Gastblog Kees de Bot: Aan- en uitkleden voor mensen met parkinson

22 december 2022 door Gastblogger

Een van de meest frustrerende gevolgen van de ziekte van Parkinson is dat het steeds moeilijker wordt om jezelf aan en uit te kleden. Dat gaat van sokken tot regenjassen, van hele kleine bewegingen tot heel grote, van gepriegel met te dunne veters tot het aantrekken van een regenpak.

Gastblog van Kees de Bot
Bron; Wendy Henderson | Bionews January 18, 2018)

Wat hierna volgt is een aantal tips zoals die zijn gepubliceerd door Wendy Henderson in Bionieuws 18, 2018. Sommige tips zijn heel simpel en triviaal, maar de meeste heb ik als zinvol ervaren. In mijn vertaling ben ik dicht bij de oorspronkelijke tekst gebleven.

• Neem ‘s  morgens ruim de tijd om op te staan en te ontbijten en aan te kleden. De dag zit vol met mogelijke bronnen van stress en dat willen we zo veel mogelijk vermijden, want stress maakt alle verschijnselen van parkinson nog erger.
  • Zorg ervoor dat je medicijnen beginnen te werken voordat je je aankleedt
  • Doe een paar lichte oefeningen met wat rekken, bijvoorbeeld door je knie naar je neus te brengen. Dat zorgt ervoor dat je wat minder stram bent en je makkelijker opstaat en loopt
  • Als een been of arm stijver is, begin dan met de stijfste.
  • Ga zitten bij het aankleden, liefste in een stoel met armsteunen.
  • Ga bij voorkeur niet op de rand van het bed ziten bij het aankleden, want dan loop je het risico van het bed af te glijden.
  • Een voetenbankje met de juiste hoogte maakt het aantrekken van schoenen en sokken makkelijker. Probeer zo’n bankje voor je het koopt, je moet er ook weer van omhoog kunnen komen.
  • Bij de revalidatiewinkel zijn allerlei hulpstukken voor het aantrekken van kleding te vinden. Handig zijn handschoenen met een laagje rubber die het aantrekken van sokken makkelijker maakt.
  • Stoffen als velours en ruwe wol hebben de neiging om te plakken en als het wat warmer is en zweterig dan wordt het aantrekken van shirts van die stoffen een hels karwei.
  • Om je sokken aan te trekken moet de oppervlakte van de huid van de voeten glad zijn. Dat kan met van die puimstenen blokjes. Het kan ook helpen om de sokken met talkpoeder te bedekken.
  • Probeer niet om twee kledingstukken, bijvoorbeeld een t-shirt en een fleece trui, in een keer aan te trekken. Dat is vragen om problemen.
  • Vermijd strakzittende sokken waarin je je voeten moeilijk kan bewegen.
  • Sokken met antislip zijn beter dan slippers omdat sokken niet zo makkelijk van je voet glijden met alle gevolgen van dien.
  • Knoopsgaten of moeilijke sluitingen met magneetjes kunnen een oplossing zijn, maar magneetjes in kleding in de was is mogelijk niet zo handig. De klemmetjes moeten niet van metaal gemaakt zijn, roestvlekken zijn erg moeilijk  aan te pakken.
  • Draag lichte schoenen met kringelveters.
  • Vermijd zware bergschoenen met metalen platen erin. Heel zinvol voor echte bergbeklimmers, maar de kans dat ik u nog een keer ergens boven de 4000 meter tegenkom acht ik vrij klein.
  • Vervang lastige sluitingen en knopen met een klemmetje.
  • Draag ruimzittende kleding met zo weinig mogelijk knopen en ritsen.
  • Elastische banden zijn handiger dan ritsen of  knopen.
  • Pullovers en sweaters  krijg je makkelijker aan of uit, maar de fleece binnenkant glijdt niet makkelijk over een t-shirt.
  • Strakke spankousen zijn goed voor de bloedsomloop en voor wat wel rusteloze benen wordt genoemd, maar ze kosten een eeuwigheid om aan te trekken.

Met meer in het algemeen over schoenen en kleren aantrekken:

Vermijd stress, zorg dat je schoenen zo ver mogelijk los zijn als je ze aan of uit doet. Zorg ervoor dat je strikken zo strak mogelijk aangetrokken zijn. Als er niet genoeg spanning op staat hebben sommige knopen de neiging om los te raken, en een paar dunne veters strikken in de vrieskou is geen goed plan. Ik heb goede ervaringen met schoenen met naast de veters een rits die het instappen makkelijker maakt. Mijn schoenen piepten en kraakten,  dat klinkt deftig, maar gaat toch irriteren.

Misschien wel het belangrijkste: er zijn veel mensen die ons graag willen helpen met die moeilijk jas of schoen. De meeste mensen deugen.

1. Ria Ria Schreef op 22 december 2022

Goede tips. Ook veel tips en voorbeelden van hulpmiddelen op www.scouters.nl