Berichten over Aanvullende therapieën

1. Oproep: kom de Werkgroep Aanvullende Therapieën versterken!

De afgelopen jaren waren productieve jaren voor de Werkgroep Aanvullende Therapieën (WAT). Er staan nu informatieve artikelen over zo’n 20 verschillende aanvullende therapieën op de site van onze vereniging. Niet alleen over Mind-Body Therapieën maar ook bij voorbeeld over acupunctuur en natuurgeneeskunde.

Toon volledig bericht

2. Werkgroep aanvullende Therapieën (WAT)

Het verenigingsstandpunt met betrekking tot aanvullende therapie is:

‘Het is even onverstandig alle vormen van aanvullende geneeswijzen toe te juichen als om ze te verwerpen'. Deze zin komt uit de Parkinson Magazine van april 1982. Hij geeft precies aan waar de vereniging nog steeds staat in de discussie over aanvullende therapieën.

3. Lichttherapie in breder perspectief

Leefstijl en leefsituatie veranderen

Is de verstoorde biologische klok ook te herstellen met een andere leefwijze of leefomstandigheden? Met andere woorden, is de therapie wel echt nodig?  In dit geval zijn er zeker aanknopingspunten. De patiënt zou meer naar buiten kunnen gaan, gebruikmakend van zon- en daglicht. Deze natuurlijke belichting zal helpen de biologische klok in orde te brengen of te houden.

4. Medicinale cannabis bij parkinson

De afgelopen jaren is een toenemende vraag ontstaan naar de potentieel positieve effecten van medicinale cannabis voor verschillende symptomen bij de ziekte van Parkinson, zoals tremor, dyskinesieën, slaap, spanning en hallucinaties. Het wetenschappelijk onderzoek naar de effecten bij parkinson is zeer beperkt, meestal uitgevoerd in kleine groepen, en geeft momenteel onvoldoende aanwijzingen voor een gunstig effect op een van de mogelijke domeinen van functioneren bij de ziekte van Parkinson. Daarnaast zijn er ook duidelijke risico’s.

5. Fytotherapie en parkinson

Fytotherapie is zo oud als er mensen op aarde zijn en is te zien als de oervorm van de geneeskunde. Kruiden werden niet uitsluitend gebruikt als geneesmiddel, maar ook als voeding. Op intuïtieve manier, en door ervaringen, heeft men ontdekt dat  bepaalde planten (-delen) kunnen worden ingezet bij bepaalde ziekten en gezondheids-verschijnselen. Hieruit is de volksgeneeskunde ontstaan.

6. Yoga en parkinson

Yoga ontstond  in India omstreeks 2.000 jaar voor Christus[i]. Deze discipline is afgestemd op zelfontwikkeling en zelfrealisatie. Lichaam en geest vormen in dit streven een evenwichtige eenheid. In de yoga-leer ligt eeuwenoud cultureel erfgoed opgeslagen. Het betreft met name richtlijnen hoe (voortdurend) te oefenen met het verbeteren van jezelf. Therapeutische yoga zet deze oefenleer in tegen kwalen zoals stress. Yoga is dan een van de Mind-Body Therapieën.

7. Euritmie en parkinson

Euritmie is een bewegingstherapie die ontstaan is in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze is gebaseerd op de denkwereld van rudolf steiner, die de antroposofie heeft vormgegeven vanuit de theosofie. Tot het antroposofische gedachtegoed behoren o.a. De vrije school, biologisch dynamische (bd) kweekmethode en antroposofische geneeskunde, waar de euritmie onderdeel van is.

8. Osteopathie en parkinson

Osteopathie is ruim een eeuw geleden ontwikkeld door de Amerikaanse arts Andrew T. Still (1828-1917). Hij combineerde zijn medische kennis met eigen, nieuwe inzichten. Zo’n inzicht was destijds dat alle lichaamsweefsels een zekere mate van beweging behoren te vertonen en dat verlies van deze beweeglijkheid een nadelige invloed heeft op de gezondheid. Hij ontwikkelde een manier om met zijn handen weefsels met verminderde beweeglijkheid in het lichaam te kunnen opsporen.

9. De Ronnie Gardiner Methode bij parkinson

De grondlegger van de methode  Ronnie Gardiner was  in zijn geboorteland USA (1932) befaamd als jazzdrummer. Vanaf 1964 woont hij in Zweden. In 1980 raakte hij in een depressie door tragische gebeurtenissen. Maar toen hij toch weer eens ging drummen merkte hij dat zijn stemming verbeterde. Dit zette hem aan het denken over de motorische vaardigheden van een drummer en hij las literatuur over de effecten van drummen en ritme op de hersenen.

10. Qigong en parkinson

Qigong heette tot de jaren 50 Chi Kung, een naam die ook nu nog veel wordt gebruikt. Het omvat een groot aantal oefeningen waarvan het gemeenschappelijke doel is, de kunde te ontwikkelen de levensenergie (Qi)  te leiden. Deze kunde, die in China wordt aangeduid als Gong, is slechts te verwerven door regelmatig te oefenen.