Berichten over Onderzoeksagenda: paramedisch PV betaalt mee

1. Proefschrift Dan Piña Fuentes: Adaptieve diepe hersenstimulatie afgestemd op hersenoscillaties

Patiënten met bewegingsstoornissen zoals parkinson en dystonie hebben niet altijd baat bij medicijnen, en dan kan diepe hersenstimulatie (DBS) een oplossing zijn. Bij DBS plaatsen chirurgen elektroden diep in de hersenen, die continu elektrische pulsen afgeven en zo symptomen kunnen verminderen.

2. Surfen op de golven van de ziekte van Parkinson

Bij de ziekte van Parkinson wordt veelal gedacht aan de lichamelijke klachten zoals trillen, stijfheid, en een voorovergebogen houding. Maar de ziekte brengt veel andersoortige klachten met zich mee, zoals depressieve klachten, angstklachten, problemen in het denken, hallucinaties, slaapproblemen, en moeilijkheden in de impulsbeheersing.

Toon volledig bericht

3. Intelligente hersenstimulatie, Martijn Beudel en Jonathan van Zijl, UMC Groningen

Diepe hersenstimulatie (deep brain stimulation; DBS) van een van de hersenkernen (de nucleus subthalamicus; STN) is een bewezen effectieve behandeling voor de gevorderde fase van de ziekte van Parkinson. Hoewel DBS tot vermindering van klachten zoals stijfheid, traagheid en trillen leidt is het per patiënt nog moeilijk te voorspellen in hoeverre dit bij hem of haar ook het geval zal zijn.

Toon volledig bericht

4. Eindverslag: COGnitieve Training In Parkinson Studie (COGTIPS)

Veel mensen met de ziekte van Parkinson herkennen problemen in het denkvermogen. Sommigen hebben moeite met multitasken. Anderen merken dat ze trager zijn in het denken of dat ze slechter de aandacht erbij kunnen houden. Bij sommigen kunnen deze problemen al vroeg in de ziekte optreden en negatieve gevolgen hebben voor het dagelijkse leven.

Toon volledig bericht

5. Onderzoeksproject Apomorfine bij parkinsonpatiënten met visuele hallucinaties stopt

In 2016 heeft de Parkinson Vereniging subsidie toegekend aan het project 'Apomorfine bij parkinsonpatiënten met visuele hallucinaties: een gerandomiseerd, placebo-gecontroleerd, dubbelblind onderzoek'.

Toon volledig bericht

6. De VESPA-studie: Varenicline, for Excessive Daytime Sleepiness in Parkinson’s Disease

Slaapstoornissen komen veelvuldig voor bij de ziekte van Parkinson, in het bijzonder overmatige slaperigheid overdag (excessive daytime sleepiness: EDS) waar volgens studies tot 50% van alle mensen met parkinson aan lijdt.

7. Meta-analyse apathie na diepe hersenstimulatie

De focus van onze onderzoeksgroep ligt op het ontstaan van apathie na diepe hersenstimulatie (DBS) voor de ziekte van Parkinson. Vanuit de literatuur zijn er verschillende studies geweest die aangeven dat er door stimulatie van de nucleus subthalamicus (STN) apathie zou ontstaan, echter zijn er ook studies die aangeven dat er geen verband is.

Toon volledig bericht

8. De Parkinson Vereniging stimuleert de ontwikkeling van ‘de digitale neuroloog’

Onderzoekers konden ook dit jaar weer subsidie aanvragen bij de Parkinson Vereniging voor projecten die passen binnen een of meer thema’s van de onderzoeksagenda. Er zijn maar liefst vier mooie projectplannen gehonoreerd. Een van de projecten die binnenkort van start gaat dankzij subsidie van de Parkinson Vereniging, is een project van Annemarie Smid, onderzoeker in het Universitair Medisch Centrum Groningen.

9. Project Aansturing Punt voor Parkinson Groningen

In 2016 is in Groningen Punt voor Parkinson geopend vanuit een samenwerking tussen het UMCG, Martiniziekenhuis en Zorggroep Groningen. De Parkinson Vereniging heeft een aantal jaren geleden een subsidie toegekend aan Punt voor Parkinson voor zowel onderzoek als de organisatie van zorg. Inmiddels is de laatste fase van dit samenwerkingsprogramma, betreffende de organisatie van zorg, gestart.

10. Monitoring van motorische klachten tijdens experimentele, adaptieve DBS

Mensen met parkinson met belastende schommelingen van motorische klachten, of onvoldoende effect van medicatie zoals levodopa, komen in aanmerking voor behandeling met diepe hersenstimulatie (DBS).

Deze stage is mede mogelijk gemaakt dankzij een subsidie van de Parkinson Vereniging.