Berichten over Onderzoeksagenda: parkinsonismen oproep

1. Oproep deelname online vragenlijst: Heeft u meerdere (chronische) aandoeningen?

We weten inmiddels dat het hebben van meerdere (chronische) aandoeningen, multimorbiditeit of comorbiditeit genoemd, de komende jaren fors gaat toenemen. Uw hulp voor deze online vragenlijst wordt zeer gewaardeerd.

Toon volledig bericht

2. Bent u mantelzorger voor iemand met parkinson(isme), of kent u een mantelzorger?

Mantelzorg gaat over de zorg of ondersteuning die mensen vrijwillig bieden aan een familielid, vriend(in) of andere bekende die hulp nodig heeft vanwege lichamelijke of psychische gezondheidsproblemen of ouderdomsklachten. Deze zorg wordt mantelzorg genoemd. Het Amsterdam UMC nodigt mantelzorgers uit voor wetenschappelijk onderzoek.

3. Oproep: deelnemers gezocht voor PSP-studie

De ziekte Progressieve Supranucleaire Parese (PSP) is een vorm van atypisch parkinsonisme. Vaak wordt bij mensen met deze ziekte ten onrechte eerst gedacht aan de ziekte van Parkinson. Dit terwijl het onderliggende ziekteproces wezenlijk anders is. Neuroloog dr. Agnita Boon (Erasmus MC) vertelde eerder in Parkinson Magazine over haar fascinatie voor PSP, haar ervaringen met mensen die PSP hebben en onderzoek dat gedaan wordt naar de ziekte. Voor deze studie worden deelnemers gezocht.

4. De PRIME-studie: onderzoek naar verschillen in de zorg

We hebben uw hulp hard nodig voor een nieuw grootschalige studie: het PRIME-project. Inmiddels hebben al meer dan 500 mensen zich aangemeld maar om dit onderzoek te laten slagen hebben we nog meer deelnemers nodig. Het enige wat we van u vragen is om jaarlijks een vragenlijst in te vullen.