Blog: Het taalonderzoek in Nijmegen

20 oktober 2021 door Els Haring

Ik heb in de tussentijd ook nog deelgenomen aan een taalonderzoek m.b.t. het spreken van mensen met een DBS. Als vergelijkend onderzoek nam ik deel als participant met parkinson  zonder DBS.

Het is gebleken dat sterke werkwoorden bij parkinson in de verleden tijd anders worden benoemd vanwege een stoornis in het brein. Het waren twee data, betreffende de maand mei en augustus, op de locatie Thomas van Aquinostraat het BSL lab. Bij aankomst in mei zag ik dat het een nieuw gebouw is, waar de onderzoekers dan ook erg trots op zijn, het was echter spookachtig stil en leeg, i.v.m. corona, waren er geen studenten aanwezig.

taalplaatje 2

Zoals gebruikelijk ging ik onbevangen aan de slag en kreeg vier opdrachten welke met een spraakrecorder werden openomen. De erste opdracht waren werkwoorden op de laptop welke ik hardop in de verleden tijd moest opzeggen, zoveel als mogelijk binnen een bepaald tijdsvak. Vervolgens een aantal afbeeldingen waarbij ik moest benoemen wat ik zag op deze afbeeldingen, saai in mijn beleving. Daarna nog binnen 1 minuut zoveel als mogelijk woorden opnoemen beginnend met een bepaalde letter, best lastig nog. Als laatste een lijst met woorden oplezen zoveel als mogelijk binnen 1 minuut.

Dat was zo gepiept, even op zoek naar de parkeerautomaat om de slagboom weer te openen en klaar is Kees, en ik ook.

De tweede datum was gepland in augustus, waarbij ik dezelfde testen zou doen echter nu viermaal achter elkaar. Dat vond ik best nog een hele klus , met name de vraag om binnen een minuut fruitsoorten op te noemen, aangezien ik alleen maar banaan eet, vanwege het gemak met schillen en eten. Met visualiseren van de schappen bij de supermarkt, kwam ik toch nog een heel eind.

De afbeeldingen welke wel verschillend waren was een saaie opdracht, en ook de vermoeidheid sloeg toe, echter er was voldoende tijd en ruimte voor een kopje koffie en de twee onderzoekers waren erg vriendelijk en behulpzaam.

Met een tevreden gevoel gingen we weer B&B-waards, om de volgende dag weer ontspanen naar huis te gaan.

Ga terug naar alle blogs van Els Haring