Testimonals parkinson en pesticiden

Meldingen

parkinson en pesticiden

meldingen_leden.jpg

Ga terug naar de startpagina van het dossier parkinson en pesticiden

Mijn ouders hadden een huis, met een op het westen gelegen groentetuin, grenzend aan een groot maïsveld. Ook bieten, aardappelen, haver, tarwe, e.d. werden verbouwd en bespoten. Wij zien ze nog rijden, van die grote landbouwmachines met van die brede zijarmen. Die spoten een 'nevel' over de planten. Die nevel, DDT en Roundup, altijd in de westenwind, stopte echt niet bij de tuingrens! Bij mij is na diverse onderzoeken MSA-p vastgesteld.
Ik hoor steeds meer over parkinson en bestrijdingsmiddelen. Ik heb ongeveer een jaar of vijf bestrijdingsmiddelen uitgepakt, geprijsd en verkocht. In die jaren was het geen gewoonte om je handen te wassen als je ermee in aanraking was geweest begin jaren 70. Ik heb de diagnose parkinson nu ruim 6 jaar.
In 2012 vermoedde ik al een poos parkinson te hebben wat in 2013 door artsen bevestigd werd. Sinds die tijd zijn er in mijn straat en enkele zijstraten 7 gevallen bijgekomen. Ospel ligt midden in een veeteelt/landbouw gebied in De Groote Peel. De lucht kwaliteit is hier dus altijd slecht geweest.
Bij deze wil ik melden dat ik parkinson heb en ik weet zeker dat pesticiden de oorzaak zijn van mijn ziekte. Toen ik jaar of 15 jaar oud was, heb ik gewerkt met deze troep en sindsdien is mijn reuk bijna weg, nu ben ik 59 jaar oud en ben ik 4 jaar geleden gediagnosticeerd.
Hierbij wil ik melden dat ik 37 jaar in de chemische industrie heb gewerkt en aan vele chemische stoffen ben blootgesteld. En er is sinds 2002 parkinson bij mij vastgesteld. Ik ben een man van 71 jaar en heb gewerkt als chemisch procesoperator, van 1972 tot 2008 in de volcontinudienst. Wij maakten hoofdzakelijk insecticiden en herbiciden.
Ik kan u verzekeren dat ik 45 jaar gewerkt heb met Glyfosaat. Ik heb nou parkinson en wijt dit volledig toe aan het werken met dit bestrijdingsmiddel.
Ik heb het vermoeden dat ik wellicht parkinson heb opgelopen door gebruik/omgang van landbouwgif. Ik kom van de boerderij. Mijn vader spoot gif tot aan de groentetuin om zevenblad te bestrijden. Als kind speelde ik bij een vriendinnetje op de zolder van de gifschuur van haar vader, het rook daar altijd raar. Verder moest ik al jong met de rugspuit stekels en brandnetels doodspuiten, zowel thuis (14jr) als bij stageboer (16jr oud). Verder behandelden wij de schapen regelmatig tegen maden en rotkreupel met baden/doorloopbaden waar middelen inzaten die niet fijn waren, want op die plekken waar we dat deden, groeide haast geen planten meer.
Ik ben een vrouw van 75 jaar. Mijn vader was fruitteler. We woonden tussen de boomgaarden in Zuid- Bevelend. Na schooltijd moest ik meehelpen. Als er dan gesproeid werd, voelde ik de vloeistof op me vallen. Toen werd er gewerkt met Paration. Of er nog andere middelen waren weet ik niet. Dit was in de jaren vijftig. Ik heb zo’n twintig jaar parkinson, waarvan de laatste 10 met echt last. In 1954 heb ik hersenvliesontsteking gehad en polio met gelukkig alleen uitvalsverschijnselen. Misschien staat dit er helemaal buiten, maar je gaat nu toch verder denken. Niet voor mezelf maar voor de wetenschap. Wie weet is het zinvol. Het is wel lang geleden, maar ik heb gelezen dat dat geen belemmering is om er alsnog melding van te maken.
Ik ben er in ieder geval ook eentje die blootgesteld is geweest in gevoelige jaren. Ik heb op mijn 24e twee jaar bij een tuinder gewoond en toen nog vier jaar aan de overkant, aardig dichtbij. Dat heeft zeker niet geholpen op mijn parkinson bingokaart. Ik weet niet met welke pesticiden of pesticidenmengsels er gesproeid werd. Wel wordt aangenomen dat mensen gevoeliger zijn voor blootstelling als hun hersenen zich nog aan het ontwikkelen zijn. Dank je wel dat de PV dit zo serieus op wil pakken.