Verslag World Parkinson Congress 2023 Barcelona

World Parkinson Congress 2023

WPC2023_teamPV_gespiegeld2.jpg

wpc2023_logo_color

Tijdens het driejaarlijks World Parkinson Congress komen wetenschappers, klinische onderzoekers, professionals in de gezondheidszorg en mensen met parkinson en naasten uit alle hoeken van de wereld samen. Een unieke situatie vergeleken bij reguliere wetenschappelijke congressen. In 2023 vond het congres plaats in Barcelona. Van 4 tot en met 7 juli kwamen ongeveer 2.500 geïnteresseerden samen om te discussiëren, leren en debatteren over de nieuwste wetenschappelijke ontdekkingen en medische zorg voor mensen met de ziekte van Parkinson of een vorm van parkinsonisme. De Parkinson Vereniging was goed vertegenwoordigd tijdens dit congres. De afgevaardigden doen graag verslag van hun beleving.

Monique Bosman

Monique en Marco Schiphol.jpg

Monique Bosman is als actief vrijwilliger betrokken bij de vereniging. Zij is voorzitter van de Patiëntenkamer van de Parkinson Adviesraad, patiëntonderzoeker en tevens lid van de Wetenschappelijke Adviesraad van ParkinsonNL.

Sabine Woertman

Sabine Woertman.jpg

Voor Sabine Woertman is dansen haar lust en leven! Zij doet het al sinds haar vroege jeugd. Zij is werkzaam geweest als Oefentherapeut Cesar, en leeft zelf sinds 10 jaar met parkinson. Het WPC 2023 staat voor Sabine in het teken van dans en de ontmoeting met gelijkgestemden.

Nickie van der Wulp

Nickie_kopie.jpg

Nickie van der Wulp is directeur van de Parkinson Vereniging. In die rol heeft zij tijdens het World Parkinson Congress in Barcelona veel contact gehad met vertegenwoordigers van parkinson-organisaties en mensen met parkinson en hun naasten van over de hele wereld.

Jobien Wind

Jobien-Wind-kopie.jpg

Jobien Wind is beleidsmedewerker bij de Parkinson Vereniging en ervaringsdeskundige. Voor de vereniging houdt zij zich druk bezig met belangenbehartiging. Zo heeft zij het dossier 'parkinson en pesticiden' onder haar hoede en monitort zij medicijntekorten en wachtlijsten voor bijvoorbeeld DBS.

Nynke de Monchy

Nynke Barcelona - kopie.jpg

Als communicatieadviseur bij de Parkinson Vereniging zet ik mij dagelijks in voor actuele, betrouwbare en vindbare informatievoorziening voor mensen met parkinson of een vorm van parkinsonisme en hun naasten. In Barcelona laat ik mij inspireren door boeiende lezingen en gesprekken met andere congresbezoekers uit alle hoeken van de wereld.

Annelies Bolluijt

Annelies Bolluijt kopie.jpeg

Annelies Bolluijt is lid van de Parkinson Vereniging. Samen met een vriendin reisde zij af naar het World Parkinson Congress in Barcelona. Haar beleving van dit congres vatte zij samen in een blog.