Berichten over medicijntekorten

1. Medicijntekorten levodopa/carbidopa 125 mg met vertraagde afgifte

Regelmatig krijgen we op het bureau meldingen van leden dat hun medicatie niet geleverd kan worden voor een bepaalde tijd. En dat is voor mensen met parkinson erg vervelend. De laatste tijd was levodopa/carbidopa 125 mg met vertraagde afgifte vaker niet leverbaar. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport laat weten dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd een besluit heeft genomen waardoor deze medicatie wel weer beschikbaar komt.

2. Verantwoord wisselen van medicatie

Er is eindelijk overeenstemming bereikt met  alle betrokken partijen over verantwoord wisselen van medicijnen. Met als doel dat de voorschrijver, apotheker en zorgverzekeraar vanuit hun professionele verantwoordelijkheid gezamenlijk zorg dragen voor een veilig, doeltreffend en betaalbaar medicijngebruik.

3. Nieuwsbericht Selegiline update

Selegiline HCl tablet 5 mg tekort, alternatief beschikbaar: Z-index nummer 16980417.
    Er is nu een oplossing beschikbaar! Elke apotheek kan sinds 26 maart 2021 een doorgeleverde bereiding bestellen. Alle apotheken in Nederland kunnen dit. Als uw apotheek of neuroloog dit niet weet, geef ze vooral het Z-indexnummer 16980417 door. (30 tabletten per verpakking)

4. Lijst ‘Wisselen ongewenst’ overhandigd aan VWS

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft een lijst opgesteld van medicijnen waarbij wisselen, in het belang van de patiënt, niet wenselijk is. Het gaat hierbij om medicijnen waarbij een verkeerde inname leidt tot ernstige problemen.