Blog: Parkinson en bewegen

7 november 2023 door Gastblogger

De Parkinson Vereniging besteedt veel aandacht aan 'Parkinson en Bewegen'. Zij heeft daar zelfs een themadossier van aangemaakt op haar website. Dat is niet zo verwonderlijik als je bedenkt hoe belangrijk bewegen is en dan in het bijzonder voor mensen met parkinson(isme).

PingPongParkinson_DeventerDoor de Parkinson Vereniging wordt dan ook veel gedaan om die mensen in beweging te krijgen. Ook zijn er veel initiatieven op het internet te vinden van mensen die parkinson combineren met verschillende sporten, zoals boksen, dansen, tai chi, fietsen en tafeltennis.

Aangezien ik zelf al vanaf mijn 9e jaar fanatiek verschillende sporten heb beoefend, heb ik het belang van veel bewegen al vroeg begrepen. Daarbij vind ik dat bewegen ook nog leuk om te doen. Wat ik ook leuk vind is de benaming 'PingPongParkinson'. De benaming bleef in mijn hoofd hangen en toen ik 3 jaar geleden de diagnose parkinson kreeg, begreep ik pas goed waarom ik meer moeite had met tafeltennissen. In eerste instantie dacht ik dat mijn leeftijd (65+) daar debet aan was.

Inmiddels heb ik contact gezocht met Natascha van Leeuwen die PingPongParkinson Nederland heeft opgericht en heb mij daarbij aangesloten. Haar doel is om PingPongParkinson uit te rollen over heel Nederland en daar wil ik wel een steentje aan bijdragen. Te beginnen bij de tafeltennisvereniging Wijk 16 in Deventer.

Het is heel fijn op internet te lezen dat Frans Cuppen uit Drachten eenzelfde initiatief heeft genomen, zodat het doel van Natascha weer een stapje dichterbij komt.

Boudewijn Anten