Berichten over Parkinson Academie

1. Basisdag 'Wat zijn parkinsonismen?'

Tweemaal per jaar organiseert de Parkinson Vereniging een basisdag over de zeldzame aandoeningen MSA, PSP, CBS, Lewy Body dementie en overige parkinsonismen.

2. Cursus: 'Maak kennis met de Parkinson Vereniging'

Bij deze cursus wordt er verteld over bijzondere projecten van de Parkinson Vereniging. Ook vertelt een vrijwilliger van de Parkinson Vereniging waarom hij heeft besloten om zich in te zetten voor de vereniging en wat dit aan voordelen biedt. Gedurende de informatiedag is er veel tijd voor interactie. Tijdens de rondleiding worden brochures verstrekt en verstrekken de medewerkers extra informatie.

3. Cursus: 'Parkinson? Houd zelf de regie!'

In deze tweedaagse zelfmanagementcursus van de Parkinson Vereniging leert u om zelf de regie te houden over uw ziekte en uw leven. De cursus is geschikt voor mensen die korter dan twee jaar de diagnose ziekte van Parkinson hebben en hun naaste.

4. Workshop: 'Parkinson en werk'

Heeft u parkinson(isme) en wilt u graag zo lang mogelijk met voldoening blijven werken in loondienst? De projectgroep Parkinson en Werk heeft naast informatiemateriaal, ook een workshop ontwikkeld, waarbij u meer informatie krijgt op vragen over Parkinson en Werk.

5. Cursus: 'Wat is parkinson?'

Op deze dag krijgt u informatie van één of meer zorgverleners over de ziekte van Parkinson en parkinsonismen, de symptomen en de behandeling. U krijgt antwoord op vragen als:

• Wat is Parkinson(ismen)?
    • Welke medicijnen, behandelingen zijn er?
    • Wat kan ik zelf doen?
    • Bij wie kan ik hulp vragen?

6. Cursus: 'Parkinson? Houd je aandacht erbij!'

Mensen met de ziekte van Parkinson hebben niet alleen te maken met de lichamelijke gevolgen van hun aandoening. Er treden ook mentale veranderingen op, met name op cognitief gebied, zoals het verwerken van alledaagse informatie, waarnemen, redene­ren en onthouden. De een zal er minder last van hebben dan de ander, maar bijna iedereen met de ziekte van Parkinson zal één van de hierna geschetste problemen herkennen:

7. Workshop: 'Parkinson en de naasten'

Deze workshop is exclusief voor partners en mantelzorgers en is niet toegankelijk voor personen met de ziekte van Parkinson.

8. Cursus: 'Laatste levensfase'

Uit onderzoek blijkt dat veel mensen wel eens nadenken over hun laatste levensfase, maar dat slechts weinigen hun wensen daarover op papier zetten. De meesten hebben de neiging om deze handeling uit te stellen en dat geldt ook voor mensen met Parkinson(ismen) en hun naasten/mantelzorgers.