Berichten over Laatste levensfase: basis

1. ParkinsonSupport plan

Het ParkinsonSupport plan is bedoeld om steun te geven aan mensen met de ziekte van Parkinson of een vorm van parkinsonisme in het organiseren van zorg en bij gesprekken over de late fase.

2. Ondersteuning in de laatste levensfase door vrijwilligers

Als u te horen krijgt dat het einde nabij is, breekt een intensieve periode aan, voor u en uw naasten. Het verzorgen van een geliefde in die periode is zwaar, ook al is er hulp van thuiszorg en familie. Extra ondersteuning kan dan erg welkom zijn. De opgeleide VPTZ-vrijwilligers bieden die hulp. Aan u, maar ook aan de mantelzorgers.

Toon volledig bericht

3. Handreiking ‘Praat op tijd over je levenseinde’ helpt patiënt het gesprek aan te gaan over zorg in de laatste levensfase

Welke zorg wil je ontvangen in je laatste levensfase? Op tijd praten over je levenseinde is belangrijk om in die fase de zorg te krijgen die bij jouw wensen en behoeftes past. ‘Praat op tijd over je levenseinde’ geeft praktische tips en aandachtspunten die kunnen helpen om het gesprek aan te gaan over de laatste levensfase met naasten én je dokter. Want door op tijd te praten met de dokter, weet zij/hij beter welke zorg het beste past.

4. Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme

De Gesprekshulp voor de late fase bij atypisch parkinsonisme is samengesteld door gemandateerde werkgroepleden van het RadboudUMC, LUMC, VUmc, Meander Medisch Centrum, ParkinsonNet en Parkinson Vereniging.

5. Gesprekshulp voor de late fase van de ziekte van Parkinson

Praten over de late fase van de ziekte van Parkinson of het levenseinde is niet makkelijk. Zowel mensen met parkinson, hun naasten als zorgverleners vinden het vaak een moeilijk onderwerp. Maar het is wel heel belangrijk, om daarmee de juiste zorg te bieden en krijgen die past bij de wensen en behoeften.

6. Beleidsadvies Laatste Levensfase

De Parkinson Vereniging wil haar leden ondersteunen bij het creëren van een optimale kwaliteit van leven ondanks de beperkingen die de ziekte van Parkinson en parkinsonismen met zich meebrengen. Hiertoe biedt de vereniging instrumenten aan waarmee zo lang mogelijk de regie in eigen hand kan worden gehouden. Dit geldt voor alle fasen van het ziekteproces, inclusief de laatste fase. In het beleidsadvies Laatste Levensfase wordt door de projectgroep “Laatste Levensfase” informatie gegeven over verschillende zaken die in deze fase van belang zijn voor patiënten en mantelzorgers.