Berichten over Onderzoeksagenda: paramedisch nieuws

1. Proefschrift over parkinson en parkinsonisme in de late fase

Op maandag 27 september om 16.30 uur zal Danny Hommel zijn proefschrift 'Impairment and disability in late-stage Parkinsonism' verdedigen. Danny heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de CLaSP-studie. Vanwege de coronamaatregelen is deze promotie (tenzij je bent uitgenodigd) alleen via livestream (Livestream Academiezaal - Radboud Universiteit (ru.nl) ) te volgen.

2. Trucs helpen parkinsonpatiënten beter te lopen

In het NRC verscheen 8 september 2021 een interview met revalidatiearts Jorik Nonnekes over een recente wetenschappelijke publicatie van zijn onderzoek.

3. Sparks interviewde onderzoeker Tosserams

Sparks, ook wel Marina Noordegraaf, de voorzitter van de Werkgroep Patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging, interviewde onlangs Anouk Tosserams, onderzoeker van het Radboudumc te Nijmegen over haar onderzoek naar strategieën om loopproblemen bij parkinson te omzeilen.

4. Levodopa toegediend via een neusspray

In een wetenschappelijk tijdschrift publiceerden onderzoekers een nieuwe toedieningsvorm van levodopa: een neusspray.

5. Nut en risico’s van geavanceerde therapieën: informatie voor patiënten

Motorische klachten bij de ziekte van Parkinson kunnen vaak goed behandeld worden met medicijnen. In een later stadium van de ziekte werkt dit voor veel patiënten onvoldoende. De opties voor een volgende stap in de behandeling zijn de zogenaamde geavanceerde therapieën.

6. Transplantatie van darmbacteriën bij parkinson

Er is groeiend bewijs dat darmbacteriën (microbiota) een rol zouden kunnen spelen bij het ontstaan van de ziekte van Parkinson en de werkzaamheid van de parkinsonmedicatie.

Toon volledig bericht

7. Studie naar de meerwaarde van continue bewegingsmetingen bij de behandeling van de ziekte van Parkinson

Zo’n 20 jaar geleden begonnen enkele Australische onderzoekers aan de ontwikkeling van een draagbaar apparaatje dat de bewegingen van parkinsonpatiënten continue kan registreren en analyseren. Die ontwikkeling was succesvol, zodat er in 2007 een bedrijf is opgericht om het apparaat commercieel beschikbaar te maken.

8. Wetenschappelijke doorbraak magnetische diepe hersenstimulatie

Het is wetenschappers van het Maastricht UMC+ en het Duitse Max Planck Instituut gelukt om via een magnetisch veld hersengebieden te stimuleren bij muizen die werden ingespoten met elektrisch geladen nanodeeltjes.

Toon volledig bericht

9. Kandidaat-medicijn voor het wekken van slapende zenuwcellen bij de ziekte van Parkinson

Zuid-Koreaanse onderzoekers hebben een nieuw medicijn gevonden dat tot opmerkelijk herstel van parkinsonklachten leidde bij proefdieren. Er is hoop dat dit misschien ook bij mensen zou kunnen werken.

10. Complicaties in de laatste stadia van de ziekte van Parkinson

In een multinationaal onderzoek is nagegaan hoe vaak bepaalde klachten voorkomen in de laatste stadia van de ziekte van Parkinson. Zeven centra uit zes Europese landen namen deel, vanuit Nederland de Radbouduniversiteit.