Maatregelen coronavirus en het verpleeghuis

Bent u partner of kind van iemand met parkinson of parkinsonisme in een verzorgings- of verpleeghuis? We begrijpen dat dit een erg moeilijke tijd voor u is, nu bezoek niet mogelijk is door het coronavirus. Op deze pagina in ons dossier 'Parkinson en corona' geven we u graag tips en nuttige links.

Update maatregelen 19 mei 2020

Op één locatie per GGD-regio wordt bezoek aan verpleeghuizen beperkt en onder strenge voorwaarden toegelaten. Vanaf 25 mei zal dit worden uitgebreid naar meer locaties. Het perspectief is dat vanaf 15 juni de bezoekregeling landelijk wordt aangepast. (Bron: Rijksoverheid.nl)

Een link naar alle maatregelen staat in het dossier parkinson en corona

Woensdag 6 mei heeft minister De Jonge bekend gemaakt dat er een gefaseerde en gecontroleerde versoepeling van de bezoekregeling voor verpleeghuizen komt. In eerste instantie kan vanaf 11 mei bezoek weer beperkt toegelaten worden op 25 locaties. ActiZ, Alzheimer Nederland, LOC, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken hoe dit te organiseren.

Lees hier meer over deze handreiking

Bekijk hier de volledige handreiking

Gerda Nijeboer is mantelzorger van haar echtgenoot Henk. Henk verblijft in een verpleeghuis, waardoor Gerda hem momenteel als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus niet kan bezoeken. In deze video vertelt Gerda hoe zij hiermee omgaat.

Vraag en antwoord over de bezoekregeling

Op de website van Actiz, de branchevereniging van bijna 400 organisaties die actief zijn op het gebied van zorg en ondersteuning aan onder meer ouderen en (chronisch) zieken, staat een uitgebreide vraag en antwoordlijst met betrekking tot de bezoekregeling voor het verpleeghuis.

Ga naar deze veelgestelde vragen en antwoorden

Online community mantelzorgers van leden

De mantelzorgcommunity is exclusief toegankelijk voor mantelzorgers van leden van de Parkinson Vereniging. Met een eigen account kunnen zij in beslotenheid ervaringen delen en tips uitwisselen met andere mantelzorgers. Is uw naaste lid van de Parkinson Vereniging en bent u een mantelzorger? Meld u dan aan!

Meld u nu aan voor de mantelzorgcommunity

Video's voor mantelzorgers

Bedankt voor uw zorg! Mantelzorg.nl

ParkinsonTV over COVID-19

ParkinsonTV over mantelzorg

De mantelzorglijn Mantelzorg.nl

Als mantelzorger wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste; wat kan wel en wat kan niet? Mantelzorg.nl geeft informatie en antwoord op vragen die hierover zijn gesteld.

Ga naar mantelzorg.nl over het coronavirus

Ga terug naar het dossier 'Corona en parkinson'