Berichten over onderzoek: patiëntonderzoekers

1. Subsidie voor het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson'

ZonMw subsidieert 13 projecten die onderzoek doen naar leefstijl in de zorg en zorgen voor een betere wetenschappelijke onderbouwing van leefstijlgeneeskunde. Een van deze projecten is het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson (SENSS)'.

2. Een overgevoelig remmingsmechanisme veroorzaakt mogelijk freezing

Een aantal jaren geleden heeft de Parkinson Vereniging geholpen om deelnemers te zoeken voor de studie 'Freezing onderzoeken met infraroodlicht'. Twee patiëntonderzoekers van de vereniging zijn bij dit onderzoek betrokken geweest. De resultaten van de studie zijn nu bekend.

3. 19 nieuwe projecten voor hersen- en/of psychische gezondheid

Het ZonMw-programma Nationaal Plan Hoofdzaken heeft onlangs 19 veelbelovende projecten toegekend. Deze projecten zullen zich richten op het toepassen van beschikbare kennis over hersen- en psychische aandoeningen. Met als doel deze toepassingen naar de (bredere) praktijk te brengen en structurele inbedding te bevorderen.

4. ParkinsonNL kent €200.000,- toe aan 4 innovatieprojecten

In april 2023 deed ParkinsonNL een subsidieoproep voor innovatieprojecten die bijdragen aan een zo goed mogelijke kwaliteit van leven en kwaliteit van zorg voor mensen met parkinson(ismen). ParkinsonNL heeft in totaal bijna € 200.000,- toegekend aan vier projecten.

Toon volledig bericht

5. Patiënten staan open voor meer betrokkenheid bij innovatief wetenschappelijk onderzoek

Onderzoek van TNO toont aan dat patiënten bereid zijn deel te nemen aan nieuwe manieren van wetenschappelijk onderzoek door hun kennis en kunde maar ook gezondheidsdata betreffende hun ziekte te delen.

Toon volledig bericht

6. Hoe kunnen we eenzaamheid onder mantelzorgers verkleinen?

Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen starten binnenkort met een vijfjarig onderzoeksproject wat meer inzicht moet geven in hoe eenzaamheid onder mensen die intensieve mantelzorg geven eruitziet. Ook wordt onderzocht wat er gedaan kan worden om de situatie van deze mensen te verbeteren. Het project wordt mogelijk gemaakt door een subsidie vanuit de Nationale Wetenschapsagenda.

7. Gezocht: patiëntonderzoekers

De werkgroep patiëntonderzoekers zoekt nieuwe leden. De patiëntonderzoekers van de Parkinson Vereniging vertegenwoordigen het patiëntenperspectief in parkinson(isme)-onderzoek.

8. ‘Samen strijden voor betere zorg voor Parkinsonpatiënten’

Irma Scheurink en Paulus Bakx delen hun ervaringen voor wetenschappelijk onderzoek.

9. Herziene richtlijn parkinson in de palliatieve fase gepubliceerd

De herziene richtlijn parkinson in de palliatieve fase is gepubliceerd. Deze is tot stand gekomen op basis van input van zorgprofessionals, mensen met de ziekte van Parkinson en naasten. Hierdoor sluit de richtlijn aan op knelpunten in de praktijk.

10. World Parkinson Coalition Award voor Marina Noordegraaf

In 2016 werden voor de eerste maal de 'World Parkinson Coalition Awards' uitgereikt. Deze zijn bedoeld om mensen in de wereld te eren die impact hebben of hadden op het leven van mensen met de ziekte van Parkinson in de wetenschappelijk, klinische zorg of belangenbehartiging. In 2019 zijn er twee afzonderlijke onderscheidingen aan toegevoegd. Eén ter ere van een speciale dienstverlening aan de parkinsongemeenschap en één voor behandeling van mensen met parkinson, allemaal ter bevordering van het begrip voor de ziekte.