Berichten over Onderzoeksagenda: regie patiëntenparticipatie

1. Het resultaat van het project psychosociale zorg voor parkinson op de kaart

In het project 'Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart' werkte ParkinsonNet samen met de Parkinson Vereniging aan het verbeteren van psychosociale zorg voor mensen met parkinson, parkinsonismen en hun naasten.

Toon volledig bericht

2. Onderzoek naar de behoeften van leden betreffende activiteiten van de Parkinson Vereniging

In het najaar van 2019 zijn vier studenten van de Hogeschool Rotterdam voor hun minor Disability & Diversiteit in opdracht van de Parkinson Vereniging aan de slag gegaan om onderzoek te doen naar de behoeften van leden betreffende deelname aan activiteiten van de vereniging.

3. Thuis sporten heeft positief effect voor mensen met parkinson

In een grote dubbelblinde studie laten Radboudumc onderzoekers zien dat patiënten in een vroeg stadium van de ziekte van Parkinson in hun eigen huis trouw maandenlang kunnen sporten. Het regelmatige sporten had voor de patiënten een positief effect op hun motoriek, met een verbetering die overeenkwam met het effect van gangbare Parkinson medicatie. Het artikel verscheen 11 september in Lancet Neurology.