Berichten over Beweging

1. Yoga en parkinson

Yoga ontstond  in India omstreeks 2.000 jaar voor Christus[i]. Deze discipline is afgestemd op zelfontwikkeling en zelfrealisatie. Lichaam en geest vormen in dit streven een evenwichtige eenheid. In de yoga-leer ligt eeuwenoud cultureel erfgoed opgeslagen. Het betreft met name richtlijnen hoe (voortdurend) te oefenen met het verbeteren van jezelf. Therapeutische yoga zet deze oefenleer in tegen kwalen zoals stress. Yoga is dan een van de Mind-Body Therapieën.

2. Euritmie en parkinson

Euritmie is een bewegingstherapie die ontstaan is in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze is gebaseerd op de denkwereld van rudolf steiner, die de antroposofie heeft vormgegeven vanuit de theosofie. Tot het antroposofische gedachtegoed behoren o.a. De vrije school, biologisch dynamische (bd) kweekmethode en antroposofische geneeskunde, waar de euritmie onderdeel van is.

3. De Ronnie Gardiner Methode bij parkinson

De grondlegger van de methode  Ronnie Gardiner was  in zijn geboorteland USA (1932) befaamd als jazzdrummer. Vanaf 1964 woont hij in Zweden. In 1980 raakte hij in een depressie door tragische gebeurtenissen. Maar toen hij toch weer eens ging drummen merkte hij dat zijn stemming verbeterde. Dit zette hem aan het denken over de motorische vaardigheden van een drummer en hij las literatuur over de effecten van drummen en ritme op de hersenen.

4. Qigong en parkinson

Qigong heette tot de jaren 50 Chi Kung, een naam die ook nu nog veel wordt gebruikt. Het omvat een groot aantal oefeningen waarvan het gemeenschappelijke doel is, de kunde te ontwikkelen de levensenergie (Qi)  te leiden. Deze kunde, die in China wordt aangeduid als Gong, is slechts te verwerven door regelmatig te oefenen.

5. Danstherapie voor parkinsonpatiënten

De danstherapie waarop de leden van de Nederlandse Vereniging voor Danstherapie (NVDAT) en de erkende danstherapieopleidingen zich baseren, heeft haar wortels in de moderne dans (o.a. Isadora Duncan), bewegingsanalyse (o.a. Rudolf Laban) en de psychoanalytische theorie (Jung). Van de vroege pioniers kunnen Marian Chace en Mary Whitehouse gezien worden als grondleggers van de dans-therapie.

6. Beweeggames bij parkinson

Digitale games werden populair in de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Belangrijke momenten waren in 1975 de introductie van de eerste succesvolle spelletjes voor thuiscomputers (van Atari) en in 1989 de komst van de draagbare spelcomputer Game Boy van Nintendo. Dit sloeg vooral aan bij de jeugd.

7. T’ai Chi  bij de ziekte van Parkinson

T’ai Chi* vindt zijn oorsprong in China en de basisfilosofie heeft duizenden jaren oude wortels. In de Chinese denktraditie worden lichaam en geest als één geheel bezien. In een goed leven, hetgeen dan een lang en gezond leven is, leeft de mens in balans met de natuur, zijn omgeving en zichzelf. Deze gedachte ligt onder andere ten grondslag aan het Taoïsme.

8. De Feldenkrais methode bij parkinson

Dr. Moshe Feldenkrais (1904 - 1984) ontwikkelde vanaf de dertiger jaren zijn methode om menselijke bewegingspatronen te optimaliseren. Als fysicus en oprichter van de eerste judoschool in Parijs verdiepte hij zich in de functie van het zenuwstelsel, in het bijzonder met betrekking tot het bewegen van mensen.