de Nederlandse overheid aan de samenleving beter te beschermen tegen schadelijke effecten van bestrijdingsmiddelen.

Voor glyfosaat zijn voldoende gezonde alternatieven, betogen de drie organisaties. Denk aan mechanisch wieden, strokenlandbouw en ondiep ploeg. De overheid moet investeren om het boeren makkelijker te maken om over te stappen op nieuwe teelmethoden. Zo voorkomt zij dat de landbouw sector glyfosaat vervangt voor een nog schadelijker cocktail van middelen.