Berichten over Onderzoek: oproep

1. Oproep: Onderzoek naar spraakklachten bij de ziekte van Parkinson

Eén van de symptomen van de ziekte van Parkinson is een gestoorde spraak, iets wat ook wel dysartrie genoemd word. Niet elke patiënt met de ziekte van Parkinson krijgt met dysartrie te maken, maar de meeste patiënten krijgen dit wel (in meer of mindere mate). Middels ons onderzoek proberen wij daarom om meer te weten te komen over spraak binnen de ziekte van Parkinson. Wij zijn hierbij vooral geïnteresseerd in de uitspraak van klinkers en medeklinkers. In ons onderzoek volgen we de bewegingen van de lippen, tong en kaak tijdens het spreken. Wij doen dit met een zogenaamde ‘articulograaf’, een apparaat dat beweging meet door middel van sensoren die we rondom de mond plakken.

Toon volledig bericht

2. Oproep: deelnemers gezocht voor onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel bij patiënten met de ziekte van Parkinson

Het CHDR (Centre for Human Drug Research) in Leiden, is op zoek naar deelnemers voor een onderzoek naar een nieuwe toedieningsvorm van een bestaand middel bij patiënten met de ziekte van Parkinson. Voor dit onderzoek worden mannen en vrouwen tussen de 30 en 85 jaar gezocht met de ziekte van Parkinson, die regelmatig “off-perioden” hebben en die niet roken.

3. Oproep: deelnemers gezocht met parkinson en stemproblemen

In het kader van mijn afstuderen aan de hbo-bachelor opleiding logopedie doe ik onderzoek naar stemstoornissen bij mensen met de ziekte van Parkinson, die logopedische therapie volgen. Voor dit onderzoek ben ik op zoek naar deelnemers met de ziekte van Parkinson met stemproblemen die hieraan willen meewerken.

Toon volledig bericht

4. Onderzoek naar wensen en behoeften van mantelzorgers van mensen met Parkinson ten aanzien van online ondersteuning

Geachte heer, mevrouw,

Graag zou ik u willen vragen deel te nemen aan een onderzoek. Dit onderzoek maakt deel uit van het Parkinsonproject, een lopend onderzoek bij de vakgroep Levenslooppsychologie van de Open Universiteit in samenwerking met Parnassia Groep.

5. Vrijwilligers voor onderzoek gezocht met de ziekte van Parkinson

“Een atlas van de subcortex voor diepe hersenstimulatie”

De subcortex is een structuur diep in de hersenen. Beschadiging van de “zwarte kern” (substantia nigra), welke onderdeel is van de subcortex is de oorzaak van de ziekte van Parkinson.

Toon volledig bericht

6. Parkinson Op Maat: een onderzoek naar persoonsgerichte zorg. Helpt u mee?

De ziekte van Parkinson is ingewikkeld en de uiteenlopende symptomen zijn voor iedereen anders. Op dit moment begrijpen artsen nog niet wat deze grote verschillen veroorzaakt. Dit maakt het lastig om te voorspellen hoe de ziekte zich zal ontwikkelen en om per persoon de beste behandeling te bepalen. De Parkinson Op Maat-studie hoopt hier verandering in te brengen door 650 mensen met parkinson 2 jaar lang nauwkeurig te volgen.

Toon volledig bericht

7. Deelnemers gezocht voor onderzoek naar toepasbaarheid van EEG voor het detecteren en voorspellen ‘bevriezen van lopen’ bij parkinson

Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen last hebben van ‘freezing of gait’, ofwel bevriezen van lopen. Bevriezen van lopen is het gevoel dat de voeten vastgeplakt zitten aan de grond. Tijdens bevriezen van lopen hebben mensen een verhoogde kans op vallen. Cues, zoals geluid of strepen op de vloer, kunnen bevriezen van lopen verminderen. Bij voorkeur is een cue alleen aanwezig als iemand dreigt te bevriezen. Het is dus noodzakelijk dat we kunnen voorspellen wanneer iemand dreigt te bevriezen. Waarschijnlijk is dit mogelijk via EEG (elektro-encefalogram). Een EEG is een onderzoek waarbij hersenactiviteit via de huid op het hoofd wordt gemeten. De elektroden, kleine metalen plaatjes, worden op het hoofd geplaatst in een soort badmuts.

8. UMC Utrecht nodigt u uit om deel te nemen aan het Patiënten VolgProgramma

Met deze oproep willen wij u vragen mee te werken aan het onderwijs van studenten  geneeskunde aan de universiteit Utrecht.

Toon volledig bericht

9. Deelnemers gezocht voor wetenschappelijk onderzoek naar het nemen van financiële beslissingen

Waar gaat het onderzoek over?

Het nemen van financiële beslissingen, zoals het doen van boodschappen of het sparen voor pensioen, is van groot belang in ons dagelijks leven. Voor sommige mensen kan het nemen van (financiële) beslissingen lastiger zijn dan voor anderen. Ook patiënten met de ziekte van Parkinson hebben mogelijk in de loop van de ziekte meer moeite met het nemen van financiële beslissingen dan voorheen. Echter is hier nog weinig onderzoek naar gedaan. Middels wetenschappelijk onderzoek proberen we een beter begrip te krijgen van hoe financiële beslissingen genomen worden en welke mechanismen hieraan ten grondslag liggen. Voor dit onderzoek zijn wij opzoek naar deelnemers.

10. Inzicht in de effecten van licht op emoties bij Parkinson – help mee

Licht is niet alleen nodig om te kunnen zien. Licht heeft ook invloed op ons slaap-waakritme en op allerlei hormonen. Mensen die last hebben van slaap- of stemmingsproblemen blijken vaak te weinig of op verkeerde momenten blootgesteld te worden aan licht. Een goede blootstelling aan licht kan slaap- en stemmingsproblemen verbeteren. Daarnaast kan licht mogelijk een positief effect hebben op loopproblemen bij mensen met de ziekte van Parkinson. We weten nog weinig over hoe licht onze emoties en hersenactiviteit beïnvloedt. Het doel van dit onderzoek is om uit te zoeken wat het effect is van verschillende kleuren licht op onze emoties, hersenactiviteit en loopproblemen bij mensen met Parkinson.