Berichten over Medicijntekort

1. Nieuwe alliantie moet einde maken aan medicijntekorten: "Meer zelf produceren in Europa"

De Europese lidstaten gaan beter samenwerken om tekorten van geneesmiddelen aan te pakken. Daarvoor wordt vandaag, op initiatief van België, de Critical Medicines Alliance in het leven geroepen. Doel is ook om uiteindelijk weer zelf meer geneesmiddelen te produceren en zo minder afhankelijk te worden van landen als China of India (Bron: VRT.be).

2. Hart van Nederland: medicijntekort Symmetrel

Het SBS6 actualiteitenprogramma 'Hart van Nederland' besteedde op woensdag 17 april 2024 aandacht aan het tekort van het medicijn Symmetrel.

3. Patiëntenfederatie Nederland: snel actie nodig tegen medicijntekort

Teveel patiënten in Nederland worden te vaak geconfronteerd met de nare gevolgen van medicijntekorten en deze tekorten nemen alleen maar toe. Volgens de Patiëntenfederatie is er snel actie nodig om ergere gevolgen in de toekomst te voorkomen. Deze dringende boodschap heeft de  Patiëntenfederatie aan de Tweede Kamer overgebracht waar over medicijntekorten gedebatteerd werd.

4. Symmetrel pas weer leverbaar vanaf half mei 2024

Update 26 februari 2024:

Vanwege een tekort aan ‘Symmetrel 100 mg capsules’ mogen fabrikanten, groothandelaren en apotheekhoudenden alternatieve geneesmiddelen afleveren aan artsen. Deze geneesmiddelen moeten uit een andere Europese lidstaat komen. Als alternatieven commercieel niet beschikbaar zijn in een andere Europese lidstaat, mogen partijen ze ook uit het Verenigd Koninkrijk of uit een MRA-land (Australië, Canada, Israël, Japan, Nieuw-Zeeland, Zwitserland of de Verenigde Staten) halen.

5. Medicijntekort: Symmetrel (amantadine) 100 mg

Sinds 21 november 2023 komen er berichten binnen van een tekort aan Symmetrel 100 mg (amantadine). De eerste maand was het bericht dat eind december weer geleverd kon worden aan apotheken door producent en leverancier Novartis. Tijdens de kerstvakantie berichtte Farmanco (KNMP Farmanco, meldpunt voor beschikbaarheid geneesmiddelen) dat dit tijdstip veranderde naar week 9  in 2024. En op 8 januari meldt Novartis dat in week 4 van 2024 geleverd gaat worden. Dat is nog een paar weken voordat de mensen met de meeste haast weer Symmetrel tot hun beschikking krijgen.

6. Minister Kuipers ziet af van modernisering van GVS

In het regeerakkoord van Rutte-III was afgesproken om een structurele bezuiniging van € 140 miljoen op extramurale geneesmiddelen te realiseren. Hieronder vallen ook de geneesmiddelen die worden ingezet voor de ziekte van Parkinson en/of Parkinsonisme. Het ministerie van VWS wilde dit bereiken door het Geneesmiddelen Vergoeding Systeem (GVS) te moderniseren. Op onze website hebben wij u hierover regelmatig geïnformeerd.

Toon volledig bericht

7. Terugroepactie rasagiline CF 1 mg, tabletten, batch nr 11FKKC (Update)

Een van onze leden meldde ons dat er een terugroep actie (recall) is voor rasagiline. Het gaat om de recall van rasagiline CF 1 mg, tabletten, batch nr 11FKKC. (Bron: KNMP)

8. Brief commissiedebat geneesmiddelenbeleid 22 maart

Er is door de Patiëntenfederatie Nederland een brief over het geneesmiddelenbeleid gestuurd naar de Vaste Kamercommissie voor VWS. Deze brief is mede namens de Parkinson Vereniging gestuurd, die voor de belangen van mensen met de ziekte van Parkinson en parkinsonismen opkomt.

9. Antwoorden op Kamervragen over naderend medicijninfarct

Het lid Van Haga (Groep Van Haga) stelde vragen over een naderend ‘medicijninfarct’ aan minister Ernst Kuipers (2022Z26424, ingezonden 28 december 2022).

Toon volledig bericht

10. Voor goedkope medicijnen betalen we te weining , voor dure te veel (Academie Nieuwezorg)

Nooit eerder was er zo'n groot tekort aan medicijnen in ons land. Voor de oorzaak wordt gewezen naar problemen met productie van grondstoffen en geneesmiddelen in landen zoals China, maar ook het strikte Nederlandse preferentiebeleid is verantwoordelijk voor de huidige medicijnschaarste. Dit voorkeursbeleid houdt in dat op het moment dat er meerdere aanbieders zijn van een identiek (generiek) geneesmiddel, enkel de goedkoopste variant (volledig) zal worden vergoed. (Bron: Academie Nieuwezorg)