Berichten over motorisch: nieuws

1. Deelnemers gezocht voor onderzoek naar vitaliteit in combinatie met freezing

Met dit project wordt door het Amsterdam UMC en TUDelft onderzocht hoe vitaliteit samenhangt met freezing.

Toon volledig bericht

2. Deelnemers gezocht voor onderzoek naar behandeling van angst en stress bij bevriezen van lopen

Onderzoekers van het TACKLING-FOG project onderzoeken een praktische behandeling gericht op angst en stress bij bevriezen van lopen.

3. Promotie Xueyi Wang: Een sensor die detecteert of de drager is gevallen

Op 4 maart 2024 verdedigt Xueyi Wang zijn proefschrift 'Fall detection by egocentric vision' aan de Rijksuniversiteit Groningen.

4. Promotie Helena Cockx: The nature of freezing of gait

Op vrijdag 23 februari 2024 verdedigt Helena Cockx haar proefschrift 'The nature of freezing of gait: Investigating its neurophysiological and cardiovascular underpinnings with wearable technology' aan de Radboud Universiteit.

5. Een overgevoelig remmingsmechanisme veroorzaakt mogelijk freezing

Een aantal jaren geleden heeft de Parkinson Vereniging geholpen om deelnemers te zoeken voor de studie 'Freezing onderzoeken met infraroodlicht'. Twee patiëntonderzoekers van de vereniging zijn bij dit onderzoek betrokken geweest. De resultaten van de studie zijn nu bekend.

6. ParkinsonNL kent €200.000,- toe aan 4 innovatieprojecten

In april 2023 deed ParkinsonNL een subsidieoproep voor innovatieprojecten die bijdragen aan een zo goed mogelijke kwaliteit van leven en kwaliteit van zorg voor mensen met parkinson(ismen). ParkinsonNL heeft in totaal bijna € 200.000,- toegekend aan vier projecten.

7. Gezocht: mensen met parkinson die regelmatig vallen

Wetenschappers zoeken deelnemers voor het IRLAB-onderzoek. Dit onderzoek evalueert of het nieuwe medicijn pirepemat het evenwicht kan verbeteren waardoor het mogelijk is dat mensen met parkinson minder vaak vallen. Dit onderzoeksmiddel beïnvloedt de eiwitproductie in een bepaald deel van de hersenen. Deze eiwitten spelen een belangrijke rol in veel basisfuncties van de hersenen, zoals motorische coördinatie, alertheid, waakzaamheid, aandacht en geheugen.

Toon volledig bericht

8. De inzet van augmented-reality brillen voor de behandeling van mensen met de ziekte van Parkinson

De onderzoekers van Team Holocue(X) informeren u graag over de afronding van twee onderzoeken gericht op de inzet van augmented-reality brillen voor de behandeling van mensen met de ziekte van Parkinson.

Toon volledig bericht

9. Het ‘Broek-teken’: Een voorspeller voor vallen bij mensen met de ziekte van Parkinson?

Mensen met de ziekte van Parkinson vallen regelmatig, en dat kan leiden tot blessures, angst en verminderde mobiliteit. Om te voorkomen dat mensen met de ziekte van Parkinson vallen, zijn we daarom op zoek naar eigenschappen of ‘voorspellers’ van mensen met een verhoogd valrisico. Tot op heden zijn er door verschillende onderzoeken al een aantal van deze voorspellers voor toekomstig vallen bekend.

10. Deelnemers gezocht voor onderzoek naar compensatiestrategieën

Onderzoekers van het UNITE-PD project willen onderzoeken waarom compensatiestrategieën bij de ene persoon heel goed werken en bij de andere niet. Ook onderzoeken ze wat het effect is van langdurig gebruik van een compensatiestrategie.