Berichten over nieuws

1. Enquête voor betere ondersteuning van mantelzorgers

Een mantelzorger is iemand die regelmatig en  langdurig zorgt voor een familielid of een vriend die ondersteuning nodig heeft. Een mantelzorger kan van elke leeftijd zijn en wordt over het algemeen niet betaald. Veel mantelzorgers houden niet van die term; zij zien hun rol als een natuurlijk verlengstuk van de relatie die zij hebben met iemand die belangrijk voor hen is. Het is daarom niet verrassend dat een groot aantal zorgverleners niet als zodanig worden geïdentificeerd en dat wat zij doen vaak onvoldoende wordt gewaardeerd.

Toon volledig bericht

2. Sambaband Força speelt voor de Parkinson Vereniging tijdens de Vierdaagse!

Op de maandag voor de start van de Nijmeegse Vierdaagse verzorgt ambassadeur van de Parkinson Vereniging Olga Commandeur de warming-up voor alle lopers. We zijn blij te kunnen melden dat zij naar het podium op de Wedren wordt begeleid door de Nijmeegse sambaband Força, die de Parkinson Vereniging hiermee de nodige aandacht bezorgt op een vrolijke manier!

3. Kruiden en medicijnen: weet wat u slikt

Kruidenproducten lijken onschuldig, maar zijn dat niet altijd. Kruidenproducten kunnen namelijk invloed hebben op hoe andere medicijnen werken (wisselwerking). De combinatie van bepaalde kruiden met medicijnen kan zelfs schadelijk voor de gezondheid zijn. Vertel het daarom altijd aan uw arts of apotheker als u een kruidengeneesmiddel of een kruidensupplement gebruikt.

4. Update leveringsproblemen Levodopa

Update 04-07-2019:

Naar aanleiding van meldingen over leveringsproblemen van Levodopa die ons momenteel weer bereiken hebben wij wederom navraag gedaan bij de leveranciers.

Mylan heeft aangegeven in de week van 12 augustus weer Levodopa carbidopa 100/25 mg te kunnen leveren. MSD laat weten dat Sinemet 125 inderdaad momenteel niet leverbaar is. MSD: 'Dit product staat al geruime tijd in nazending. Helaas is nog niet bekend wanneer nieuwe voorraad verwacht kan worden. Er kan derhalve geen leverdatum worden gegeven waarop levering aan de groothandels wordt verwacht. Patiënten wordt geadviseerd deze situatie met hun behandelend arts te bespreken.' Uiteraard heeft de Parkinson Vereniging om nadere informatie hierover gevraagd, maar hierop is nog geen reactie ontvangen. Tevens is wederom melding van de actuele leveringsproblemen gedaan bij het CBG.

Blijf uw bevindingen met betrekking tot leveringsproblemen melden via e-mail: info@parkinson-vereniging.nl of telefonisch op nummer: 030-656 13 69.

5. Olga Commandeur verzorgt warming-up Nijmeegse Vierdaagse

De Parkinson Vereniging is verheugd te kunnen melden dat haar bewegingsambassadeur Olga Commandeur dit jaar wederom de warming-up van de Nijmeegse Vierdaagse verzorgt. Op maandag 15 juli 2019 bereidt zij de vierdaagselopers omstreeks 14.30 uur op gepaste wijze voor op het grote podium op de Wedren in Nijmegen. Het belooft een sportief spektakel te worden!

6. Brief over verzekerd pakket naar Tweede Kamer

De Patiëntenfederatie heeft (met input van de leden) een brief verstuurd naar de Tweede Kamer voor het Algemeen Overleg over het verzekerd pakket in de tweede kamer over twee weken. Hierin wordt ook gepleit voor vergoeding van de eerste 20 fysio-behandelingen voor chronisch zieken.

7. Behandeling hepatitis C verlaagt risico op ziekte van Parkinson

De ziekte van Parkinson komt minder vaak voor bij patiënten met hepatitis C (HCV) die behandeld zijn met antivirale middelen dan bij onbehandelde patiënten. Dit blijkt uit een retrospectieve cohortstudie door Wey-Yil Lin e.a., gepubliceerd in JAMA Neurology. Eerdere studies suggereerden ook al een verband tussen HCV en de ziekte van Parkinson.

8. Blijf klachten CBR melden

In de afgelopen maanden zijn er bij de Parkinson Vereniging meerdere klachten binnengekomen over de opgelopen wachttijd voor de aanvraag of verlenging van een rijbewijs bij het CBR. Dit is voor Carla Aalderink, directeur van de Parkinson Vereniging, reden geweest om sinds februari van dit jaar contact te zoeken met het CBR om hierover duidelijkheid te krijgen.

9. Leg beter uit waarom medicijn niet beschikbaar is

De onderlinge samenwerking in de medicijnketen kan veel beter. Dat constateert Patiëntenfederatie Nederland in een brief aan de Tweede Kamer. Die praat volgende week over medicijnen en de tekorten daaraan. Volgens de federatie moeten patiënten weer vertrouwen krijgen in de medicijnen die zij gebruiken en in de manier hoe die medicijnen bij hen komen.

10. Trillende sokken helpen mensen met parkinson beter lopen

Loopstoornissen komen veel voor bij mensen met de ziekte van Parkinson. Radboudumc, Universiteit Twente en MST  onderzoeken of trillende sokken patiënten kunnen helpen die last hebben van benen die blokkeren tijdens het lopen.