Berichten over Onderzoeksagenda: parkinsonismen nieuws

1. Behoeftenonderzoek Hersenstichting: vul de vragenlijst in

De Hersenstichting wil de kwaliteit van leven van mensen met een hersenaandoening verbeteren. Daarom doet de Vrije Universiteit Amsterdam dit onderzoek. We willen meer inzicht krijgen in de ervaringen en behoeften van mensen met een hersenaandoening, hun naasten en hun zorgverleners. Iedereen moet immers zoveel mogelijk uit het leven kunnen halen, ook als je een hersenaandoening hebt.

Toon volledig bericht

2. Diagnose op basis van een bloedtest?

Het is nog steeds een uitdaging om een juiste diagnose te stellen bij mensen die voor het eerst parkinson-achtige klachten hebben. Dit komt omdat het lastig is om de ziekte van Parkinson te onderscheiden van andere ziektes met vergelijkbare klachten.

Toon volledig bericht

3. Uitnodiging focusgroep voor mantelzorgers over slikproblemen in de langdurige zorg

Update 28 februari 2023: Het is niet meer mogelijk om deel te nemen aan deze focusgroep

Stichting Kwaliteitsimpuls Langdurige Zorg (SKILZ) is bezig met de ontwikkeling van een richtlijn die zorgverleners, cliënten en naasten kan ondersteunen bij slikproblemen in de langdurige zorg.

4. Parkinson Op Maat Event 2022

Speciaal voor onze deelnemers en geïnteresseerden in deelname aan één van onze studies organiseren wij voor de vierde keer op rij het succesvolle Parkinson Op Maat Event!

5. Proefschrift over parkinson en parkinsonisme in de late fase

Op maandag 27 september om 16.30 uur zal Danny Hommel zijn proefschrift 'Impairment and disability in late-stage Parkinsonism' verdedigen. Danny heeft de afgelopen jaren gewerkt aan de CLaSP-studie. Vanwege de coronamaatregelen is deze promotie (tenzij je bent uitgenodigd) alleen via livestream (Livestream Academiezaal - Radboud Universiteit (ru.nl) ) te volgen.

6. Biomarkers in de differentiaal diagnostiek van dementie

Reesink richt zich in haar proefschrift op merkstoffen van dementie, een zeer veel voorkomende hersenziekte in de samenleving. Een betrouwbare biomarker kan het ziekteproces in een vroeg stadium aantonen en onderscheiden van andere hersenziekten. Haar proefschrift richt zich op biomarkers voor verschillende vormen van dementie; merkstoffen in de hersenvloeistof en in de moleculaire beeldvorming van de hersenen.