Berichten over Autorijden: basis

1. Bromfiets rijden zonder gezondheidsverklaring

Wanneer u naar aanleiding van een rijtest niet meer rijvaardig wordt verklaard, is het nog wel toegestaan om bromfiets te rijden.

Toon volledig bericht

2. Wanneer krijg ik een rijtest?

Alleen voor groep 1 rijbewijzen (auto-, motor- en T-rijbewijs) en als er een vermoeden is op, voor de rijgeschiktheid, relevante functiestoornissen. Gelukkig zijn die vaak door middel van aanpassingen aan de auto te compenseren en kunt u blijven autorijden.

Toon volledig bericht

3. Wie levert het CBR de informatie?

Voor de beoordeling van de rijgeschiktheid is altijd een rapport nodig van een neuroloog.

Toon volledig bericht

4. Ben ik verplicht te melden dat ik parkinson heb?

In paragraaf 7.4. van de Regeling eisen geschiktheid 2000 staat dat mensen met functiestoornissen door parkinson alleen geschikt zijn voor een rijbewijs na een positieve rijtest met een deskundige van het CBR.

5. Afgifte nieuw rijbewijs

Uw gemeente zorgt voor de afgifte van uw nieuwe rijbewijs. Als u jonger bent dan 75 jaar en geen medische indicatie hebt, verstrekt de gemeente u tegen betaling een nieuw rijbewijs na inlevering van één pasfoto en het oude rijbewijs.

6. Huurauto van de Zonnebloem

De volledig aangepaste Zonnebloemauto's geven u vrijheid. Onafhankelijk en zelfstandig op pad waar en wanneer u maar wilt. Met een familielid of kennis achter het stuur of een vrijwilliger van de Zonnebloem.

Toon volledig bericht

7. Hoe vraag ik een gehandicaptenparkeerkaart aan?

U kunt een gehandicaptenparkeerkaart aanvragen bij de gemeente waar u staat ingeschreven. Een keuringsarts bepaalt na medisch onderzoek of u voldoet aan de voorwaarden. De kaart die u in Nederland krijgt, is een Europese gehandicaptenparkeerkaart. Hij is onder andere geldig in alle landen van de Europese Unie (Bron: Rijksoverheid.nl).

8. ANWB AutoMaatje

ANWB vindt het belangrijk dat iedereen mobiel kan zijn. Ouderen en mensen met een gezondheidsbeperking zijn vaak minder mobiel. Een deel hiervan heeft geen goed vervoer tot zijn beschikking. Geen vervoer betekent dat zij geïsoleerd kunnen raken. ANWB AutoMaatje zorgt ervoor dat vrijwilligers met een auto in contact worden gebracht met minder mobiele plaatsgenoten, die hierdoor weer vaker onderweg en onder de mensen komen (Bron: ANWB.nl).

9. Angst voor autorijden

Mensen met rijangst zijn bang om auto te rijden. Ze zitten met een zeer gespannen of angstig gevoel achter het stuur, of vermijden het autorijden helemaal. Zowel achter het stuur als wanneer u bijrijder bent kunt u hiervan last ervaren. Dit kan het geval zijn wanneer u zelf een diagnose ziekte van Parkinson of parkinsonisme heeft. Maar ook als naaste of bijrijder kunt u dit zo ervaren.