Parkinson Café Rotterdam

Het Parkinson Café is een ontmoetingsplek voor mensen met parkinson of parkinsonismen, en hun partner/mantelzorger. De toegang is gratis, evenals de eerste consumptie. U wordt wel uitgenodigd een vrijwillige bijdrage in de kosten te geven.

Wat doet Parkinson Café Rotterdam?

Behalve elkaar ontmoeten, is het ook een plek om informatie uit te wisselen: elke bijeenkomst is er een gastspreker, of een lotgenoot die de bezoekers op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen, of eigen ervaringen.

Deze website

Hieronder vindt u de agenda voor de komende Cafés en verslagen van voorbije cafés. Daar kunt U (indien aanwezig) weer verder kijken naar bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie.

Organisatie

Het Parkinsoncafé Rotterdam wordt georganiseerd door vrijwilligers van de Parkinson-Vereniging en medewerkers  van het Maasstad Ziekenhuis, Laurens, stichting Humanitas en de Zellingen.

Wanneer zijn er cafés en waar?

Wat is er gebeurd in eerdere cafés?

Vervallen bijeenkomsten Parkinson Café Rotterdam e.o. in 2019

maandag 18 november 2019 13:26 In mei 2019 heeft er geen bijeenkomst plaatsgevonden in verband met Hemelvaartsdag.
In juli stond geen bijeenkomst gepland in verband met de vakantie-periode.
Helaas hebben we ook de geplande bijeenkomsten op 7 en 26 september moeten annuleren.
De bijeenkomst van 7 september door de weersverwachting voor deze dag en te laag aantal aanmeldingen.
De bijeenkomst van 26 september hebben we geannuleerd door organisatorische wijzigingen.
In december 2019 valt de laatste donderdag van de maand op 2e Kerstdag en zal er ook geen bijeenkomst zijn. Lees het volledige bericht

27 juni 2019 Picknick

maandag 18 november 2019 13:23 Verslag volgt Lees het volledige bericht

Nieuws uit de regio

Parkinson boksen in Rotterdam.

Woon je in of in de buurt van Rotterdam, heb je Parkinson en wil je na het lezen van positieve berichten in de pers ervaren of boksen iets voor jou is? Stuur me dan een e-mail. Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl

Mijn naam is Henri van der Dussen (1966). Ik heb zelf Parkinson en ben actief op zoek naar manieren om mijn symptomen zoveel mogelijk onder de duim te houden. Ik eet verstandig, vermijd stress zoveel mogelijk en sport fanatiek. Ook wil ik graag boksen. Maar in Rotterdam is nog geen club die dit organiseert voor mensen met Parkinson. Daarom heb ik zelf het initiatief genomen om samen met Adriaan van den Berg (amateurbokser en gepensioneerd leraar) trainingen te gaan verzorgen in Rotterdam Noord

In samenwerking met bokschool Gerard Bok en enkele bevlogen vrijwilligers starten we in januari 2020 met de eerste lessen. We zijn nu bezig met de voorbereidingen en kunnen nog niet alle details geven, maar als je je e-mail adres achterlaat, dan houden we je op de hoogte. Via deze website houden we je op de hoogte van al het nieuws omtrent dit initiatief.

Waarom bokstraining?

Bokstraining werkt zo goed omdat zowel de coördinatie, flexibiliteit, snelheid en de balans wordt getraind. Het helpt verder om spiermassa op te bouwen en je spraak te versterken. Tot slot is het een perfecte uitlaatklep voor frustraties over de symptomen van Parkinson.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van bokstraining is nog beperkt, maar de eerste resultaten suggereren dat het leidt tot verbetering in lopen, balans, dagelijkse activiteiten en de algehele kwaliteit van leven. Daarnaast vertraagt het het ziekteproces.

Boks training in de praktijk

In Ede geeft Hans Louwerse twee keer per week bokslessen aan mensen met Parkinson. Het programma, gebaseerd op het Amerikaanse concept Rock Steady Boxing, richt zich op het trainen van behendigheid, snelheid, uithoudingsvermogen, nauwkeurigheid, balans, oog-hand coördinatie, voetenwerk en krachttraining. We hebben een aantal keer meegetraind in Ede. Behalve dat het ontzettend leuk is om te doen viel het ons op dat het niveau veel hoger ligt dan we hadden verwacht. Bovendien hangt er een sterke groepssfeer, waarin mensen elkaar aanmoedigen en ondersteunen.

Boksen met Parkinson is eigenlijk een gewone bokstraining, met dat verschil dat we niet met elkaar sparren en dat oefeningen waar nodig worden aangepast. Maar het blijft een zeer intensieve 'full body workout'. Lol staat voorop en het met elkaar ontdekken wat je wel kan.

Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Laat je e-mailadres achter en we horen je op de hoogte!

Henri van der Dussen 06 51515362 Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl Lees het volledige bericht

E-mail: info@parkinsoncaferotterdam.nl