Berichten over Medicijnen: nieuws

1. Promotie Nicol Oonk: Optimizing medication management for parkinson's patients in primary care - challenges, opportunities and future perspectives

Op vrijdag 26 april 2024 verdedigt Nicol Oonk haar proefschrift 'Optimizing medication management for parkinson's patients in primary care - challenges, opportunities and future perspectives' aan de Universiteit Twente.

Toon volledig bericht

2. Nieuwe alliantie moet einde maken aan medicijntekorten: "Meer zelf produceren in Europa"

De Europese lidstaten gaan beter samenwerken om tekorten van geneesmiddelen aan te pakken. Daarvoor wordt vandaag, op initiatief van België, de Critical Medicines Alliance in het leven geroepen. Doel is ook om uiteindelijk weer zelf meer geneesmiddelen te produceren en zo minder afhankelijk te worden van landen als China of India (Bron: VRT.be).

Toon volledig bericht

3. Eén hele tablet of twee halve?

Twee halve tabletten in plaats van één hele van het parkinsonmedicijn carbidopa/levodopa verkleint schommelingen van de werkzame stoffen in het bloed en daarmee de kans op beweegklachten, zo wijst een nieuwe Amerikaanse studie uit.

4. Vragenlijst over het beloop en de belasting van bijwerkingen

Mensen worden steeds meer gevraagd om mee te denken over hun medicatie, maar soms sluit de informatie die u krijgt niet goed aan bij wat u eigenlijk zou willen weten. U wilt misschien weten welke bijwerkingen er zijn van de medicijnen die u gebruikt. Maar bijvoorbeeld ook hoe lang u last kunt hebben van bijwerkingen.

Toon volledig bericht

5. Het CHDR doet onderzoek naar veranderingen in het GBA1 gen bij de ziekte van Parkinson

Een verandering in het GBA1 gen is de meest voorkomende risicofactor voor Parkinson. Het CHDR voert een genetisch screeningsonderzoek uit naar GBA1 ter voorbereiding op een nieuwe medicijnstudie.

6. Patiëntenfederatie Nederland: snel actie nodig tegen medicijntekort

Teveel patiënten in Nederland worden te vaak geconfronteerd met de nare gevolgen van medicijntekorten en deze tekorten nemen alleen maar toe. Volgens de Patiëntenfederatie is er snel actie nodig om ergere gevolgen in de toekomst te voorkomen. Deze dringende boodschap heeft de  Patiëntenfederatie aan de Tweede Kamer overgebracht waar over medicijntekorten gedebatteerd werd.

7. Ramadan en medicijngebruik

Doet u mee aan de ramadan? Het kan dan lastig zijn om uw medicijnen goed in te nemen. Ook kan uw lichaam anders reageren op medicijnen omdat u anders eet en drinkt. Als dit nodig is, kan uw apotheker u helpen uw medicijngebruik tijdens de ramadan aan te passen (Bron: Apotheek.nl).

Toon volledig bericht

8. Literatuuronderzoek naar de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen bij de ziekte van Parkinson

Vibuthi Sisodia, onderzoek in het Amsterdam UMC, deed uitgebreid literatuuronderzoek. Dit onderzoek richtte zich op de werkzaamheid en veiligheid van verschillende medicijngroepen als aanvullende behandeling op levodopa. Voor de Parkinson Vereniging schreef zij een samenvatting.

9. Symmetrel pas weer leverbaar vanaf half mei 2024

Update 26 februari 2024:

Vanwege een tekort aan ‘Symmetrel 100 mg capsules’ mogen fabrikanten, groothandelaren en apotheekhoudenden alternatieve geneesmiddelen afleveren aan artsen. Deze geneesmiddelen moeten uit een andere Europese lidstaat komen. Als alternatieven commercieel niet beschikbaar zijn in een andere Europese lidstaat, mogen partijen ze ook uit het Verenigd Koninkrijk of uit een MRA-land (Australië, Canada, Israël, Japan, Nieuw-Zeeland, Zwitserland of de Verenigde Staten) halen.

Toon volledig bericht

10. Update over de beschikbaarheid van Symmetrel (amantadine): weer leverbaar vanaf 15 januari 2024

Op het meldpunt van het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) is eind oktober 2023 gemeld door de fabrikant van Symmetrel dat er een tekort zou zijn dat tot eind 2023 zou duren. De oorzaak van het tekort was een kwaliteitsprobleem.