Berichten over Aanvullend: bewegen

1. Euritmie en parkinson

Euritmie is een bewegingstherapie die ontstaan is in de jaren twintig van de vorige eeuw. Deze is gebaseerd op de denkwereld van rudolf steiner, die de antroposofie heeft vormgegeven vanuit de theosofie. Tot het antroposofische gedachtegoed behoren o.a. De vrije school, biologisch dynamische (bd) kweekmethode en antroposofische geneeskunde, waar de euritmie onderdeel van is.

2. Danstherapie voor mensen met parkinson

De danstherapie waarop de leden van de Nederlandse Vereniging voor Danstherapie (NVDAT) en de erkende danstherapieopleidingen zich baseren, heeft haar wortels in de moderne dans (o.a. Isadora Duncan), bewegingsanalyse (o.a. Rudolf Laban) en de psychoanalytische theorie (Jung). Van de vroege pioniers kunnen Marian Chace en Mary Whitehouse gezien worden als grondleggers van de danstherapie.

3. Beweeggames bij parkinson

Digitale games werden populair in de jaren 70-80 van de vorige eeuw. Belangrijke momenten waren in 1975 de introductie van de eerste succesvolle spelletjes voor thuiscomputers (van Atari) en in 1989 de komst van de draagbare spelcomputer Game Boy van Nintendo. Dit sloeg vooral aan bij de jeugd.

4. T’ai Chi  bij de ziekte van Parkinson

T’ai Chi* vindt zijn oorsprong in China en de basisfilosofie heeft duizenden jaren oude wortels. In de Chinese denktraditie worden lichaam en geest als één geheel bezien. In een goed leven, hetgeen dan een lang en gezond leven is, leeft de mens in balans met de natuur, zijn omgeving en zichzelf. Deze gedachte ligt onder andere ten grondslag aan het Taoïsme.

5. De Feldenkrais methode bij parkinson

Dr. Moshe Feldenkrais (1904 - 1984) ontwikkelde vanaf de dertiger jaren zijn methode om menselijke bewegingspatronen te optimaliseren. Als fysicus en oprichter van de eerste judoschool in Parijs verdiepte hij zich in de functie van het zenuwstelsel, in het bijzonder met betrekking tot het bewegen van mensen.