Berichten over Medicijntekort

1. Nieuwsbericht Selegiline update

Selegiline HCl tablet 5 mg tekort, alternatief beschikbaar: Z-index nummer 16980417.
    Er is nu een oplossing beschikbaar! Elke apotheek kan sinds 26 maart 2021 een doorgeleverde bereiding bestellen. Alle apotheken in Nederland kunnen dit. Als uw apotheek of neuroloog dit niet weet, geef ze vooral het Z-indexnummer 16980417 door. (30 tabletten per verpakking)

2. Lijst ‘Wisselen ongewenst’ overhandigd aan VWS

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) heeft een lijst opgesteld van medicijnen waarbij wisselen, in het belang van de patiënt, niet wenselijk is. Het gaat hierbij om medicijnen waarbij een verkeerde inname leidt tot ernstige problemen.

3. Problemen rondom Levodopa/Carbidopa RT

We hebben diverse meldingen gekregen over problemen rondom Levodopa/Carbidopa RT.

Toon volledig bericht

4. Selegiline HCl Sandoz 5 mg niet meer leverbaar (laatste update 10 november 2020)

Update 10 november 2020:

Naar aanleiding van de mail over de leveringsproblemen aan het CBG, heeft het CBG contact opgenomen met Sandoz over deze situatie. Sandoz bevestigt dat Selegiline Sandoz niet meer wordt geproduceerd en dus niet meer geleverd zal worden. Door een fout is dit per abuis niet door Sandoz gemeld aan CBG en IGJ. Dit zal Sandoz zo spoedig mogelijk alsnog doen.

Het CBG zal met deze melding bepalen wat de impact is van het uit de handel halen van dit product en, indien noodzakelijk geacht, binnen de mogelijkheden bepalen of er acties nodig zijn om het product beschikbaar te houden voor patiënten. Hier gaan naar verwachting wel weer enkele weken overheen.

5. Update leveringsproblemen Levodopa

Update 25-03-2020:

Begin maart meldden we dat MSD en TEVA/PCH weer redelijk normaal Sinemet 125 en Levodopa/Carbidopa 100/25 leverden. Mylan leverde een batch en daarna weer tijdelijk niet.

6. Parkinson Vereniging in overleg met CBG

Het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen (CBG) organiseert ieder kwartaal een overleg met patiëntenorganisaties. Deze bijeenkomsten staan in het teken van uitwisseling van informatie over en weer op het gebied van geneesmiddelen.

7. Overzicht medicijntekorten

Met enige regelmaat bereiken ons vragen van leden die gaan over medicijntekorten waarmee zij te maken hebben. KNMP Farmanco informeert sinds 2004 over geneesmiddelentekorten in Nederland.