Berichten over Belangenbehartiging

1. Word lid van de Community Advisory Board

Heeft u passie voor belangenbehartiging voor mensen met parkinson en het maken van een verschil op Europees en nationaal niveau? De European Federation of Neurological Associations (EFNA) nodigt u uit om te solliciteren naar een plek in de nieuwe Community Advisory Board.

Toon volledig bericht

2. Parkinson Vereniging werkt mee aan richtlijn over slikproblemen in de langdurige zorg

Een richtlijn kan gebruikt worden door cliënten en naasten. Bijvoorbeeld om na te gaan of de juiste zorg wordt geboden. Deze richtlijn is opgesteld om de kwaliteit van de langdurige zorg voor dit onderwerp te verbeteren. Het bevat de nieuwste wetenschappelijke inzichten, gecombineerd met ervaring en kennis van zorgverleners, mensen in de langdurige zorg en hun naasten.

Toon volledig bericht

3. Nederland krijgt laatste kans om tegenstem uit te brengen op omstreden onkruidverdelger glyfosaat

Zojuist bleek dat dat de Europese stemming over glyfosaat nog geen duidelijkheid heeft opgeleverd. FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging laten in een eerste reactie weten dat minister Adema dus nog een laatste kans krijgt om aan de Nederlandse samenleving te laten zien dat hij de gezondheid van mensen en de bescherming van natuur wél serieus neemt. ‘Niet stemmen, geeft de Europese Commissie carte blanche om te doen wat ze willen. Met alle maatschappelijke onrust en zorgen, de herhaalde oproepen van de Tweede Kamer en van onze organisaties, moet Nederland daarvoor gaan liggen en laten weten dat we glyfosaat niet langer in onze lichamen, natuur en leefomgeving willen hebben.

Toon volledig bericht

4. Parkinson Vereniging neemt deel aan rondetafelgesprek over glyfosaat in de Tweede Kamer

De Parkinson Vereniging heeft een Position Paper ingediend voor een rondetafelgesprek dat op 4 oktober 2023 plaatsvindt in de Tweede Kamer. De vereniging vertelt hierin over de mogelijke link tussen glyfosaat en parkinson en gezondheid. Ook worden vragen hierover beantwoord.

5. #Week tegen eenzaamheid

Van donderdag 28 september t/m woensdag 4 oktober is het Week tegen eenzaamheid.

Toon volledig bericht

6. Patiëntenfederatie: voldoende verpleeghuisplekken zijn en blijven noodzakelijk

Mensen met een kwetsbare gezondheid voor wie zorg thuis geen optie is, moeten in Nederland in de nabije en verre toekomst terecht blijven kunnen in het verpleeghuis. Die oproep doet Patiëntenfederatie Nederland in aanloop naar het debat aanstaande donderdag in de Tweede Kamer over de toekomst van de ouderenzorg.

Toon volledig bericht

7. Brief over EU-beoordeling glyfosaat naar Nederlandse leden Europees parlement

Middels een brief wil Vakbondsorganisatie FNV haar ernstige zorgen uiten over de huidige ontwikkelingen in de EU-beoordeling van glyfosaat. Deze brief is samen met Natuur en Milieu en Parkinsonalliantie Nederland verstuurd naar de Nederlandse leden van het Europees parlement.

Toon volledig bericht

8. Update wachttijden Deep Brain Stimulation behandeling (DBS)

De zeven centra die deze behandeling uitvoeren in Nederland hebben samen afgesproken hoe de wachttijd berekend wordt.

9. DBS stimulator niet uitschakelen tijdens rijtest

Wanneer uw rijbewijs verlengd moet worden, ondergaat u meestal ook een rijtest. Dat is een test waarbij een Deskundige Praktijk Rijden (DPR) van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) kijkt of u nog veilig en op een verantwoorde manier aan het verkeer kan deelnemen.
    Afhankelijk van hoe de test gaat, krijgt u een evt. verlenging van uw rijbewijs voor 3 of 5 jaar.

Toon volledig bericht

10. Een bom onder de bollenteelt betekent goed nieuws voor onze gezondheid!

De Parkinson Vereniging zet zich al jaren in om het gebruik van pesticiden tegen te gaan, vanwege de relatie tussen pesticiden en parkinson. De Parkinson Vereniging is dan ook ontzettend blij met de uitspraak van een rechter die een lelieteler in Drenthe verbood om pesticiden te gebruiken vanwege de gezondheidsrisico’s voor omwonenden.