Berichten over Ziekteverloop: nieuws

1. Promotie Martin Johansson: Ziekteprogressie bij de ziekte van Parkinson begrijpen en afremmen

Op woensdag 20 maart 2024 verdedigt Martin Johansson zijn proefschrift 'Disease progression in Parkinson’s disease: identifying cerebral mechanisms for targeted interventions' aan de Radboud Universiteit.

Toon volledig bericht

2. Miljoen NWO-subsidie voor onderzoek naar vroege detectie van dementie en monitoring van veroudering

Wagenings onderzoek heeft een subsidie van ruim een miljoen euro ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de subsidie gaan onderzoekers vroege indicatoren van neurodegeneratieve aandoeningen zoals alzheimer en parkinson identificeren. Tegelijkertijd onderzoeken ze hoe de moleculaire mechanismen van deze aandoeningen verband houden met voedingspatronen en leefstijl.

3. Onderzoek ‘Vrouw en parkinson’ afgerond

Het onderzoek ‘Vrouw en parkinson’ van dr. Annelien Oosterbaan, een jonge vrouw met parkinson én wetenschappelijk onderzoeker bij het Radboudumc, is afgerond. Binnenkort verschijnt het eerste wetenschappelijk artikel over de resultaten.

4. REM-slaap gedragsstoornis (RBD) sleutel tot parkinsonzorg op maat

Een groep Franse wetenschappers heeft onderzocht in welke mate REM-slaap gedragsstoornis bij mensen met parkinson het verloop van de ziekte beïnvloedt.

Toon volledig bericht

5. Promotie Amée Wolters: Visualizing Parkinson’s disease brain signatures using advanced MRI techniques

Woensdag 10 januari verdedigt Amée Wolters haar proefschrift "Visualizing Parkinson’s disease brain signatures using advanced MRI techniques" aan de Universiteit Maastricht.

Toon volledig bericht

6. Het ‘Broek-teken’: Een voorspeller voor vallen bij mensen met de ziekte van Parkinson?

Mensen met de ziekte van Parkinson vallen regelmatig, en dat kan leiden tot blessures, angst en verminderde mobiliteit. Om te voorkomen dat mensen met de ziekte van Parkinson vallen, zijn we daarom op zoek naar eigenschappen of ‘voorspellers’ van mensen met een verhoogd valrisico. Tot op heden zijn er door verschillende onderzoeken al een aantal van deze voorspellers voor toekomstig vallen bekend.

7. ProPark: Meander MC en Erasmus MC van start

Met veel trots delen wij het nieuws dat sinds afgelopen november 2023 het Meander MC in Amersfoort zijn deuren heeft geopend voor ProPark. En dat is nog niet alles; ook in het Rotterdamse Erasmus MC is ProPark officieel van start gegaan. Sinds december worden ook daar deelnemers voor ProPark gezien.

8. Compensatie door gezonde hersendelen verlicht klachten bij parkinson

Bij de ziekte van Parkinson kan de hersenschors taken overnemen van een dieper deel van de hersenen dat beschadigd is, en waar cellen die dopamine maken verloren zijn gegaan. Die mate van compensatie door de hersenschors bepaalt hoeveel klachten mensen hebben. Dat blijkt uit een publicatie van het Radboudumc. Patiënten kunnen deze compensatie stimuleren door bijvoorbeeld sporten, en zo het ziekteproces vertragen. (Bron: Radboudumc.nl)

Toon volledig bericht

9. Op weg naar een medicijn dat parkinson afremt?

Mensen met parkinson hebben een tekort aan dopamine. De standaardbehandeling is die met levodopa, een stof die in de hersenen wordt omgezet in dopamine en de symptomen vermindert, maar de ziekte niet afremt. Er wordt nu onderzoek gedaan naar een aanpak die mogelijk wel een remmende werking heeft, namelijk door ontstekingsprocessen te remmen die optreden bij de ziekte van Parkinson.

Toon volledig bericht

10. ProPark nu ook in LUMC gestart!

Op 25 juli 2022 is de eerste meting in het LUMC verricht. De inclusie van ProPark loopt nu 1 jaar en er zijn meer dan 200 mensen die deelnemen aan het onderzoek! In het Amsterdam UMC, locatie VUmc, worden sinds juli 2021 mensen gezien voor ProPark en op locatie AMC sinds december 2021.