Berichten over Yoppers: nieuws

1. Interview met Nikita Krielaart (24) in Linda.nl

Een ziekte die je normaal gesproken niet linkt aan iemand in de twintig: parkinson. Tóch kwam de 24-jarige Nikita Krielaart er vier jaar geleden tijdens haar skivakantie achter dat ze het heeft. De symptomen zijn inmiddels sterk verslechterd, maar dat houdt haar niet tegen er elke dag weer iets van te maken.

2. Magazines over parkinson voor kinderen en jongeren

Op Wereld Parkinson Dag, 11 april 2022, zijn de eerste exemplaren overhandigd van twee magazines over parkinson(ismen) voor kinderen van 8 tot en met 13 jaar en van 14 tot 18 jaar. De magazines zijn mogelijk gemaakt met dank aan twee werkstukken van Madelon (13) en Elke (20), die beiden een ouder met parkinson hebben.

3. Je zal het maar hebben - BNNVARA

Herrald is 35 jaar en hij heeft de ziekte van Parkinson. In het televisieprogramma 'Je zal het maar hebben' geeft hij een inkijkje in zijn leven met parkinson.

Toon volledig bericht

4. Yopper Wendy vertelt in de week van Wereld Parkinson Dag haar verhaal in 'Mijn Geheim'

Wendy (51) heeft twee dochters van 13 en 14 en staat nog midden in het leven. Ze kreeg op 47-jarige leeftijd de diagnose parkinson en is daarmee een van de naar schatting vijfduizend ‘yoppers’, mensen die vóór hun 50e de diagnose parkinson krijgen. Toch ging zij niet bij de pakken neerzitten en richtte ze vol enthousiasme de stichting Yoppers Groene Hart op. ‘Sommige dingen kan ik niet meer, maar veel ook wel.’ (Bron: Mijn Geheim)

5. Parkinson2Beat: jaarprogramma 2021

Parkinson2Beat organiseert verschillende (sportieve) activiteiten waarmee fondsen worden geworven voor de Parkinson Vereniging. De opbrengst is bestemd voor fundamenteel onderzoek.

6. Liveblog vanuit het Europees Parlement

Jose Mijnals en Tanja Berk vertegenwoordigden de Parkinson Vereniging tijdens een internationale bijeenkomst in het Europees Parlement in Brussel op 9 en 10 oktober. Zij hielden gedurende hun verblijf in Brussel een liveblog bij.