Palliatieve Zorg Nederland (PZNL) zoekt mensen met parkinson(isme) en naasten voor klankbordgroep

1 februari 2023

PZNL

Palliatieve Zorg Nederland (PZNL), opgericht in 2018, maakt zich hard voor de best mogelijke palliatieve zorg voor iedereen. Dit vraagt om verbinding en samenwerking tussen alle partijen die betrokken zijn bij palliatieve zorg.

Gericht op welzijn

Palliatieve zorg heeft als doel om het leven zo goed en prettig mogelijk te maken en/of te houden nadat je gehoord hebt dat je niet meer beter zult worden. Palliatieve zorg is niet gericht op genezing, maar op welzijn. Op het voorkómen en/of verminderen van klachten. En omdat de mensen om je heen daar ook een grote rol bij spelen, richt palliatieve zorg zich ook op naasten.

Vindt u het belangrijk dat palliatieve zorg steeds bekender wordt, zodat iedereen weet wat het is?

• Vindt u dat goede palliatieve zorg voor iedereen beschikbaar moet zijn als het nodig is?
  • Vindt u dat de stem van patiënt en naasten een cruciale rol heeft?
  • Vindt u het leuk om mee te denken met de website voor patiënten en naasten overpalliatievezorg en projecten die de maatschappelijke bewustwording over palliatieve zorg vergroten?

Klankbordgroep

De klankbordgroep van PZNL bestaat momenteel uit 24 mensen die vanuit hun ervaring meedenken. De Parkinson Vereniging vindt het belangrijk dat ook het perspectief van mensen met parkinson(ismen) hierin vertegenwoordigd is. Deelname is heel laagdrempelig. U wordt af en toe benaderd per mail met de vraag of u ergens over wilt meedenken of feedback op wilt geven. Vaak is dit per mail zodat u uw inbreng kunt leveren op een moment dat u uitkomt en u voldoende energie hebt. Feedback geven op nieuwe teksten voor Overpalliatievezorg.nl komt vaak voor.

Vrijwilligers gezocht

Voor uitbreiding van de klankbordgroep zijn wij op zoek naar:

• Mensen met parkinson(ismen) en naasten (vrijwillig)

Wat wordt gevraagd

• U zit zelf in de palliatieve fase door de ziekte die u heeft
  • U bent naaste van iemand die in de palliatieve fase zit
  • U bent nabestaande en heeft in de afgelopen twee jaar iemand verloren die palliatieve zorg heeft gehad

Wij bieden

• laagdrempelig een concrete bijdrage kunnen leveren
  • voldoening over het aandacht vragen voor verbetermogelijkheden vanuit het gezichtspunt van patiënten en naasten
  • Een vast aanspreekpunt
  • reiskostenvergoeding en attentie aan het einde van het jaar

Meer informatie

Wilt u meer informatie: neem contact op met Larissa Exalto, adviseur patiëntenparticipatie via l.exalto@pznl.nl.

Meer over pznl