Berichten over nieuws

1. Informatie over het coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 genoemd. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

2. Update leveringsproblemen Levodopa

Update 25-03-2020:

Begin maart meldden we dat MSD en TEVA/PCH weer redelijk normaal Sinemet 125 en Levodopa/Carbidopa 100/25 leverden. Mylan leverde een batch en daarna weer tijdelijk niet.

3. Achterbangesprekken Zorglandschap

Meer mens, minder patiënt. Zo noemt de Patientenfederatie Nederland dit in haar visie voor 2030. Die titel vat ook de opvatting over het zorglandschap goed samen. De zorg moet transformeren: van zorg naar welzijn, van ziekenhuis naar thuis, maar vooral van aanbod gedreven naar mensen centraal. Altijd met betrokkenheid van patiënten en hun vertegenwoordigers: niet over ons, zonder ons.

Toon volledig bericht

4. Onderzoek mede mogelijk gemaakt door de Parkinson Vereniging – een jaaroverzicht

Bent u benieuwd welke onderzoeksactiviteiten de Parkinson Vereniging allemaal mogelijk maakt? In dit jaaroverzicht hebben we voor u op een rij gezet welke subsidies de Parkinson Vereniging allemaal heeft toegekend in 2019.

5. Gezocht: ervaringsdeskundigen voor de Regiobeelden

Als u gebruik maakt van zorg en ondersteuning, weet u ook het beste waarmee u geholpen bent. En u weet wat (nog) niet goed werkt en waar de zorg dus beter georganiseerd zou kunnen worden. PGOsupport roept u als ervaringsdeskundige daarom op om u aan te melden voor deelname aan de zogenaamde Regiobeelden.

6. Autorijden en categorie 2 medicatie

De Parkinson Vereniging heeft aan het Verbond voor Verzekeraars vragen gesteld over eventueel uitsluitsel van verzekering van mensen die categorie 2 medicatie gebruiken, welke mogelijk van invloed kan zijn op de rijvaardigheid.

Toon volledig bericht

7. Update van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

Niet alleen bij de Parkinson Vereniging, maar ook bij heel wat andere patiënten verenigingen, kwamen in het afgelopen jaar veel klachten binnen over de stagnerende dienstverlening van het CBR. Klachten over slechte bereikbaarheid, enorme wachttijden en verlopen rijbewijzen stapelden zich zo hoog op dat op enig moment zelfs van overheidswege is ingegrepen.

8. Subsidieronde 2020 van de Parkinson Vereniging geopend

In 2020 stelt de Parkinson Vereniging tweemaal zoveel geld beschikbaar voor onderzoek als voorgaande jaren! In totaal is er in 2020 € 240.000,- beschikbaar voor subsidieaanvragen.

9. Aankondiging subsidieronde 2020

In 2020 stelt de Parkinson Vereniging tweemaal zoveel geld voor onderzoek - zowel toegepast als fundamenteel - beschikbaar!

10. Samen: Een film van Kees Rijninks en Carmen Cobos

Hoe zou je reageren als je te horen krijgt dat je ongeneeslijk ziek bent? Als filmproducent Kees Rijninks, de echtgenoot van filmmaker Carmen Cobos, gediagnosticeerd wordt met de ziekte van Parkinson, stort hun wereld in.