Berichten over Autorijden: nieuws

1. De effecten van diepe hersenstimulatie op autorijden bij de ziekte van Parkinson

Een groep Duitse onderzoekers heeft de invloed van diepe hersenstimulatie (Deep Brain Stimulation, DBS) in mensen met de ziekte van Parkinson op het rijgedrag onderzocht.

2. DBS stimulator niet uitschakelen tijdens rijtest

Wanneer uw rijbewijs verlengd moet worden, ondergaat u meestal ook een rijtest. Dat is een test waarbij een Deskundige Praktijk Rijden (DPR) van het CBR (Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen) kijkt of u nog veilig en op een verantwoorde manier aan het verkeer kan deelnemen.
    Afhankelijk van hoe de test gaat, krijgt u een evt. verlenging van uw rijbewijs voor 3 of 5 jaar.

3. Maatregelen ter verbetering medische rijgeschiktheid rijbewijshouder

Na een uitgebreid onderzoek en na een consultatie met met relevante partijen zijn zes maatregelen naar voren gekomen die de huidige manier waarop het CBR de medische rijgeschiktheid van rijbewijshouders controleert, moeten verbeteren. De maatregelen worden nu verder uitgewerkt (Bron: Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat)

4. Ministerie start online raadpleging medische rijgeschiktheid

Als autorijder kan er van u worden verlangd dat u zich medisch laat keuren. Dit wordt gedaan voor de verkeersveiligheid. Wellicht bent u zelf wel eens gekeurd of heeft u hier vanuit uw werk of omgeving mee te maken gehad.

5. Gepubliceerd: rapporten Stelselherziening medische rijgeschiktheid

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil weten of er alternatieve scenario’s mogelijk zijn om de medische rijgeschiktheid van rijbewijsbezitters gedurende de looptijd van het rijbewijs te beoordelen.

Toon volledig bericht

6. Het CBR en Veilig Verkeer Nederland (VVN) lanceren vandaag de online Rij Bewust Test

Deze test geeft ervaren rijbewijsbezitters meer inzicht in het eigen rijgedrag en helpt om met een veilig en zeker gevoel te blijven rijden.

7. Europese Commissie: Alle rijbewijzen zeven maanden langer geldig

De Europese Commissie heeft besloten om de geldigheid van alle EU-rijbewijzen, die in de periode vanaf 1 februari tot en met 31 augustus 2020 verlopen, met zeven maanden te verlengen.

8. Achteruitgang in rijvaardigheid van parkinsonpatiënten

In 2017 is in het wetenschappelijke tijdschrift Neurology een artikel gepubliceerd over rijvaardigheid van mensen met parkinson. Doel van het onderzoek was om na te gaan of parkinsonpatiënten minder veilig gaan rijden over een periode van 2 jaar.

Toon volledig bericht

9. Update van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR)

Niet alleen bij de Parkinson Vereniging, maar ook bij heel wat andere patiënten verenigingen, kwamen in het afgelopen jaar veel klachten binnen over de stagnerende dienstverlening van het CBR. Klachten over slechte bereikbaarheid, enorme wachttijden en verlopen rijbewijzen stapelden zich zo hoog op dat op enig moment zelfs van overheidswege is ingegrepen.

10. Rijbewijs 75-plusser tijdelijk met maximaal één jaar verlengd

De tijdelijke verlenging van de geldigheid van het rijbewijs voor 75-plussers met maximaal één jaar, gaat per 1 december 2019 in. Dat heeft minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. De ministerraad stemde eerder al in met een aanpassing van het Reglement Rijbewijzen. Het wachten was nog op advies van de Raad van State, die is positief over de verlenging zo meldt de minister in haar brief. Door de regeling kunnen 75-plussers blijven rijden tot het moment dat het CBR een besluit heeft genomen over hun rijgeschiktheid.