Berichten over nieuws

1. Koninklijke onderscheiding voor Edwin Barentsen

Op 23 april ontving Edwin Barentsen een koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Tjapko Poppens voor zijn jarenlange inzet voor de Amstelveense en met name de Bovenkerkse samenleving (Bron: Gemeente Amstelveen).

Toon volledig bericht

2. Nieuwe alliantie moet einde maken aan medicijntekorten: "Meer zelf produceren in Europa"

De Europese lidstaten gaan beter samenwerken om tekorten van geneesmiddelen aan te pakken. Daarvoor wordt vandaag, op initiatief van België, de Critical Medicines Alliance in het leven geroepen. Doel is ook om uiteindelijk weer zelf meer geneesmiddelen te produceren en zo minder afhankelijk te worden van landen als China of India (Bron: VRT.be).

3. Pharos brengt knelpunten voor toegang tot Wlz-zorg in beeld

De informatie over de Wet langdurige zorg (Wlz) is niet op maat voor mensen met een migratieachtergrond. Het aanvragen van zorg is te ingewikkeld en komt niet goed over vanwege taalbarrières. Dat zijn de belangrijkste knelpunten gerelateerd aan de toegang tot Wlz-zorg voor deze groep. Dit blijkt uit onderzoek van Pharos, dat is uitgevoerd in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Toon volledig bericht

4. Patiëntenfederatie Nederland zoekt leden voor Zorgpanel (40-55 jaar)

Patiëntenfederatie Nederland lanceert een wervingscampagne om het Zorgpanel verder uit te breiden. De campagne richt zich op mensen die 40 tot 55 jaar oud zijn en wel eens gebruik maken van de zorg in Nederland. De zorg verbeteren op basis van ervaringen en meningen van patiënten. Dat is al 15 jaar het doel van het Zorgpanel van Patiëntenfederatie Nederland. Het Zorgpanel bestaat op dit moment uit zo’n 20.000 Nederlanders die vragenlijsten invullen en meedoen aan focusgroepen of interviews.

5. Koninklijke onderscheiding voor Marten Munneke en Bas Bloem

Op zaterdag 13 april 2024 ontvingen Marten Munneke en Bas Bloem een Koninklijke onderscheiding uit handen van Minister van Medische Zorg Pia Dijkstra. Dit vond plaats tijdens het jaarlijkse Wereld Parkinson Dag Symposium van de Parkinson Vereniging in Nieuwegein. Marten Munneke is benoemd tot Officier in de Orde van Oranje-Nassau en Bas Bloem tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. (Bron: Radboudumc)

6. Lancering leefstijl keuzehulp voor mensen met parkinson

Een gezonde leefstijl met regelmatig bewegen, gezonde voeding, ontspanning en goed slapen vermindert bepaalde symptomen van parkinson. Het is alleen niet altijd eenvoudig om leefstijl blijvend te veranderen. Daarom is op initiatief van ParkinsonNL de leefstijl keuzehulp voor mensen met parkinson ontwikkeld, samen met een brede groep stakeholders (onderzoekers, zorgverleners, mensen met parkinson en naasten) en ZorgKeuzeLab. Vandaag, op Wereld Parkinson Dag, wordt de parkinson leefstijl keuzehulp officieel gelanceerd.

7. Stoelgangstransplantatie biedt hoop voor de ziekte van Parkinson

Een klinische studie van onderzoekers van de Universiteit Gent toont aan dat stoelgangstransplantatie van gezonde darmbacteriën de symptomen van de ziekte van Parkinson vermindert.

8. Wereld Parkinson Dag 2024

Wereld Parkinsondag wordt jaarlijks op 11 april gehouden. Deze datum is de verjaardag van de Engelse arts James Parkinson. Op deze dag wordt aandacht gevraagd voor de ziekte van Parkinson en voor parkinsonismen.

9. Het Klokhuis: papa kan niet lopen maar wel huppelen

Mensen met de ziekte van Parkinson krijgen vaak moeite met bewegen en lopen. Dat komt doordat de ziekte iets verandert in hun hersenen. In het televisieprogramma 'Het Klokhuis' vertellen onderzoekers Anouk Tosserams en Jorik Nonnekes wat er precies gebeurt in de hersenen bij parkinson als het om bewegen gaat.

10. Vacature: voorzitter bestuur Parkinson Vereniging

De Parkinson Vereniging is een middelgrote patiëntenvereniging voor mensen met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme en hun naasten. De vereniging, die gevestigd is te Bunnik, telt bijna 10.000 leden. Hiervan zetten ruim 600 mensen zich in als vrijwilliger. Ook het bestuur bestaat uit vrijwilligers. De Parkinson Vereniging heeft een professioneel bureau met ruim 8 fte, inclusief een fulltime directeur.