Berichten over Onderzoeksagenda: oorzaak PV betaalt mee

1. Onderzoeksperiode Afdeling Psychiatrie en Gedragswetenschappen Johns Hopkins University School of Medicine Baltimore, USA

Naam:
    Dr. M. Broen (Martijn)

Projectnr:
    2016-07S

Periode:
    1 januari 2017 – 1 mei 2017.

Begeleiders:
    Dr. A. Leentjens (MUMC+, Maastricht), Dr. G. Pontone en Dr. A. Bakker (beiden Johns Hopkins Hospital, Baltimore).

2. Connecties maken: in het brein en over de oceaan

Mede door steun van de Parkinson Vereniging verbleef ik in april en mei van dit jaar in Philadelphia. Philadelphia is de stad waar de Declaration of Independence werd getekend, de Liberty Bell voor het eerst klonk en Benjamin Franklin elektriciteit ontdekte.

3. Autofagie ontrafelen: Nieuw inzicht in het opruimen van plakkerige eiwitten

Bij de ziekten zoals Parkinson, Alzheimer en ALS worden bepaalde eiwitten verkeerd gevouwen en blijven ze aan elkaar plakken. Deze plakkerige eiwitten zijn giftig en vormen schadelijke klontjes in de hersenen. Hierdoor sterven hersencellen af en ontstaan ernstige symptomen, zoals verlamming en vergeetachtigheid.

Toon volledig bericht

4. Een prospectief onderzoek naar de differentiaal diagnostische waarde van MRI bij het onderscheid tussen MSA en de ziekte van Parkinson

Vaak is in het begin van het ziektebeloop niet met zekerheid te zeggen of iemand Parkinson heeft of een aandoening die daar op lijkt. De term 'atypisch parkinsonisme' is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die lijken op de ziekte van Parkinson, maar toch anders zijn. Atypische parkinsonismen zijn veel zeldzamer, maar verlopen veelal ernstiger dan de ziekte van Parkinson.

5. MDS-UPDRS

De Movement Disorders Society Unified Parkinson Disease Rating Scale (MDS-UPDRS) is de schaal om de ziekte van Parkinson in kaart te brengen. Deze beoordelingsschaal wordt voornamelijk gebruikt in wetenschappelijk onderzoek en heeft minder waarde in de dagelijkse praktijk. In de MDS-UPDRS wordt een beoordeling gegeven van niet-motorische en motorische verschijnselen.

Toon volledig bericht

6. Verslag proefschrift ‘Clinical Predictors of disease progression in Parkinson’s disease’

In dit proefschrift zijn longitudinale analyses beschreven die verricht zijn met de data uit het PROPARK-cohort, een cohort van 421 Parkinsonpatiënten die zijn gevolgd voor een duur van 5 jaar. Het voornaamste doel van het proefschrift was om voorspellers en factoren te vinden die bijdragen aan de ontwikkeling van de zogenaamde niet-motorische symptomen van de Ziekte van Parkinson (ZvP). We hebben onderzoek gedaan naar risicofactoren voor de volgende symptomen: hallucinaties, dementie, depressie, nachtelijke slaapstoornissen , overmatige slaperigheid overdag en angst.

7. Eindverslag promotieonderzoek From single genes to molecular networks

Neurowetenschapper Sasja Heetveld promoveert 13 juni bij de VU in Amsterdam. Zij heeft in haar onderzoek geprobeerd inzicht te krijgen in genen en moleculaire mechanismen die ten grondslag liggen aan onder andere de ziekte van Parkinson. De ziekte van Parkinson is een neurodegeneratieve ziekte waarbij cellen die de neurotransmitter dopamine aanmaken, langzaam afsterven. Hierdoor ontstaat er een dopaminetekort en wordt de aansturing van spierbewegingen aangetast.

8. Verslag promotieonderzoek Dr. Dagmar Hepp

'Do you see what I see? Visual hallucinations and dementia in Parkinson’s disease: a search for neuropsychological, neuroimaging and neuropathological determinants'

Door: Dr. Dagmar Hepp