Berichten over nieuws

1. Late night show PAUW! over de ziekte van Parkinson

PAUW! is de late night talkshow van BNNVARA, die iedere werkdag wordt uitgezonden op NPO1. Op woensdag 13 november stond een groot deel van de uitzending in het teken van de ziekte van Parkinson.

2. Minister Bruins: oplossing voor geneesmiddelentekorten

Om geneesmiddelentekorten tegen te gaan worden er extra voorraden van geneesmiddelen opgebouwd. Hiermee wordt naar verwachting 85 procent van de tijdelijke geneesmiddeltekorten opgevangen. Minister Bruins (Medische Zorg) gaat hier afspraken over maken met verschillende partijen. De extra voorraden worden aangelegd bij firma’s en groothandels. Het aanleggen van de voorraden start in 2020 en kost rond de 25 miljoen euro.

3. De JOBGRIP pilot studie

Werkmogelijkheden in balans, de impact van een groepsinterventie bij werkende mensen met de ziekte van Parkinson.

4. Gezocht: deelnemers gebruikersgroep digitale toegankelijkheid

PGOsupport wil samen met patiëntenorganisaties digitale zorg toegankelijker maken.

5. Nieuwe folder over psychosociale zorg en parkinson

In het project Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart dat ParkinsonNet in samenwerking met de Parkinson Vereniging heeft uitgevoerd, staat het verbeteren van de psychosociale zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson, parkinsonismen en hun naasten centraal.

6. Medicijntekorten voorlopig niet weg, maatregelen nodig

Het tekort aan bepaalde soorten medicijnen dreigt te verdubbelen. Apotheken moeten steeds vaker nee verkopen of patiënten een alternatief geneesmiddel meegeven. Minister Bruins voor Medische Zorg waarschuwt dat dit voorlopig de realiteit zal zijn. (Bron: NOS.nl)

7. Parkinson Vereniging in overleg met CBG

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) organiseert ieder kwartaal een overleg met patiëntenorganisaties. Deze bijeenkomsten staan in het teken van uitwisseling van informatie over en weer op het gebied van geneesmiddelen.

8. Meer onderzoek nodig naar verband ziekte van Parkinson en pesticiden

De risico’s op de ziekte van Parkinson, als gevolg van de blootstelling aan pesticiden, zijn nog onvoldoende in kaart zijn gebracht. Dat erkennen zowel de Europese Autoriteit Voedselveiligheid (EFSA) als het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) in ZEMBLA. Meer en beter onderzoek naar de risico’s op Parkinson moet plaatsvinden nog voordat bestrijdingsmiddelen op de markt worden toegelaten, of worden herbeoordeeld, vindt ook de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Uit onderzoek van ZEMBLA blijkt dat ook  pesticiden die vandaag de dag gebruikt worden in de Nederlandse landbouw Parkinson kunnen veroorzaken.

9. Campagne 'De Hersenen' over parkinson

De Parkinson Vereniging heeft recent medewerking verleend aan een campagne over de hersenen. Deze werd op 18 september 2019 verspreid in de Telegraaf.

10. Zanger Rob de Nijs heeft ziekte van Parkinson

Zanger Rob de Nijs heeft bekend gemaakt te stoppen met optreden, nadat kortgeleden bij hem de diagnose parkinson is gesteld.