Berichten over hulpmiddel

1. De HogeNood App

De HogeNood app is een toilet applicatie in Nederland. Met meer dan 9.500 gecontroleerde locaties kunt u volledig op de app vertrouwen. De app meerdere malen in de prijzen is gevallen in zowel binnen- als buitenland.

2. Keuzehulp: Verken uw wensen voor zorg en behandeling

Deze digitale keuzehulp helpt u met het nadenken over wensen voor zorg en behandeling, en het bespreken en vastleggen daarvan. U kunt hiermee beginnen als u nog gezond bent, maar ook wanneer u ouder wordt, of ziek wordt. Deze keuzehulp bestaat uit drie stappen. Neem de tijd voor deze keuzehulp. De gegevens die u invult worden niet opgeslagen. U kunt wel aan het eind van de keuzehulp uw ingevulde gegevens downloaden en printen.

3. Parkinson in beeld

In het boekje 'Parkinson in beeld' vindt u kaarten die u kunt invullen. Vul gedurende een week, iedere dag een kaart in. Een voorbeeld is los bijgesloten. Neem dit boekje mee naar uw volgende bezoek aan het ziekenhuis.

4. De ADL-hond

Mensen met parkinson ondervinden vaak fysieke beperkingen van hun ziekte. Lopen gaat lastiger en het wordt moeilijker om uit een stoel op te staan of iets van de grond op te rapen. Ook neemt de kracht af en kosten dagelijkse handelingen meer energie.

5. Parkinson oefeningen app

Parkinson Oefeningen is een app met korte filmpjes waarin oefeningen en tips worden gegeven voor parkinsonpatiënten.

6. Consultkaart Beginnende ziekte van Parkinson

Heeft u de ziekte van Parkinson? En gaat u voor het eerst met uw arts overleggen over medicijnen die u kunt gebruiken? Dan kan de consultkaart beginnende ziekte van Parkinson u helpen. De Parkinson Vereniging heeft deze samen met de Nederlandse Vereniging voor Neurologie ontwikkeld.

7. Parkinson Monitor

De Parkinson Monitor is in samenwerking met UCB Pharma B.V. ontwikkeld om (problemen bij) het dagelijks functioneren in kaart te brengen. U kunt binnen acht categorieën aangeven waar u last van heeft en hoeveel last u hiervan heeft. Het doel van de Monitor is om een algemeen beeld te schetsen van welke klachten u het meest last heeft en waar dus het accent van de behandeling moet liggen. De Monitor is niet bedoeld om (de ernst van) alle klachten in kaart te brengen.

Toon volledig bericht

8. De Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen is gereed!

De afgelopen jaren heeft de Parkinson Vereniging, onder projectleiding van de Vereniging voor Samenwerkende Ouder- en Patiëntenorganisaties (VSOP) voor zeldzame en genetische aandoeningen, gewerkt aan de totstandkoming van de Kwaliteitsstandaard Atypische Parkinsonismen. Hieraan werkten vertegenwoordigers mee van alle beroepsgroepen die betrokken zijn bij de zorg voor mensen met atypische parkinsonismen.

9. Lancering gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme

De Parkinson Vereniging lanceert vandaag de Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme. Aan de gesprekshulp is het afgelopen jaar hard gewerkt door gemandateerde werkgroepleden van het RadboudUMC, LUMC, VUmc, Meander Medisch Centrum, ParkinsonNet en Parkinson Vereniging.

10. Gesprekshulp voor de late fase van de ziekte van Parkinson

Praten over de late fase van de ziekte van Parkinson of het levenseinde is niet makkelijk. Zowel mensen met parkinson, hun naasten als zorgverleners vinden het vaak een moeilijk onderwerp. Maar het is wel heel belangrijk, om daarmee de juiste zorg te bieden en krijgen die past bij de wensen en behoeften.