Berichten over nieuws

1. Informatie over het coronavirus

In de regio Wuhan in China startte in december 2019 een uitbraak van een nieuw coronavirus, ook wel SARS severe acute respiratory syndrome -CoV coronavirus -2 genoemd. Het virus kan de ziekte COVID-19 veroorzaken. De meeste patiënten met dit virus hebben koorts en luchtwegklachten. In Nederland, maar ook wereldwijd, worden er maatregelen genomen om verdere verspreiding van het virus tegen te gaan.

2. Lancering gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme

De Parkinson Vereniging lanceert vandaag de Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme. Aan de gesprekshulp is het afgelopen jaar hard gewerkt door gemandateerde werkgroepleden van het RadboudUMC, LUMC, VUmc, Meander Medisch Centrum, ParkinsonNet en Parkinson Vereniging.

3. DBS-operaties worden weer opgestart

Update 1-12-2020: De Nederlandse Vereniging voor Functionele Neurochirurgie bij Bewegingsstoornissen (NVFNB) laat vandaag weten dat de meeste centra beginnen weer met hun DBS-programma.

Toon volledig bericht

4. Het CBR en Veilig Verkeer Nederland (VVN) lanceren vandaag de online Rij Bewust Test

Deze test geeft ervaren rijbewijsbezitters meer inzicht in het eigen rijgedrag en helpt om met een veilig en zeker gevoel te blijven rijden.

5. Michiel Dirkx ontvangt Hans Lakkeprijs

Op zaterdag 14 november is de Hans Lakkeprijs overhandigd aan Michiel Dirkx, neuroloog in opleiding.

6. De richtlijn Ziekte van Parkinson is herzien

Nieuwe wetenschappelijke inzichten en andere vragen uit de praktijk maakten dat de bestaande richtlijn Parkinson aan een herziening toe was. De richtlijn is modulair gemaakt en beantwoordt de meest urgente vragen vanuit de klinische praktijk.

7. Doek valt voor Mancozeb in Europa

Naast over Glyphosaat, staat in ons dossier over pesticiden veel te lezen over Mancozeb. Voor dit middel valt het doek. Nog 1 jaar te gebruiken, daarna verdwijnt het definitief van de Europese markt.

8. Problemen rondom Levodopa/Carbidopa RT

We hebben diverse meldingen gekregen over problemen rondom Levodopa/Carbidopa RT.

Toon volledig bericht

9. Selegiline HCl Sandoz 5 mg niet meer leverbaar (laatste update 10 november 2020)

Update 10 november 2020:

Naar aanleiding van de mail over de leveringsproblemen aan het CBG, heeft het CBG contact opgenomen met Sandoz over deze situatie. Sandoz bevestigt dat Selegiline Sandoz niet meer wordt geproduceerd en dus niet meer geleverd zal worden. Door een fout is dit per abuis niet door Sandoz gemeld aan CBG en IGJ. Dit zal Sandoz zo spoedig mogelijk alsnog doen.

Het CBG zal met deze melding bepalen wat de impact is van het uit de handel halen van dit product en, indien noodzakelijk geacht, binnen de mogelijkheden bepalen of er acties nodig zijn om het product beschikbaar te houden voor patiënten. Hier gaan naar verwachting wel weer enkele weken overheen.

Toon volledig bericht

10. Jonic Solutions en Parkinson Vereniging heffen de beker op een goede samenwerking

Wij zijn zeer verheugd te melden dat Jonic Solutions onlangs sponsor is geworden van de Parkinson Vereniging. Jonic Solutions is een jonge maatschappelijk betrokken onderneming die de drinkbeker SASSCup ontwikkelde voor mensen die problemen ervaren bij het drinken door trillende armen en handen.