Berichten over Onderzoeksagenda: paramedisch PV betaalt mee

1. Stage: Het vinden van de optimale target voor neurochirurgische ingrepen voor de ziekte van Parkinson

Taco Goedemans volgde een onderzoeksstage aan het Queen Square Institute of Neurology te Londen. Hij ontving hiervoor subsidie van de Parkinson Vereniging.

Toon volledig bericht

2. Proefschrift Tim van Balkom: The profiles and practice of cognitive function in Parkinson’s disease

De ziekte van Parkinson is een neurologische bewegingsstoornis die bij ongeveer 1-3% van de mensen ouder dan 60 jaar vóórkomt. Mensen met de ziekte van Parkinson kunnen al vroeg tijdens het beloop van de ziekte problemen in het denkvermogen gaan merken. Behandeling met medicijnen is vooralsnog onvoldoende effectief in het verminderen van deze problemen.

Toon volledig bericht

3. Proefschrift Jeroen Habets – Prediction and real-life monitoring of DBS motor response in Parkinson’s disease

Dr. Jeroen Habets ontving van de Parkinson Vereniging subsidie voor zijn proefschrift. Hij schreef voor ons een korte samenvatting.

Toon volledig bericht

4. Proefschrift M. Heijmans - Track and treat Parkinson's disease using wearable sensors and MRI

Dr. Margot Heijmans ontving van de Parkinson Vereniging subsidie voor haar proefschrift. Zij schreef voor ons een uitgebreide samenvatting van het onderzoek dat ze in haar proefschrift beschrijft.

Toon volledig bericht

5. Proefschrift Dan Piña Fuentes: Adaptieve diepe hersenstimulatie afgestemd op hersenoscillaties

Patiënten met bewegingsstoornissen zoals parkinson en dystonie hebben niet altijd baat bij medicijnen, en dan kan diepe hersenstimulatie (DBS) een oplossing zijn. Bij DBS plaatsen chirurgen elektroden diep in de hersenen, die continu elektrische pulsen afgeven en zo symptomen kunnen verminderen.

6. Surfen op de golven van de ziekte van Parkinson

Bij de ziekte van Parkinson wordt veelal gedacht aan de lichamelijke klachten zoals trillen, stijfheid, en een voorovergebogen houding. Maar de ziekte brengt veel andersoortige klachten met zich mee, zoals depressieve klachten, angstklachten, problemen in het denken, hallucinaties, slaapproblemen, en moeilijkheden in de impulsbeheersing.

Toon volledig bericht

7. Intelligente hersenstimulatie, Martijn Beudel en Jonathan van Zijl, UMC Groningen

Diepe hersenstimulatie (deep brain stimulation; DBS) van een van de hersenkernen (de nucleus subthalamicus; STN) is een bewezen effectieve behandeling voor de gevorderde fase van de ziekte van Parkinson. Hoewel DBS tot vermindering van klachten zoals stijfheid, traagheid en trillen leidt is het per patiënt nog moeilijk te voorspellen in hoeverre dit bij hem of haar ook het geval zal zijn.

Toon volledig bericht

8. Eindverslag: COGnitieve Training In Parkinson Studie (COGTIPS)

Veel mensen met de ziekte van Parkinson herkennen problemen in het denkvermogen. Sommigen hebben moeite met multitasken. Anderen merken dat ze trager zijn in het denken of dat ze slechter de aandacht erbij kunnen houden. Bij sommigen kunnen deze problemen al vroeg in de ziekte optreden en negatieve gevolgen hebben voor het dagelijkse leven.

Toon volledig bericht

9. Onderzoeksproject Apomorfine bij parkinsonpatiënten met visuele hallucinaties stopt

In 2016 heeft de Parkinson Vereniging subsidie toegekend aan het project 'Apomorfine bij parkinsonpatiënten met visuele hallucinaties: een gerandomiseerd, placebo-gecontroleerd, dubbelblind onderzoek'.

Toon volledig bericht

10. De VESPA-studie: Varenicline, for Excessive Daytime Sleepiness in Parkinson’s Disease

Slaapstoornissen komen veelvuldig voor bij de ziekte van Parkinson, in het bijzonder overmatige slaperigheid overdag (excessive daytime sleepiness: EDS) waar volgens studies tot 50% van alle mensen met parkinson aan lijdt.