Parkinson Café Rotterdam

Het Parkinson Café is een ontmoetingsplek voor mensen met parkinson of parkinsonismen, en hun partner/mantelzorger. De toegang is gratis, evenals de eerste consumptie. U wordt wel uitgenodigd een vrijwillige bijdrage in de kosten te geven.

Wat doet Parkinson Café Rotterdam?

Behalve elkaar ontmoeten, is het ook een plek om informatie uit te wisselen: elke bijeenkomst is er een gastspreker, of een lotgenoot die de bezoekers op de hoogte brengt van de laatste ontwikkelingen, of eigen ervaringen.

Deze website

Hieronder vindt u de agenda voor de komende Cafés en verslagen van voorbije cafés. Daar kunt U (indien aanwezig) weer verder kijken naar bijvoorbeeld een PowerPoint presentatie.

Organisatie

Het Parkinsoncafé Rotterdam wordt georganiseerd door vrijwilligers van de Parkinson-Vereniging en medewerkers  van het Maasstad Ziekenhuis, Laurens, stichting Humanitas en de Zellingen.

In Nederland gelden vanaf maandag 23 maart 2020 aangescherpte maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Alle bijeenkomsten in de Parkinson Cafés worden daarom in ieder geval tot en met 1 september 2020 geannuleerd.

Lees hier de laatste maatregelen

Wanneer zijn er cafés en waar?

Wat is er gebeurd in eerdere cafés?

Geestelijke problemen bij de ziekte van Parkinson 31-10-2019

donderdag 05 maart 2020 22:24 Op 31 oktober vertelde neuroloog Sonja van Nes (Maasstadziekenhuis/Havenpolikliniek) over de geestelijke problemen bij de ziekte van Parkinson. Lees het volledige bericht

Parkinson en voeding 30-01-2020

donderdag 05 maart 2020 21:50 Op 30 januari werd de bijeenkomst over parkinson en voeding gehouden in de Havenpolikliniek met een presentatie door Eline van Burken. Lees het volledige bericht

Psychosociale zorg 27-02-2020

donderdag 05 maart 2020 20:56 Op 27-februari 2020 werd de bijeenkomst gehouden in de Rijckehove. Kim Huinink (GZ psycholoog)en Jeroen Immerzeel (Fysiotherapeut)lichten psychosociale zorg bij parkinson toe, met ondersteuning van Dineke Schaaphok (Welzijn Capelle). Lees het volledige bericht

Nieuws uit de regio

Annulering Parkinson Café Rotterdam e.o. 26 maart 2020

In Nederland gelden vanaf donderdag 12 maart 2020 nieuwe maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus. Minister-president Rutte en minister Bruins lichtten de maatregelen (gebaseerd op advies van het RIVM) toe tijdens een persbijeenkomst.
Op verzoek van de Parkinson Vereniging volgen wij het advies van het RIVM op de voet en annuleren wij de geplande Parkinson Café bijeenkomst van 26 maart a.s. Lees het volledige bericht

Parkinsoncafé Rotterdam e.o.

Willem Snijders, logopedist ParkinsonNet, komt vertellen over het gebruik van de stem bij Parkinson.
Daarnaast kunnen we onze stem gebruiken als we meezingen met de Walzangers.

28 november 2019 15.00 – 17.00uur

Spijkenisse Medisch Centrum,
Ruwaard van Puttenweg 500, 3201 GZ Spijkenisse
Bereikbaarheid: zie website www.spijkenissemc.nl

U bent van harte welkom! (aanmelden hoeft niet)

Voor meer informatie: www.parkinsoncaferotterdam.nl , info@parkinsoncaferotterdam.nl Lees het volledige bericht

Parkinson boksen in Rotterdam.

Woon je in of in de buurt van Rotterdam, heb je Parkinson en wil je na het lezen van positieve berichten in de pers ervaren of boksen iets voor jou is? Stuur me dan een e-mail. Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl

Mijn naam is Henri van der Dussen (1966). Ik heb zelf Parkinson en ben actief op zoek naar manieren om mijn symptomen zoveel mogelijk onder de duim te houden. Ik eet verstandig, vermijd stress zoveel mogelijk en sport fanatiek. Ook wil ik graag boksen. Maar in Rotterdam is nog geen club die dit organiseert voor mensen met Parkinson. Daarom heb ik zelf het initiatief genomen om samen met Adriaan van den Berg (amateurbokser en gepensioneerd leraar) trainingen te gaan verzorgen in Rotterdam Noord

In samenwerking met bokschool Gerard Bok en enkele bevlogen vrijwilligers starten we in januari 2020 met de eerste lessen. We zijn nu bezig met de voorbereidingen en kunnen nog niet alle details geven, maar als je je e-mail adres achterlaat, dan houden we je op de hoogte. Via deze website houden we je op de hoogte van al het nieuws omtrent dit initiatief.

Waarom bokstraining?

Bokstraining werkt zo goed omdat zowel de coördinatie, flexibiliteit, snelheid en de balans wordt getraind. Het helpt verder om spiermassa op te bouwen en je spraak te versterken. Tot slot is het een perfecte uitlaatklep voor frustraties over de symptomen van Parkinson.

Wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van bokstraining is nog beperkt, maar de eerste resultaten suggereren dat het leidt tot verbetering in lopen, balans, dagelijkse activiteiten en de algehele kwaliteit van leven. Daarnaast vertraagt het het ziekteproces.

Boks training in de praktijk

In Ede geeft Hans Louwerse twee keer per week bokslessen aan mensen met Parkinson. Het programma, gebaseerd op het Amerikaanse concept Rock Steady Boxing, richt zich op het trainen van behendigheid, snelheid, uithoudingsvermogen, nauwkeurigheid, balans, oog-hand coördinatie, voetenwerk en krachttraining. We hebben een aantal keer meegetraind in Ede. Behalve dat het ontzettend leuk is om te doen viel het ons op dat het niveau veel hoger ligt dan we hadden verwacht. Bovendien hangt er een sterke groepssfeer, waarin mensen elkaar aanmoedigen en ondersteunen.

Boksen met Parkinson is eigenlijk een gewone bokstraining, met dat verschil dat we niet met elkaar sparren en dat oefeningen waar nodig worden aangepast. Maar het blijft een zeer intensieve 'full body workout'. Lol staat voorop en het met elkaar ontdekken wat je wel kan.

Wil je op de hoogte blijven van dit initiatief? Laat je e-mailadres achter en we horen je op de hoogte!

Henri van der Dussen 06 51515362 Henri@parkinsonboksenrotterdam.nl Lees het volledige bericht

E-mail: info@parkinsoncaferotterdam.nl