Programma van Symposium Wereld Parkinson Dag 2023

Symposium Wereld Parkinson Dag 2023

Programma van Symposium Wereld Parkinson Dag 2023 (Onder voorbehoud)

Op zaterdag 15 april:
10:00 - 12:30 Ochtendprogramma
12:30 - 13:30 Lunch
13:30 - 15:30 Middagprogramma
  Informatiemarkt (Gedurende de hele dag te bezoeken)
  1. Van 10:00 tot 12:30

Ochtendprogramma

Dagvoorzitters
    Jan Lantink,
    voorzitter Parkinson Vereniging en
    Monique Bosman, voorzitter PK-PAR Parkinson Vereniging

10.00 uur
    Ontvangst

11.00 uur
    Opening met dans - Vrijwilliger Parkinson Vereniging Irma Scheurink e.a.
    Voorstelling over kracht van eigen regie nemen

Presentatie 'De kracht van bewegen
    (Prof. Bastiaan Bloem + Volleybalcoach Joop Alberda, Olympische Spelen 1996)

Hoe belangrijk is bewegen voor mensen met parkinson en hoe zet u zichzelf in uw kracht als u beweegt.

12.00 uur
    Mindfulness sessie
    Suzan Onstenk-Peeters (Ons Rustpunt & Logopedist)

Uit onderzoek is gebleken dat een training mindfulness voor mensen met parkinson kan zorgen voor: afname van klachten die verergeren onder stress zoals trillen, freezing, problemen in de fijne motoriek, slaapproblemen, angst en stemmingsproblemen, afname van stress, gejaagdheid en piekeren, beter grenzen herkennen en daarmee omgaan, aandacht beter op één ding tegelijk richten, gedachten minder serieus nemen, minder oordelend naar zichzelf en anderen, beter omgaan met de wisselvalligheden van het leven.

2. Van 13:30 tot 15:30

Middagprogramma

13.30 uur
    Welke invloed heeft voeding op de ziekte van Parkinson
    Diëtist Ellen van den Oever (Punt voor Parkinson/MZG) en
    Prof. Iris Sommer (UMCG)
    Welke invloed heeft voeding op de ziekte van Parkinson, zijn diëten verstandig (ketogeen, mediteraan etc.) om toe te passen en wat zijn dan de voor- en nadelen?

14:00 uur
    Parkinson Catwalk
    Hulpmiddelen zijn van belang voor de kwaliteit van leven van mensen die ervan afhankelijk zijn. Zonder een goed werkend hulpmiddel kunnen mensen soms het huis lastig uitkomen. Er zijn verschillende hulpmiddelen in de handel die u kunnen helpen met dagelijkse activiteiten in en om huis, met uw mobiliteit, met communiceren en om het geheugen te steunen. Tijdens de Parkinson Catwalk krijgt u een kijkje in het aanbod van diverse Parkinson hulpmiddelen.

14.20 uur
    Voorstelling Parki Party o.l.v. Christian Maliy
    Parki Party is een voorstelling over de ziekte van Parkinson door mensen met parkinson. Alle deelnemers dragen hun eigen boodschap voor om zo tijdens de voorstelling de mensen een kijkje in ‘ons parki hoofd’ te geven. Alle Parki’s hebben hun eigen stuk over wat de ziekte voor hen betekent. Zo doen zij bijvoorbeeld aan zang en dans, maar dragen ook eigen gedichten voor. Het thema is leven op de grens. En de boodschap die zij aan mensen met de ziekte van Parkinson willen meegeven: “Schaam je er niet voor, je bent wie je bent. En durf er mee naar buiten te komen.”

15.00 uur
    Afsluiting van de dag

Vanaf 15:15 uur afsluitend hapje en drankje

3. Van 13:30 tot 15:30

Informatiemarkt (Gedurende de hele dag te bezoeken)

Medisch Comfort

ParkinsonNext

ParkinsonNet

ProPark logo (1)

Sorry, de aanmeldperiode is voorbij.