Introductie, begeleiding en communicatie

5 september 2023

De begeleiding verschilt per vrijwilligersfunctie.

Over het algemeen gebeurt de begeleiding van de vrijwilligers door de verantwoordelijke medewerker op het bureau. De voorzitters en coördinatoren van de betreffende groep of commissie zijn het eerste aanspreekpunt voor vrijwilligers.

Deskundigheidsbevordering

Parkinson Academie

De vereniging streeft naar een adequate ondersteuning voor de vrijwilligers door middel van goede informatievoorziening, goede communicatie en door het aanbieden van trainingen en cursussen op maat: deskundigheidsbevordering.

Introductie

Introductie van nieuwe vrijwilligers bij de Parkinson Vereniging verloopt op verschillende manieren, een vast onderdeel is in elk geval het introductiegesprek. Om een goed beeld te krijgen van de werkzaamheden wordt aangeraden zo mogelijk enige tijd ‘mee te lopen’ met een ingewerkte vrijwilliger.

Communicatie

Voor de meeste vrijwilligersfuncties geldt dat zij een vast aanspreekpunt op het verenigingsbureau hebben. Regelmatig is het op de Algemene Ledenvergadering mogelijk met het bestuur van gedachten te wisselen. Overleg- of trainingsdagen lenen zich bij uitstek voor overleg tussen de vrijwilligers van de betreffende functiegroep.

Ga terug naar de leeswijzer