#StapStap voor de Parkinson

6 juni 2019

Op 16 juni, vaderdag, ga ik samen met mijn man 21km lopen tijdens de Marathon Amersfoort. Hiermee willen wij zoveel mogelijk geld inzamelen voor de Parkinson Vereniging. Deze vereniging ligt ons nauw aan het hart. Wil je ons steunen? Graag! Alle beetjes helpen. Lees ons persoonlijke verhaal op onze actiepagina. Hier kan je ook online doneren.

Wie zijn team #StapStap?

Wij zijn Diane en Rogier. Getrouwd, woonachtig in Amersfoort en gek op wandelen.

Waarom Parkinson?

Parkinson. Geen onbekende ziekte. Dachten we... Totdat we er direct mee te maken kregenOnze (schoon)vader bleek Parkinson te hebben. Zoals velen hadden we het beeld van een ziekte die leidt tot motorische problemen. Wie kent het beeld van de trillende Parkinsonpatiënt niet? Maar Diane’s vader trilt niet...

Wat is Parkinson dan?

Deze progressieve hersenziekte blijkt zoveel meer te omvatten.  Parkinson leidt niet alleen tot bewegingsklachten, maar ook tot mentale veranderingen. Zoals Ad Nouws in de titel van zijn boek heel treffend omschrijft: “Mijn denken stottert vaak meer dan mijn benen”.  Daarbij treft het niet alleen ouderen, maar je kunt het ook op jonge leeftijd al krijgen.

Zodra de diagnose wordt gesteld, is er een stukje duidelijkheid. Je weet immers wat je hebt. Maar tegelijkertijd begint daarmee het leven met onzekerheid. Want het is een ziekte met veel verschillende gezichten. En ook het ziekteverloop is niet te voorspellen.

Wat kunnen wij doen?

We leren steeds meer over Parkinson en we steunen en helpen onze (schoon)ouders. Maar we willen meer doen! Daarom gaan we op Vaderdag, 16 juni 2019, tijdens de Marathon Amersfoort, 21 km wandelen. En daarbij laten wij ons sponsoren voor de Parkinson Vereniging.

Wat doet de Parkinson Vereniging?

De Parkinson Vereniging zet zich in voor iedereen die in het dagelijks leven te maken heeft met de ziekte van Parkinson of een parkinsonisme. Ze verzorgen bijvoorbeeld lotgenotencontact en doen veel aan informatievoorziening. Ook initiëren en subsidiëren zij onderzoek. En onderzoek is belangrijk. Want Parkinson is nog niet af te remmen of te genezen en er is nog veel onbekend.

Wat kan jij doen?

Onze actie steunen met een bijdrage. Alle beetjes helpen!

Steun nu team #StapStap