Berichten over nieuws

1. Thuis sporten heeft positief effect voor mensen met parkinson

In een grote dubbelblinde studie laten Radboudumc onderzoekers zien dat patiënten in een vroeg stadium van de ziekte van Parkinson in hun eigen huis trouw maandenlang kunnen sporten. Het regelmatige sporten had voor de patiënten een positief effect op hun motoriek, met een verbetering die overeenkwam met het effect van gangbare Parkinson medicatie. Het artikel verscheen 11 september in Lancet Neurology.

2. Vertraging medische keuringen CBR houden aan tot eind 2020

Het CBR heeft ernstige problemen met het proces van de beoordeling van de rijgeschiktheid. De doorlooptijden zijn te hoog en veel mensen worden hierdoor geraakt. Deze situatie leidt tot schrijnende situaties doordat mensen die verlenging van het rijbewijs hebben aangevraagd buiten hun schuld zonder rijbewijs komen te zitten. Met alle gevolgen van dien voor bijvoorbeeld werk, mantelzorg of sociale contacten. (Bron: kamerbrief drs. C. van Nieuwenhuizen Wijbenga, minister Infrastructuur en Waterstaat)

3. Update leveringsproblemen Levodopa

Update 26-08-2019:

Op dit moment zijn er nog steeds leveringsproblemen van levodopa/carbidopa 125mg. Sinemet 125 is niet leverbaar en het is nog onbekend wanneer deze weer geleverd kan worden. Sinemet 62,5 is wel beschikbaar op dit moment. Mylan levodopa/carbidopa 125 mg wordt eind september weer verwacht. Levodopa/carbidopa van PCH 125mg is leverbaar, daarnaast wordt er levodopa/carbidopa 125 mg uit andere Europese landen geïmporteerd. We zijn in nauw contact met het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) over de leveringsproblemen van levodopa/carbidopa 125 mg en het CBG onderzoekt de situatie.

Blijf uw bevindingen met betrekking tot leveringsproblemen melden via e-mail: info@parkinson-vereniging.nl of telefonisch op nummer: 030-656 13 69.

4. Terugroepactie aantal glycopyrronium tabletten

Een partij tabletten glycopyrronium 1 mg wordt teruggeroepen bij de patiënt. De hoeveelheid werkzame stof is niet in alle tabletten gelijk. De problemen met de kwaliteit zijn bij één bereidingsapotheek gevonden. Alleen de glycopyrronium 1 mg tabletten van deze bereidingsapotheek worden teruggeroepen en alleen van een bepaalde batch. De bereidingsapotheek heeft in overleg met de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd besloten tot deze terugroepactie.

5. Enquête voor betere ondersteuning van mantelzorgers

Een mantelzorger is iemand die regelmatig en  langdurig zorgt voor een familielid of een vriend die ondersteuning nodig heeft. Een mantelzorger kan van elke leeftijd zijn en wordt over het algemeen niet betaald. Veel mantelzorgers houden niet van die term; zij zien hun rol als een natuurlijk verlengstuk van de relatie die zij hebben met iemand die belangrijk voor hen is. Het is daarom niet verrassend dat een groot aantal zorgverleners niet als zodanig worden geïdentificeerd en dat wat zij doen vaak onvoldoende wordt gewaardeerd.

6. Kruiden en medicijnen: weet wat u slikt

Kruidenproducten lijken onschuldig, maar zijn dat niet altijd. Kruidenproducten kunnen namelijk invloed hebben op hoe andere medicijnen werken (wisselwerking). De combinatie van bepaalde kruiden met medicijnen kan zelfs schadelijk voor de gezondheid zijn. Vertel het daarom altijd aan uw arts of apotheker als u een kruidengeneesmiddel of een kruidensupplement gebruikt.

7. Olga Commandeur verzorgt warming-up Nijmeegse Vierdaagse

De Parkinson Vereniging is verheugd te kunnen melden dat haar bewegingsambassadeur Olga Commandeur dit jaar wederom de warming-up van de Nijmeegse Vierdaagse verzorgt. Op maandag 15 juli 2019 bereidt zij de vierdaagselopers omstreeks 14.30 uur op gepaste wijze voor op het grote podium op de Wedren in Nijmegen. Het belooft een sportief spektakel te worden!

8. Brief over verzekerd pakket naar Tweede Kamer

De Patiëntenfederatie heeft (met input van de leden) een brief verstuurd naar de Tweede Kamer voor het Algemeen Overleg over het verzekerd pakket in de tweede kamer over twee weken. Hierin wordt ook gepleit voor vergoeding van de eerste 20 fysio-behandelingen voor chronisch zieken.

9. Behandeling hepatitis C verlaagt risico op ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson komt minder vaak voor bij patiënten met hepatitis C (HCV) die behandeld zijn met antivirale middelen dan bij onbehandelde patiënten. Dit blijkt uit een retrospectieve cohortstudie door Wey-Yil Lin e.a., gepubliceerd in JAMA Neurology. Eerdere studies suggereerden ook al een verband tussen HCV en de ziekte van Parkinson.

10. Blijf klachten CBR melden

In de afgelopen maanden zijn er bij de Parkinson Vereniging meerdere klachten binnengekomen over de opgelopen wachttijd voor de aanvraag of verlenging van een rijbewijs bij het CBR. Dit is voor Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging, reden geweest om sinds februari van dit jaar contact te zoeken met het CBR om hierover duidelijkheid te krijgen.