Berichten over nieuws

1. Advies Gezondheidsraad: Gebruik gewasbeschermingsmiddelen uit voorzorg terugdringen!

De Gezondheidsraad brengt vandaag het vervolgadvies gewasbescherming en omwonenden uit aan de minister voor Medische Zorg en Sport, de minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

2. Reactie minister Schouten op onze brief

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gereageerd op de brief die de Parkinson Vereniging eind 2019 naar haar stuurde over de mogelijke relatie tussen gewasbeschermingsmiddelen en de ziekte van Parkinson.

3. Europese Commissie: Alle rijbewijzen zeven maanden langer geldig

De Europese Commissie heeft besloten om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

4. Informatie over het coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 genoemd. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

5. Ziekenhuiszorg komt op gang na corona

De patiëntenzorg bij ziekenhuizen en huisartsen komt weer langzaam op gang na de ergste coronaweken. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim zevenduizend deelnemers.

6. Zilveren Meeuw voor Ralph Schalk

Ralph Schalk heeft een jarenlange staat van dienst als vrijwilliger bij de Parkinson Vereniging. Zo is hij zeer actief geweest als standhouder, spreekbeurthouder en huiscartoonist bij verschillende gelegenheden. Als dank voor zijn inzet ontving hij op 19 mei 2020 de Zilveren Meeuw van de Parkinson Vereniging.

Toon volledig bericht

7. De Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen is gereed!

De afgelopen jaren heeft de Parkinson Vereniging, onder projectleiding van de Vereniging voor Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP) voor zeldzame en genetische aandoeningen, gewerkt aan de totstandkoming van de Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen. Hieraan werkten vertegenwoordigers mee van alle beroepsgroepen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met atypische parkinsonismen.

8. Ministerie VWS start monitor vraag en aanbod van medicijnen

De coronacrisis heeft ook invloed op de levering van medicijnen. Daarom heeft  het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) een wekelijkse monitor van vraag en aanbod niet-Corona gerelateerde medicijnen gestart.

9. Update parkinson en gewasbeschermingsmiddelen

Op 18 en 19 mei 2020 wordt er in Europa weer gesproken over gewasbeschermingsmiddelen.

10. Pas op met zwemmen na een DBS-operatie

In het wetenschappelijke tijdschrift Neurology is onlangs een artikel verschenen waarin wordt gewaarschuwd voor zwemmen in diep water na een STN-DBS (diepe hersenstimulatie in de nucleus subthalamicus).