Berichten over Onderzoeksagenda: regie patiëntenparticipatie

1. Drie keuzekaarten voor behandelmogelijkheden bij parkinson

Er zijn drie keuzekaarten beschikbaar voor de ziekte van Parkinson. De keuzekaarten gaan over drie fasen van de ziekte.

2. Proefschrift Herma Lennaerts

In de afgelopen jaren heeft Herma Lennaerts onderzoek verricht vanuit de afdelingen Anesthesiologie, Pijn- en Palliatieve geneeskunde en de afdeling Neurologie van het Radboudumc. Haar proefschrift beschrijft de ervaringen met palliatieve zorg vanuit het perspectief van mensen met de ziekte van Parkinson, hun naasten, nabestaanden en zorgverleners. Hieronder treft u een korte samenvatting. Herma verdedigt haar proefschrift op woensdag 6 juli a.s. om 10.30 uur aan de Radboud Universiteit van Nijmegen.

3. Ommetjes door het parkinsonbrein - Marina Noordegraaf

Anderhalf jaar wetenschappelijk onderzoek vond haar weg in een boek vol ‘Ommetjes door het parkinsonbrein’. Deze verzameling van tips van lotgenoten is een vrucht van de COPIEDstudie: een wetenschappelijk onderzoek naar denkobstakels bij de ziekte van Parkinson en de omwegen die mensen zelf hebben gevonden om daar mee om te gaan.

4. Parkinson Magazine: Samen leren over het 'Goede gesprek'

Goede zorg voor mensen met parkinson begint met een goed gesprek. Je begrepen voelen, kunnen zeggen wat voor jou belangrijk is in het leven met de ziekte van Parkinson. Dat zijn belangrijke voorwaarden om de zorg daarop af te kunnen stemmen. Maar een goed gesprek lukt niet altijd, geven mensen met parkinson aan: “Soms ga ik naar buiten en heb ik mijn vragen toch niet gesteld.”

5. Het resultaat van het project psychosociale zorg voor parkinson op de kaart

In het project 'Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart' werkte ParkinsonNet samen met de Parkinson Vereniging aan het verbeteren van psychosociale zorg voor mensen met parkinson, parkinsonismen en hun naasten.

Toon volledig bericht

6. Onderzoek naar de behoeften van leden betreffende activiteiten van de Parkinson Vereniging

In het najaar van 2019 zijn vier studenten van de Hogeschool Rotterdam voor hun minor Disability & Diversiteit in opdracht van de Parkinson Vereniging aan de slag gegaan om onderzoek te doen naar de behoeften van leden betreffende deelname aan activiteiten van de vereniging.

7. Thuis sporten heeft positief effect voor mensen met parkinson

In een grote dubbelblinde studie laten Radboudumc onderzoekers zien dat patiënten in een vroeg stadium van de ziekte van Parkinson in hun eigen huis trouw maandenlang kunnen sporten. Het regelmatige sporten had voor de patiënten een positief effect op hun motoriek, met een verbetering die overeenkwam met het effect van gangbare Parkinson medicatie. Het artikel verscheen 11 september in Lancet Neurology.