Maatregelen coronavirus en het verpleeghuis

Bent u partner of kind van iemand met parkinson of parkinsonisme in een verzorgings- of verpleeghuis? We begrijpen dat dit een erg moeilijke tijd voor u is, nu bezoek niet mogelijk is door het coronavirus. Op deze pagina in ons dossier 'Parkinson en corona' geven we u graag tips en nuttige links.

Update 11 mei 2021

Op het coronadashboard van de Rijksoverheid leest u de meest recente cijfers als het gaat om besmettingen in verpleeghuizen. Dit betreft het aantal nieuwe positief geteste bewoners in verpleeghuizen dat per dag is gemeld. Dit getal is een inschatting van het aantal gemelde bewoners in verpleeghuizen dat in Nederland positief getest is op het coronavirus.

Ga naar deze pagina van het coronadashboard

Update 8 december 2020

Er is een eerste indeling gemaakt van wie bij de start van de coronavaccinatie welk type inenting krijgt, en op welke locaties deze vaccins worden toegediend. Zorgmedewerkers van verpleeghuizen ontvangen als eerste een oproep. Deze groep wordt gevaccineerd op circa 30 priklocaties, die de GGD verspreid over het land gaat inrichten. Na de medewerkers van verpleeghuizen volgen de medewerkers uit de gehandicaptenzorg en thuiszorg. Parallel aan het vaccineren van de genoemde zorgmedewerkers wordt ook zo snel mogelijk gestart met het inenten van bewoners van verpleeghuizen en instellingen voor mensen met een verstandelijke beperking. Deze groepen krijgen de vaccinatie in hun eigen woonomgeving. Iedereen die betrokken is bij de voorbereidingen zet alles op alles om zo vroeg mogelijk in januari de eerste prik te kunnen zetten. (Bron: Overheid.nl)

Lees hier alle maatregelen zoals die gelden vanaf 8 december 2020

Onderzoekers: Verpleeghuisbewoners leden niet onder bezoekverbod tijdens lockdown

De sluiting van de verpleeghuizen dit voorjaar heeft geen negatieve gevolgen gehad op de stemming en het dagelijks functioneren van mensen in verzorgingstehuizen. Dat blijkt uit onderzoek van het Amsterdam UMC.  Een verrassende conclusie, vindt ook onderzoeker Hein van Hout. ,,Wij zagen dit zelf ook niet aankomen.’’ (Bron: AD.nl)

Lees het volledige artikel op AD.nl

Lees een artikel hierover op Volkskrant.nl

Reactie van Tineke Abma en Josanne Huijg op het artikel in de Volkskrant:

Lees hier de reactie 'Conclusie over effect bezoekverbod slaat de plank mis'

Maatregelen na 15 juni 2020

De maatregel om in verpleeghuizen geen bezoek toe te laten wordt in stappen versoepeld.
Vanaf 15 juni zijn alle locaties die aan de voorwaarden voldoen geacht 1 bezoeker per bewoner te verwelkomen. Zorgaanbieders zullen op basis van hun specifieke situatie bepalen wanneer het voor hun bewoners mogelijk is om meer bezoekers te ontvangen. De Rijksoverheid heeft op haar website een speciale pagina met vragen en antwoorden over het coronavirus in het verpleeghuis.

Ga naar deze pagina

De coronamaatregelen zoals het bezoekverbod, hebben grote gevolgen op de gezondheid en welzijn van bewoners in verzorgings- en verpleeghuizen. Dat blijkt uit onderzoek van het Trimbos-instituut en een consortium van onderzoekers onder leiding van de Universiteit van Amsterdam. (Bron: Trimbos.nl)

Lees het volledige artikel van het Trimbos Instituut hier

Update maatregelen 19 mei 2020

Op één locatie per GGD-regio wordt bezoek aan verpleeghuizen beperkt en onder strenge voorwaarden toegelaten. Vanaf 25 mei zal dit worden uitgebreid naar meer locaties. Het perspectief is dat vanaf 15 juni de bezoekregeling landelijk wordt aangepast. (Bron: Rijksoverheid.nl)

Een link naar alle maatregelen staat in het dossier parkinson en corona

Woensdag 6 mei heeft minister De Jonge bekend gemaakt dat er een gefaseerde en gecontroleerde versoepeling van de bezoekregeling voor verpleeghuizen komt. In eerste instantie kan vanaf 11 mei bezoek weer beperkt toegelaten worden op 25 locaties. ActiZ, Alzheimer Nederland, LOC, NIP, V&VN, Verenso en Zorgthuisnl hebben een handreiking gemaakt om binnen zorgorganisaties afspraken te maken hoe dit te organiseren.

Lees hier meer over deze handreiking

Bekijk hier de volledige handreiking

Gerda Nijeboer is mantelzorger van haar echtgenoot Henk. Henk verblijft in een verpleeghuis, waardoor Gerda hem momenteel als gevolg van de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus niet kan bezoeken. In deze video vertelt Gerda hoe zij hiermee omgaat.

Vraag en antwoord over de bezoekregeling

Op de website van Actiz, de branchevereniging van bijna 400 organisaties die actief zijn op het gebied van zorg en ondersteuning aan onder meer ouderen en (chronisch) zieken, staat een uitgebreide vraag en antwoordlijst met betrekking tot de bezoekregeling voor het verpleeghuis.

Ga naar deze veelgestelde vragen en antwoorden

Online community mantelzorgers van leden

De mantelzorgcommunity is exclusief toegankelijk voor mantelzorgers van leden van de Parkinson Vereniging. Met een eigen account kunnen zij in beslotenheid ervaringen delen en tips uitwisselen met andere mantelzorgers. Is uw naaste lid van de Parkinson Vereniging en bent u een mantelzorger? Meld u dan aan!

Meld u nu aan voor de mantelzorgcommunity

Video's voor mantelzorgers

Bedankt voor uw zorg! Mantelzorg.nl

ParkinsonTV over COVID-19

ParkinsonTV over mantelzorg

De mantelzorglijn Mantelzorg.nl

Als mantelzorger wilt u weten waar u rekening mee moet houden in de zorg voor uw kwetsbare naaste; wat kan wel en wat kan niet? Mantelzorg.nl geeft informatie en antwoord op vragen die hierover zijn gesteld.

Ga naar mantelzorg.nl over het coronavirus

Ga terug naar het dossier 'Corona en parkinson'