Berichten over Onderzoeksagenda: parkinsonismen PV betaalt mee

1. Ruim 277.000 euro naar meer parkinsononderzoek

De Parkinson Vereniging heeft in 2021 een subsidieronde voor onderzoeksprojecten georganiseerd. Vier onderzoekssubsidies zijn gehonoreerd. Daarnaast is dankzij de Hersenstichting een vijfde project mogelijk gemaakt.

2. Atypisch parkinsonisme: vroege diagnose met kwantitatieve MRI

Parkinson staat bekend als een ziekte die moeilijk vroegtijdig te diagnosticeren is. Dit komt onder andere omdat het zich langzaam opbouwt totdat symptomen zodanig erg worden, dat er medisch hulp wordt gezocht. Tijdens de diagnose zijn neurologen ook op zoek naar symptomen voor minder bekende vormen van parkinsonisme, deze heten atypisch parkinsonisme.

Toon volledig bericht

3. De Parkinson Vereniging maakt onderzoek mogelijk naar schadelijke vormen van het eiwit alfa-synucleïne

Titel: Detectie van schadelijke vormen van het eiwit alfa-synucleïne in hersenweefsel van mensen met de ziekte van Parkinson en andere parkinsonismen

4. Proefschrift Genetics of dementia with Lewy bodies

Dementie met Lewy bodies (DLB) is een vaak voorkomende vorm van dementie. De ziekte wordt gekenmerkt door progressieve achteruitgang van de denkfuncties met hierbij parkinsonisme, een fluctuerend bewustzijn en REM-slaap gedragsstoornissen.

Toon volledig bericht

5. Samenvatting MRI-onderzoek van de hersenen bij patiënten met de ziekte van Parkinson

Laura de Schipper verdedigt op 18 februari 2020 haar proefschrift. De Parkinson Vereniging heeft subsidie verstrekt om het drukken van dit proefschrift mogelijk te maken.

Toon volledig bericht

6. Extrastriatale 123I-FP-CIT binding bij de ziekte van Parkinson, dementie met Lewy lichaampjes en aanverwante ziekten

Auteur: Merijn Joling

Ziekten als de ziekte van Parkinson (ZvP), dementie met Lewy lichaampjes (DLB), multisysteem atrofie (MSA) en progressieve supranucleaire paralyse (PSP) worden allen gekenmerkt door een aantal symptomen: langzaam bewegen (bradykinesie), stijfheid (rigiditeit), trillen van een of meerdere ledematen (tremor) en het soms moeilijk rechtop blijven staan (posturele instabiliteit). Deze symptomen worden samen ook wel motorsymptomen genoemd en een combinatie van bradykinesie met een of meer van de andere symptomen heet parkinsonisme. De ziekten met deze symptomen worden aangeduid als parkinsonismen.

Toon volledig bericht

7. Een prospectief onderzoek naar de differentiaal diagnostische waarde van MRI bij het onderscheid tussen MSA en de ziekte van Parkinson

Vaak is in het begin van het ziektebeloop niet met zekerheid te zeggen of iemand Parkinson heeft of een aandoening die daar op lijkt. De term 'atypisch parkinsonisme' is een verzamelnaam voor een aantal aandoeningen die lijken op de ziekte van Parkinson, maar toch anders zijn. Atypische parkinsonismen zijn veel zeldzamer, maar verlopen veelal ernstiger dan de ziekte van Parkinson.