Orthomoleculaire therapie en parkinson

29 mei 2021

De term orthomoleculaire therapie, in 1968 voor het eerst beschreven door tweevoudig Nobelprijswinnaar Linus Pauling, heeft tot doel balansen in het lichaam aan te brengen en eventuele tekorten aan te vullen. In deze therapie staan voeding en voedingsstoffen centraal. Goed onderbouwde onderzoeken (ook uit de reguliere geneeskunde) ondersteunen steeds vaker het gebruik van voeding(sstoffen) als medicijn.

Orthomoleculaire therapie, voeding en supplementen in Parkinson Magazine (2021)

Rectificatie: in het bovenstaande artikel staat een foutief webadres genoemd van Geertje Boon. De juiste link is: https://www.gripopparkinson.nl/.

Lees hier een artikel over orthomoleculaire therapie in Parkinson Magazine (2019)

Het uitgangspunt

Het uitgangspunt van de therapie is dat genetische en omgevingsfactoren naast de fysieke kenmerken ook de lichaamsprocessen bepalen. Voor het goed functioneren van ons lichaam zijn o.a. vitaminen, mineralen en andere bouwstoffen nodig. Verstoringen in werkings-mechanismen van het lichaam worden in verband gebracht met specifieke interne disbalansen die bijdragen aan het ontstaan van ziektes. Een orthomoleculair arts of   therapeut kijkt zowel naar geestelijke als lichamelijke klachten. Verder zal veel aandacht  worden besteed aan voeding en eventuele tekorten of overschotten van bepaalde (voedings)stoffen. De behandeling zal bestaan uit aangepaste voeding, bewegingsadviezen,  eventueel tijdelijk fytotherapie (geneeskunde die gebruik maakt van kruiden en planten en/of hun extracten) en suppletie met voedingssupplementen.

Effectiviteit

Orthomoleculaire therapeuten menen een op zich zelf staande behandeling van Parkinson te kunnen bieden maar werken voornamelijk ter ondersteuning van een reguliere behandeling. Het degeneratie-proces bij Parkinson zou sterk kunnen worden geremd en symptomen zouden kunnen worden gereduceerd. De behandeling verschilt per patiënt, met een goede basisvoeding als uitgangspunt.

Onder goede voeding wordt volgens deze therapie verstaan: voeding zonder onnodige toevoegingen en bewerkingen, dus waarin alle voedingsstoffen in hun originele staat en in de juiste hoeveelheden en combinaties voorkomen. Supplementen kunnen daarnaast ingezet worden om de tekorten te corrigeren. Het is echter wel van belang dat men zich realiseert dat ook natuurlijke substanties gevaarlijke interacties kunnen vertonen met andere supplementen, voedingsstoffen, medicijnen en kruiden. Vooral medicijnen met L-dopa (zoals Levodopa) kunnen een verminderde werking hebben bij verhoogde inname van B vitamines.

Orthomoleculaire therapeuten menen de mogelijkheid te bieden afsterving van zenuwcellen bij parkinsonpatiënten te remmen en deze waar mogelijk  te "repareren". Ondersteuning van het lichaam bij het afvangen van vrije radicalen en beschermen tegen gifstoffen helpt de degeneratie af te remmen, o.a. met directe en indirecte antioxidanten. Het verhogen van de inname van bepaalde aminozuren die de bouwstoffen vormen van neurotransmitters, helpt de hersenstofwisseling. Daarnaast zou o.a. zink en magnesium belangrijk zijn voor de energiehuishouding en regeneratieprocessen.

Orthomoleculair voedingsadvies

Iedereen heeft baat bij een goed gebalanceerd en vezelrijk dieet. In de orthomoleculaire therapie is dit een onlosmakelijk deel van de behandeling. Groene groente, zoals sla, broccoli en koolsoorten worden sterk aanbevolen in de dagelijkse voeding, evenals knollen en wortelgroenten en fruit. Vis en schaal- en schelpdieren die rijk zijn aan omega 3 vetzuren worden aanbevolen vanwege hun natuurlijke ontstekingsremmende werking. Verder wordt aangeraden om twee tot zes keer per week vette vis te eten, bijvoorbeeld: haring, sardines, makreel en zalm.

Een recent onderzoek van Remko Kuipers (UMC Groningen) geeft aanleiding tot voorzichtigheid met granen, peulvruchten en aardappelen. Het onderzoek toont aan dat deze een hoog gehalte aan giftige stoffen bevatten, vooral als ze rauw genuttigd worden. Koken doodt deze toxines slechts deels. Inname van deze voedingsmiddelen zou volgens de orthomoleculaire therapie daarom beter beperkt kunnen worden. Tenslotte wordt geadviseerd de inname van suiker, zout, alcohol, cafeïne, kunstmatige toevoegingen, plantaardige oliën en gefrituurde producten zo veel mogelijk te beperken.

Aandachtspunt: Te veel eiwitten zorgt voor een verminderde werking van levodopa, daarom wordt aangeraden minimaal een half uur voor inname van medicatie met L-dopa, geen eiwitten te eten.

Lees hier wat ParkinsonNet diëtist Karin Overbeek zegt over orthomoleculaire therapie

Veiligheid

Voeding en supplementen hebben medicinale effecten die andere behandelingen kunnen ondersteunen, maar ook schaden. Voor goed en veilig gebruik van voedingssupplementen wordt sterk aangeraden advies in te winnen van een deskundig en gekwalificeerd orthomoleculair arts of –therapeut en uiteraard van de eigen behandelend arts.

Behandelaars

Orthomoleculair artsen en -therapeuten kunnen zich aansluiten bij een beroepsvereniging, mits zij voldoen aan de gestelde kwaliteitseisen en mits zij een door de beroepsvereniging erkende opleiding hebben afgerond. Deze artsen en therapeuten zijn verplicht hun kennis op peil te houden door het volgen van erkende nascholingscursussen. U kunt een arts/therapeut vinden via de websites van de verschillende beroepsverenigingen:

Vind een therapeut: www.mbog.nl/

Vind een therapeut: www.vbag.nl/links/orthomoleculaire-geneeskunde.html

Veel orthomoleculair artsen en therapeuten hebben naast hun orthomoleculaire licentie nog andere licenties en kunnen dus meerdere behandelmethodes aanbieden, c.q. combineren.

Zie ook beroepsverenigingen als:

Vind een therapeut: www.nwp-natuurgeneeskunde.nl

Vind een therapeut: http://www.vnt-nederland.nl/

Vind een therapeut: http://www.fagt.org/

Vind een therapeut: http://www.batc.nl/

Vergoeding door verzekeraars

Orthomoleculaire therapie wordt door de medische wetenschap, en dus ook door verzekeraars, gezien als alternatieve behandeling. Er is geen vergoeding in de basisverzekering. Afhankelijk van de gekozen dekking van de aanvullende verzekering kan een (gemaximeerde) vergoeding plaatsvinden.

Literatuur/bronvermelding

www.naturafoundation.nl (kennisbank voor gezondheid professionals)

Vind een therapeut: www.vbag.nl/links/orthomoleculaire-geneeskunde.html

www.ortho.nl/