Berichten over Parkinson Academie

1. Online groepen voor mensen met parkinsonisme en hun naasten

Er zijn verschillende gespreksgroepen voor mensen met een vorm van parkinsonisme en hun naasten.

2. Cursus: 'Zullen we over de toekomst praten?'

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen wel eens nadenken over hun laatste levensfase, maar dat slechts weinigen hun wensen daarover op papier zetten. De meesten hebben de neiging om deze handeling uit te stellen en dat geldt ook voor mensen met parkinson(ismen) en hun naasten/mantelzorgers.

3. Cursus: 'Maak kennis met de Parkinson Vereniging'

Bij deze cursus wordt er verteld over bijzondere projecten van de Parkinson Vereniging. Ook vertelt een vrijwilliger van de Parkinson Vereniging waarom hij heeft besloten om zich in te zetten voor de vereniging en wat dit aan voordelen biedt. Gedurende de informatiedag is er veel tijd voor interactie. Tijdens de rondleiding worden brochures verstrekt en verstrekken de medewerkers extra informatie.

4. Cursus: 'Wat is parkinson?'

Op deze dag krijgt u informatie van één of meer zorgverleners over de ziekte van Parkinson en parkinsonismen, de symptomen en de behandeling. U krijgt antwoord op vragen als:

• Wat is Parkinson(ismen)?
    • Welke medicijnen, behandelingen zijn er?
    • Wat kan ik zelf doen?
    • Bij wie kan ik hulp vragen?

5. Cursus: 'Parkinson? Houd zelf de regie!'

In deze tweedaagse zelfmanagementcursus van de Parkinson Vereniging leert u om zelf de regie te houden over uw ziekte en uw leven. De cursus is geschikt voor mensen die korter dan twee jaar de diagnose ziekte van Parkinson hebben en hun naaste.

6. Cursus: 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'

Dat de ziekte van Parkinson lichamelijke klachten tot gevolg heeft, weten veel mensen. Maar dat er ook veranderingen in het denken ontstaan, is vaak minder bekend. Deze cursus geeft hierin meer inzicht en biedt mensen met parkinson concrete handvatten om hier zo goed mogelijk mee om te gaan.

7. Basisdag 'Wat zijn parkinsonismen?'

Met enige regelmaat organiseert de Parkinson Vereniging een basisdag over de zeldzame aandoeningen MSA, PSP, CBS, Lewy Body dementie en overige parkinsonismen.

8. Workshop: 'Parkinson en werk'

Heeft u parkinson(isme) en wilt u graag zo lang mogelijk met voldoening blijven werken in loondienst? De projectgroep Parkinson en Werk heeft naast informatiemateriaal, ook een workshop ontwikkeld, waarbij u meer informatie krijgt op vragen over Parkinson en Werk.

9. Workshop: 'Parkinson en de naasten'

Parkinson of een parkinsonisme heeft u niet alleen. Ook voor een partner, familie, vrienden en de directe omgeving verandert er van alles. Hoe gaat u daarmee om? En hoe bewaart u het evenwicht tussen zorgen voor uw naaste en zorgen voor uzelf? Deze workshop helpt u verder.