Hoe kunnen we eenzaamheid onder mantelzorgers verkleinen?

18 december 2023

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen starten binnenkort met een vijfjarig onderzoeksproject wat meer inzicht moet geven in hoe eenzaamheid onder mensen die intensieve mantelzorg geven eruitziet. Ook wordt onderzocht wat er gedaan kan worden om de situatie van deze mensen te verbeteren. Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Nationale Wetenschapsagenda.

Hoewel veel mantelzorgers voldoening halen uit de zorg voor een naaste, kan dit tegelijkertijd ook een eenzame taak zijn. Weinig tijd voor jezelf, onbegrip van vrienden en kennissen, het gevoel er alleen voor te staan - het zijn maar een paar voorbeelden van de problemen waar mantelzorgers tegenaan lopen. Deze problemen hebben niet alleen impact op de mantelzorger zelf, maar ook op degene die de zorg ontvangt. En met de groeiende vraag naar mantelzorg is het ook een maatschappelijk probleem.

Ongebruikelijke zorg

Een consortium met onder andere RUG-onderzoekers Annette van der Putten, Jorien Luijkx, Annet ten Brug en Jasperina Brouwer trapt daarom binnenkort een nieuw vijfjarig onderzoeksproject naar dit onderwerp af. De groep focust zich op mantelzorgers die langdurig intensieve en/of complexe zorg verlenen in een fase van hun leven waarin dat niet zo gebruikelijk is: ouders van kinderen met een beperking, mensen die zorgen voor hun partner en jongvolwassenen die een naaste hebben met een chronische aandoening. In het consortium, bestaande uit de Rijksuniversiteit Groningen, Open Universiteit, Hogeschool Rotterdam en verschillende praktijkpartners, wordt onderzocht hoe eenzaamheid in deze groepen eruitziet en wat er gedaan kan worden om de situatie van deze mensen te verbeteren. Ook is een van de doelen om meer bewustzijn te creëren bij werkgevers, scholen, professionals en de brede maatschappij.

Nationale Wetenschapsagenda

Het onderzoeksproject wordt mogelijk gemaakt door een subsidie van maar liefst 1.028.720,- euro die de onderzoekers onlangs ontvingen in het kader van de Nationale Wetenschapsagenda (NWA) van NWO. De onderwerpen op deze agenda zijn tot stand gekomen door inbreng van zowel wetenschappers als het brede publiek. Het project van Van der Putten past binnen het thematische programma ‘eenzaamheid’. Dit programma heeft als doel om beter te begrijpen hoe eenzaamheid bij verschillende groepen in de samenleving eruit ziet en wat mogelijke oorzaken en oplossingen zijn.

Het consortium bestaat uit:

Rijksuniversiteit Groningen, Open Universiteit, Hogeschool Rotterdam, Expertisecentrum Inclusief Onderwijs (ECIO), Sch(ouders), MantelzorgNL, Dwarslaesie Organisatie Nederland, ALS Patiëntenvereniging, Parkinson Vereniging en UMC Utrecht/ De Hoogstraat.

Patiëntonderzoeker Paulus Bakx neemt namens de Parkinson Vereniging actief deel aan dit project.

Meer informatie op de website van NWO