Workshop: 'Parkinson en de naasten'

5 juni 2018

Parkinson of een parkinsonisme heeft u niet alleen. Ook voor een partner, familie, vrienden en de directe omgeving verandert er van alles. Hoe gaat u daarmee om? En hoe bewaart u het evenwicht tussen zorgen voor uw naaste en zorgen voor uzelf? Deze workshop helpt u verder.

Echtpaar op bank.jpg

Parkinson of parkinsonisme drukt niet alleen een stempel op de persoon die deze ziekte heeft, maar ook op zijn of haar omgeving. Vaak begint het ermee dat u allerlei praktische regeltaken over gaat nemen. Denk aan afspraken met de neuroloog of de fysiotherapeut. Ook de veranderingen die parkinson of een parkinsonisme in het denken veroorzaakt, hebben allerlei gevolgen. Voor de onderlinge relatie met uw partner, maar ook met uw familie en vrienden. En zo speelt de ziekte van uw naaste ook steeds meer een rol in uw leven.

Ook goed voor uzelf zorgen

Goed voor uzelf blijven zorgen is essentieel. Alleen dan kunt u uw naaste zo lang en zo goed mogelijk blijven ondersteunen. Maar dat is niet altijd makkelijk. Vooral als u steeds meer echte zorgtaken op uw moet nemen. Dan is het een hele kunst de balans te bewaren. Deze workshop kan daarbij helpen. Zie het als een steun in de rug om weer verder te kunnen.

Ervaringen uitwisselen

Ervaringen uitwisselen is een belangrijk onderdeel van deze workshop. Leren van oplossingen en inzichten van anderen helpt. U kunt elkaar stimuleren en bemoedigen. Uit reacties van deelnemers aan deze cursus blijkt dat mensen dit vaak als heel positief ervaren.

Veel voorkomende vragen

Allerlei veel voorkomende vragen en onderwerpen komen aan bod. Hoe gaat u om met de veranderende relatie met uw naaste en de psychische gevolgen van parkinson bijvoorbeeld? Of hoe vertel ik het mijn omgeving? Andere vragen die tijdens de workshop aan bod komen:

• Waar kan ik steun en hulp vinden?
  • Durf ik hulp te vragen en aan te nemen?
  • Hoe kan ik grenzen stellen en goed voor mezelf zorgen, ook als ik het gevoel heb dat ik er alleen voor sta?
  • Hoe blijf ik in balans en hoe voorkom ik dat ik uitgeput raak?

Theorie en praktijk

Theorie en praktijk wisselen elkaar af. De cursusleider begint altijd met wat achtergrondinformatie over omgaan met een naaste met parkinson of parkinsonisme. Daarna gaat u samen met de andere cursisten aan de slag met praktische opdrachten en oefeningen. Concrete handvatten bieden om beter met de parkinson/parkinsonisme van uw naaste om te gaan. Focussen op wat u wél kunt. Dat is waar het bij deze workshop allemaal om draait. Gun het uzelf!

quote.pngMark Zeist: "Gun jezelf deze workshop. Ik heb er zoveel aan gehad!"

13.00 – 13.15 uur             Ontvangst
13.15 – 13.30 uur             Welkom en kennismaking
13.30 – 14.45 uur             Hoe gaat u om met de veranderende relatie?
14.45 – 15.00 uur             Pauze
15.00 – 15.45 uur             Balans tussen draaglast en draagkracht
15.45 – 16.30 uur             Hulp vragen en grenzen aangeven
16.30 uur                         Afronding

Voor wie

Alleen naasten en mantelzorgers van mensen met de ziekte van Parkinson of een vorm van parkinsonisme.

Cursusmateriaal

Reisgids Mantelzorg.jpg

Begin december 2020 is de 2e editie van de 'Reisgids Mantelzorg, wegwijs in de zorg voor ouderen' verschenen. De Parkinson Vereniging beveelt dit boek aan als praktische hulp, waarmee snel de juiste weg wordt gevonden naar steun en hulp. Vol praktische informatie over instanties, regelingen en mogelijkheden en met een groot aantal tips die het mantelzorgen makkelijker maken.

Leden van de Parkinson Vereniging kunnen het boek via onderstaande link kopen voor de gereduceerde prijs van € 13,- (winkelwaarde € 15,50). Ook leuk: als u de Reisgids koopt, doneert de uitgever € 1,- aan onze vereniging.

Bestel hier het boek