Berichten over nieuws

1. Vacature: projectleider

De Werkgroep Parkinson en Werk is een actieve werkgroep binnen de Parkinson Vereniging. Met een uitgebreid en actueel informatiedossier op de site, een helpdesk voor individuele vragen en workshops ondersteunen we mensen met de ziekte van Parkinson om de regie over hun werkende leven te behouden.

2. Informatie over het coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 genoemd. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

3. Project Aansturing Punt voor Parkinson Groningen

In 2016 is in Groningen Punt voor Parkinson geopend vanuit een samenwerking tussen het UMCG, Martiniziekenhuis en Zorggroep Groningen. De Parkinson Vereniging heeft een aantal jaren geleden een subsidie toegekend aan Punt voor Parkinson voor zowel onderzoek als de organisatie van zorg. Inmiddels is de laatste fase van dit samenwerkingsprogramma, betreffende de organisatie van zorg, gestart.

4. Mooie sponsoropbrengst alternatieve vierdaagse

Onze sponsorlopers konden door de coronamaatregelen dan wel geen Nijmeegse Vierdaagse lopen, maar wandelen doen ze!

5. Schriftelijke vragen Tweede Kamerlid Dik-Faber

Tweede Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) stelde op 15 juli schriftelijke vragen aan de Ministers voor Medische Zorg en van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit over de ziekte van Parkinson en het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen.

6. Het resultaat van het project psychosociale zorg voor parkinson op de kaart

In het project 'Psychosociale zorg voor parkinson op de kaart' werkte ParkinsonNet samen met de Parkinson Vereniging aan het verbeteren van psychosociale zorg voor mensen met parkinson, parkinsonismen en hun naasten.

Toon volledig bericht

7. Advies Gezondheidsraad: Gebruik gewasbeschermingsmiddelen uit voorzorg terugdringen!

De Gezondheidsraad brengt vandaag het vervolgadvies gewasbescherming en omwonenden uit aan de minister voor Medische Zorg en Sport, de minister van Landbouw Natuur en Voedselkwaliteit en de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat.

8. Reactie minister Schouten op onze brief

Minister Schouten van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit heeft gereageerd op de brief die de Parkinson Vereniging eind 2019 naar haar stuurde over de mogelijke relatie tussen gewasbeschermingsmiddelen en de ziekte van Parkinson.

9. Europese Commissie: Alle rijbewijzen zeven maanden langer geldig

De Europese Commissie heeft besloten om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

10. Ziekenhuiszorg komt op gang na corona

De patiëntenzorg bij ziekenhuizen en huisartsen komt weer langzaam op gang na de ergste coronaweken. Dat blijkt uit onderzoek van Patiëntenfederatie Nederland onder ruim zevenduizend deelnemers.