Berichten over Laatste Levensfase

1. Overpalliatievezorg.nl: dé plek voor betrouwbare informatie wanneer je niet meer beter wordt

Als je gehoord hebt dat je niet meer beter wordt, dan kun je rekenen op palliatieve zorg. Deze zorg is niet meer gericht op genezing, maar heeft als doel het leven in deze onzekere periode zo comfortabel mogelijk te maken. Als patiënt en naaste kun je vragen hebben over palliatieve zorg. Bijvoorbeeld net na het slechtnieuwsgesprek met de arts, maar ook op andere momenten. De vernieuwde website overpalliatievezorg.nl kan je hierbij helpen. Het is dé plek voor betrouwbare informatie, persoonlijke verhalen en hulp in de palliatieve fase.

2. Lancering gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme

De Parkinson Vereniging lanceert vandaag de Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme. Aan de gesprekshulp is het afgelopen jaar hard gewerkt door gemandateerde werkgroepleden van het RadboudUMC, LUMC, VUmc, Meander Medisch Centrum, ParkinsonNet en Parkinson Vereniging.

3. Beleidsadvies Laatste Levensfase

De Parkinson Vereniging wil haar leden ondersteunen bij het creëren van een optimale kwaliteit van leven ondanks de beperkingen die de ziekte van Parkinson en parkinsonismen met zich meebrengen. Hiertoe biedt de vereniging instrumenten aan waarmee zo lang mogelijk de regie in eigen hand kan worden gehouden. Dit geldt voor alle fasen van het ziekteproces, inclusief de laatste fase. In het beleidsadvies Laatste Levensfase wordt door de projectgroep “Laatste Levensfase” informatie gegeven over verschillende zaken die in deze fase van belang zijn voor patiënten en mantelzorgers.