Berichten over Autorijden

1. Vertraging medische keuringen CBR houden aan tot eind 2020

Het CBR heeft ernstige problemen met het proces van de beoordeling van de rijgeschiktheid. De doorlooptijden zijn te hoog en veel mensen worden hierdoor geraakt. Deze situatie leidt tot schrijnende situaties doordat mensen die verlenging van het rijbewijs hebben aangevraagd buiten hun schuld zonder rijbewijs komen te zitten. Met alle gevolgen van dien voor bijvoorbeeld werk, mantelzorg of sociale contacten. (Bron: kamerbrief drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister Infrastructuur en Waterstaat)

2. Autorijden en parkinson

Uw gemeente zorgt voor de afgifte van uw nieuwe rijbewijs. Als u jonger bent dan 75 jaar en geen medische indicatie hebt, verstrekt de gemeente u tegen betaling een nieuw rijbewijs na inlevering van één pasfoto en het oude rijbewijs. Heeft u een medische indicatie – zoals de ziekte van Parkinson – en/of bent u ouder dan 75 jaar dan heeft u voor de vernieuwing van uw rijbewijs ook een Verklaring van geschiktheid nodig[1]. Hierbij hoort ook een medische keuring en, in het geval van mensen met parkinson, een rijtest.

3. Digitale vragenlijst rijgeschiktheids verklaring

'Sinds begin dit jaar is de vragenlijst voor het rijbewijs A, B, BE en T gewijzigd en vanaf mei vervangen we ook de digitale vragenlijst van de Gezondheidsverklaring voor de 75+-er die zijn of haar rijbewijs wil verlengen op mijncbr.nl', aldus het CBR. 'We vragen gerichter uit, zodat het CBR beter kan beoordelen of u rijgeschikt bent of niet. Na feedback op de gewijzigde vragenlijst in januari, hebben we bovendien enkele vragen aangepast. In de bijlage vindt u beide nieuwe vragenlijsten met toelichtende teksten ter informatie.'

4. Rij veilig met medicijnen

Eén op de zes Nederlanders gebruikt medicijnen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Dit kan gevaarlijk zijn als u aan het verkeer deelneemt. Het is goed om te kijken of uw medicijn invloed heeft op uw rijvaardigheid. Staat uw medicijn niet op de website rijveiligmetmedicijnen.nl, dan geeft de beroepsorganisatie voor apothekers, de KNMP, hier geen landelijk advies over. Weet u niet zeker of u met uw medicijnen veilig kunt rijden? Vraag dan je arts of apotheker om advies.

5. Rijondersteuning kan oudere autobestuurder helpen

Oudere, ervaren automobilisten kunnen baat hebben bij systemen die tijdens het rijden verkeersinformatie aanbieden, de zogeheten advanced driver assistance systems (ADAS). Dat blijkt uit onderzoek dat Mandy Dotzauer deed in het Universitair Medisch Centrum Groningen. Bestuurders met ADAS waren minder vaak betrokken bij botsingen, staken kruisingen vlotter over en reden sneller dan bestuurders zonder ADAS. Voor oudere bestuurders met de ziekte van Parkinson lijkt een systeem dat alleen informatie geeft niet genoeg; zij lijken behoefte te hebben aan een systeem dat ook kan ingrijpen. Dotzauer promoveert op 21 januari aan de Rijksuniversiteit Groningen.