Berichten over Pesticiden

1. Samenwerking met Parkinson’s Europe

Op 8 november 2023 schreef Parkinson’s Europe, de Europese overkoepelende vereniging van Europese parkinsonpatiëntenverenigingen, een brief aan Klaus Berend. Klaus Berend is directeur Voedselveiligheid, duurzaamheid en innovatie binnen het Directoraat-generaal Gezondheid en Voedselveiligheid. Dit directoraat is onder andere verantwoordelijk voor de Farm to Forkstrategie, maar ook voor pesticiden en biociden.

2. Brussel doet boeren nieuwe handreiking: pesticidereductie van tafel

In reactie op boerenprotesten trok Ursula von der Leyen dinsdag de bestrijdingsmiddelenwet in. Dat is een nieuwe tegenslag voor de Europese plannen om landbouw te verduurzamen (Bron: NRC.nl).

3. NPO radio1: Verband tussen pesticiden en parkinson zeer aannemelijk

Op dit moment hebben 63.500 mensen in Nederland de ziekte van Parkinson en dat aantal zal tot 2040 nog drastisch stijgen, verwacht het RIVM. Neuroloog Sirwan Darweesh doet onderzoek naar het verband tussen pesticiden en parkinson en acht het zeer waarschijnlijk dat sommige bestrijdingsmiddelen een rol spelen bij de ontwikkeling van die ziekte.

4. Kamerbrief reactie op brandbrief glyfosaat

Minister Helder (VWS) reageert op de brandbrief ‘Neem de onafhankelijke wetenschap serieus bij het besluit over glyfosaat’ van Natuur & Milieu namens 159 onafhankelijke wetenschappers. De vaste commissie voor Volksgezondheid, Welzijn en Sport in de Tweede Kamer had om een reactie verzocht (Bron: Rijksoverheid.nl).

5. Pointer: De giftige lobby: de macht van chemiebedrijven

Pointer onderzoekt de macht van de Brusselse pesticidenlobby. Steeds meer wetenschappers maken zich zorgen om de relatie tussen bestrijdingsmiddelen en ziektes als parkinson, maar de plannen om het gebruik van pesticiden te reduceren stuiten op grote weerstand (Bron: NPO.nl).

6. Test pesticiden op mogelijke rol bij parkinson

Pesticiden zijn mogelijk geassocieerd met het ontstaan van parkinson, maar daarop worden deze middelen nog onvoldoende getest. Onderzoekers van het Nederlands Herseninstituut stellen samen met collega’s een stapsgewijze testaanpak voor die de veiligheid van pesticiden moet waarborgen.

Toon volledig bericht

7. Ziek door pesticiden? ‘Denk aan de gezondheid van mensen, niet aan de belangen van bedrijven’

Pointer spreekt met drie parkinsonpatiënten die lange tijd werden blootgesteld aan pesticiden. De vraag of hun ziekte door het gif komt zorgt voor een verhit debat. “Het maakt me boos, er moet echt naar een alternatief worden gezocht”, vindt Faiz Abdalla, sinds 7 jaar parkinsonpatiënt. (Bron: Pointer.nl)

8. Nieuwsuur: In debat over glyfosaat

Onlangs werd besloten dat het omstreden onkruidmiddel glyfosaat de komende tien jaar nog gebruikt mag worden in de EU. In het televisieprogramma Nieuwsuur was op 27 november 2023 een debat te zien tussen Bas Bloem, hoogleraar neurologie, en Ron Mulder van LTO Nederland.

Toon volledig bericht

9. Onverwachte wending in Brussel: Europarlementariërs stemmen pesticidenplan weg

Het Europees Parlement heeft het voorstel van de Europese Commissie om het gebruik van pesticiden te halveren in 2030 weggestemd. De strengere pesticidenregels zijn een onderdeel van het grote verduurzamingsplan, de zogenoemde Green Deal, waar voormalig Eurocommissaris Frans Timmermans de afgelopen jaren aan heeft gewerkt (Bron: NOS.nl)

10. Organisaties blijven pleiten voor totaalverbod op glyfosaat

Vakbond FNV, Natuur & Milieu en de Parkinson Vereniging blijven zich inzetten voor een totaalverbod op glyfosaat in Nederland. Ze laten dat weten in reactie op de stemming in Brussel over de onkruidverdelger. Omdat de lidstaten verdeeld zijn, kan de Europese Commissie het eigen voorstel nu doorzetten. Dat houdt in dat glyfosaat onder aangescherpte voorwaarden de komende tien jaar op de Europese markt mag blijven.