Berichten over Autorijden

1. Europese Commissie: Alle rijbewijzen zeven maanden langer geldig

De Europese Commissie heeft besloten om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

2. Autorijden en parkinson

Uw gemeente zorgt voor de afgifte van uw nieuwe rijbewijs. Als u jonger bent dan 75 jaar en geen medische indicatie hebt, verstrekt de gemeente u tegen betaling een nieuw rijbewijs na inlevering van één pasfoto en het oude rijbewijs. Heeft u een medische indicatie – zoals de diagnose ziekte van Parkinson – en/of bent u ouder dan 75 jaar dan heeft u voor de vernieuwing van uw rijbewijs ook een Verklaring van geschiktheid nodig[1]. Hierbij hoort ook een medische keuring en, in het geval van mensen met parkinson, een rijtest.

3. Angst voor autorijden

Mensen met rijangst zijn bang om auto te rijden. Ze zitten met een zeer gespannen of angstig gevoel achter het stuur, of vermijden het autorijden helemaal. Zowel achter het stuur als wanneer u bijrijder bent kunt u hiervan last ervaren. Dit kan het geval zijn wanneer u zelf een diagnose ziekte van Parkinson of parkinsonisme heeft. Maar ook als naaste of bijrijder kunt u dit zo ervaren.

4. Autorijden en categorie 2 medicatie

De Parkinson Vereniging heeft aan het Verbond voor Verzekeraars vragen gesteld over eventueel uitsluitsel van verzekering van mensen die categorie 2 medicatie gebruiken, welke mogelijk van invloed kan zijn op de rijvaardigheid.

5. Achteruitgang in rijvaardigheid van parkinsonpatiënten

In 2017 is in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology een artikel gepubliceerd over rijvaardigheid van mensen met parkinson. Doel van het onderzoek was om na te gaan of parkinsonpatiënten minder veilig gaan rijden over een periode van 2 jaar.

Toon volledig bericht

6. Update van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

Niet alleen bij de Parkinson Vereniging, maar ook bij heel wat andere patiënten verenigingen, kwamen in het afgelopen jaar veel klachten binnen over de stagnerende dienstverlening van het CBR. Klachten over slechte bereikbaarheid, enorme wachttijden en verlopen rijbewijzen stapelden zich zo hoog op dat op enig moment zelfs van overheidswege is ingegrepen.

7. Rijbewijs 75-plusser tijdelijk met maximaal één jaar verlengd

De tijdelijke verlenging van de geldigheid van het rijbewijs voor 75-plussers met maximaal één jaar, gaat per 1 december 2019 in. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. De ministerraad stemde eerder al in met een aanpassing van het Reglement Rijbewijzen. Het wachten was nog op advies van de Raad van State, die is positief over de verlenging zo meldt de minister in haar brief. Door de regeling kunnen 75-plussers blijven rijden tot het moment dat het CBR een besluit heeft genomen over hun rijgeschiktheid.

8. Vertraging medische keuringen CBR houden aan tot eind 2020

Het CBR heeft ernstige problemen met het proces van de beoordeling van de rijgeschiktheid. De doorlooptijden zijn te hoog en veel mensen worden hierdoor geraakt. Deze situatie leidt tot schrijnende situaties doordat mensen die verlenging van het rijbewijs hebben aangevraagd buiten hun schuld zonder rijbewijs komen te zitten. Met alle gevolgen van dien voor bijvoorbeeld werk, mantelzorg of sociale contacten. (Bron: kamerbrief drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister Infrastructuur en Waterstaat)

9. Digitale vragenlijst rijgeschiktheids verklaring

'Sinds begin dit jaar is de vragenlijst voor het rijbewijs A, B, BE en T gewijzigd en vanaf mei vervangen we ook de digitale vragenlijst van de Gezondheidsverklaring voor de 75+-er die zijn of haar rijbewijs wil verlengen op mijncbr.nl', aldus het CBR. 'We vragen gerichter uit, zodat het CBR beter kan beoordelen of u rijgeschikt bent of niet. Na feedback op de gewijzigde vragenlijst in januari, hebben we bovendien enkele vragen aangepast. In de bijlage vindt u beide nieuwe vragenlijsten met toelichtende teksten ter informatie.'

10. Rij veilig met medicijnen

Eén op de zes Nederlanders gebruikt medicijnen die de rijvaardigheid kunnen beïnvloeden. Dit kan gevaarlijk zijn als u aan het verkeer deelneemt. Het is goed om te kijken of uw medicijn invloed heeft op uw rijvaardigheid. Staat uw medicijn niet op de website rijveiligmetmedicijnen.nl, dan geeft de beroepsorganisatie voor apothekers, de KNMP, hier geen landelijk advies over. Weet u niet zeker of u met uw medicijnen veilig kunt rijden? Vraag dan je arts of apotheker om advies.