Berichten over nieuws

1. Rondetafelbijeenkomst Patiëntenfederatie brengt spelers medicijnketen dichter bij elkaar

De medicijnketen is te strak gespannen elastiek. Daar zijn de patiënten de dupe van. Dat vinden alle spelers uit die keten. Op uitnodiging van de Patiëntenfederatie Nederland schoven ze woensdag 24 april aan bij een rondetafelbijeenkomst in het SER-gebouw in Den Haag. De verenigde farmaceutische fabrikanten en bedrijven, de groothandelaren en de beroepsorganisatie van apothekers. Ook het ministerie van VWS, de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd en Zorgverzekeraars Nederland waren aanwezig.

2. Voorzitter van de Parkinson Vereniging loopt Nijmeegse Vierdaagse

Jan Lantink: "Dit wordt mijn tweede Vierdaaagse; de eerste keer was 'zwart' omdat ik graag met mijn dochter samen wilde lopen die uit 't buitenland over was. Zij was ingeloot, ik niet. De 'straf' kwam in de vorm van blaren. Voorbereidend wandelen moet dat nu gaan voorkomen."

3. Parkinson Vereniging neemt deel aan rondetafelgesprek over medicijntekorten

Patiëntenfederatie Nederland belegt op 24 april in Den Haag een Rondetafelbijeenkomst over de tekorten en betaalbaarheid van geneesmiddelen in Nederland. De federatie wil op die manier boven tafel krijgen hoe het kan dat patiënten zo vaak bot vangen als zij hun medicijn willen halen bij de apotheek.

4. Wereld Parkinson Dag: aandacht voor de vele gezichten van parkinson

Vandaag is het Wereld Parkinson Dag. Op deze dag vragen we extra aandacht voor de ziekte van Parkinson en parkinsonismen. Graag staan we stil bij de vele gezichten die parkinson kent. Parkinson is geen ziekte die alleen ouderen treft. Ook jonge mensen kunnen parkinson krijgen.

5. Zorg voor mensen met parkinson onder één dak

Donderdag 28 maart 2019 is de officiële opening van Punt voor Parkinson Fryslân, een samenwerking tussen Noorderbreedte en Medisch Centrum Leeuwarden. Zorgverleners uit het MCL en Noorderbreedte werken hier samen voor de beste Parkinsonzorg.

6. Nuttige nieuwe test voor parkinson

Het stellen van de diagnose Parkinson is niet eenvoudig. Zeker in vroege stadia kan het lastig zijn om Parkinson te onderscheiden van een groep andere aandoeningen die er op het eerste gezicht identiek uitzien. In Annals of Neurology beschrijven onderzoekers van het Radboudumc en de universiteit van Edinburgh een nieuwe biomarker die snel en betrouwbaar kan aangeven of iemand Parkinson heeft of niet.

Toon volledig bericht

7. Lopen bij mensen met Parkinson verbetert door slim gebruik van zelf ontdekte compensatiestrategieën

Het verlies van het vermogen om normaal te kunnen lopen is een veelvoorkomend probleem bij de ziekte van Parkinson. Patiënten zelf ontdekken echter regelmatig innovatieve compensatiestrategieën om deze loopproblemen te omzeilen. Het boeiende is dat deze enorm variëren: van het maken van schaatsbewegingen, het gebruikmaken van een step of het kijken naar de strepen van een zebrapad. Onderzoekers van het Radboudumc hebben voor het eerst een overzicht gemaakt van alle bekende compensatiestrategieën. Deze lijst, die op 25 maart verschijnt in JAMA Neurology, helpt therapeuten om patiënten beter te helpen met hun loopproblemen.

Toon volledig bericht

8. Wat is uw ervaring rondom palliatieve sedatie?

Patiëntenfederatie Nederland hoort graag uw ervaringen rondom palliatieve sedatie.

9. 4 miljoen euro voor onderzoek naar behandeling ziekte van Parkinson

Het Parkinson Personalized Therapeutics Initiative (PPTI) consortium krijgt 4 miljoen euro subsidie voor een grootschalig onderzoek onder parkinsonpatiënten.

10. Parkinson Tulpje voor Dini en Hans Louwerse

Op maandag 4 maart zijn Dini en Hans Louwerse van Rocksteadyboxing Ede in het zonnetje gezet door Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging. Zij speldde hen een Parkinson Tulpje op als dank voor de bokstrainingen die zij geven aan mensen met parkinson.