Berichten over Leefstijl: nieuws

1. Lancering leefstijl keuzehulp voor mensen met parkinson

Een gezonde leefstijl met regelmatig bewegen, gezonde voeding, ontspanning en goed slapen vermindert bepaalde symptomen van parkinson. Het is alleen niet altijd eenvoudig om leefstijl blijvend te veranderen. Daarom is op initiatief van ParkinsonNL de leefstijl keuzehulp voor mensen met parkinson ontwikkeld, samen met een brede groep stakeholders (onderzoekers, zorgverleners, mensen met parkinson en naasten) en ZorgKeuzeLab. Vandaag, op Wereld Parkinson Dag, wordt de parkinson leefstijl keuzehulp officieel gelanceerd.

Toon volledig bericht

2. Miljoen NWO-subsidie voor onderzoek naar vroege detectie van dementie en monitoring van veroudering

Wagenings onderzoek heeft een subsidie van ruim een miljoen euro ontvangen van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO). Met de subsidie gaan onderzoekers vroege indicatoren van neurodegeneratieve aandoeningen zoals alzheimer en parkinson identificeren. Tegelijkertijd onderzoeken ze hoe de moleculaire mechanismen van deze aandoeningen verband houden met voedingspatronen en leefstijl.

Toon volledig bericht

3. Subsidie voor het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson'

ZonMw subsidieert 13 projecten die onderzoek doen naar leefstijl in de zorg en zorgen voor een betere wetenschappelijke onderbouwing van leefstijlgeneeskunde. Een van deze projecten is het project 'een geïntegreerde leefstijlbenadering voor mensen met de ziekte van Parkinson (SENSS)'.

4. Coalitie Leefstijl in de Zorg: De patiëntreis gevisualiseerd

Een patiënt met een ziekte, klacht of aandoening moet in de gelegenheid komen om leefstijl in te zetten bij zijn of haar behandeling. Wat zijn daarbij obstakels voor de patiënt zelf en voor zorgverleners? In deze patiëntreisvideo komen twee patiënten, van wie iemand met parkinson, en twee zorgverleners aan het woord over hun ervaringen. Samen voor gezondheid (Bron: Coalitie Leefstijl in de Zorg).

Toon volledig bericht

5. Team patiënten: zet zich in voor bewustwording en toegankelijke, betrouwbare informatie over leefstijl

Met verschillende teams werkt de Coalitie Leefstijl in de Zorg aan de implementatie van leefstijl in de zorg.

6. Compensatie door gezonde hersendelen verlicht klachten bij parkinson

Bij de ziekte van Parkinson kan de hersenschors taken overnemen van een dieper deel van de hersenen dat beschadigd is, en waar cellen die dopamine maken verloren zijn gegaan. Die mate van compensatie door de hersenschors bepaalt hoeveel klachten mensen hebben. Dat blijkt uit een publicatie van het Radboudumc. Patiënten kunnen deze compensatie stimuleren door bijvoorbeeld sporten, en zo het ziekteproces vertragen. (Bron: Radboudumc.nl)

7. Online vragenlijst over leefstijl

Als u ziek bent, een aandoening of gezondheidsklacht heeft, wilt u zich zo goed mogelijk voelen. En kunnen doen wat belangrijk voor u is. Gezond leven kan daarbij helpen. Zoals goed slapen, bewegen en gezond eten.

8. Bas Bloem: leefstijladvies belangrijke behandeling bij parkinson

leefstijl in de zorg

De ziekte van Parkinson en leefstijl hangen nauw samen. (Bron: Leefstijl in de zorg)

Toon volledig bericht

9. In gesprek met Drs. J. van der Wielen over parkinson en Integratieve Geneeskunde

De werkgroep aanvullende therapieën sprak met Drs. J. van der Wielen over parkinson en Integratieve Geneeskunde (IG). Waar de werkgroep-leden in hun zoektocht nogal eens tegenaan lopen is de grote kloof tussen reguliere behandelaars onderling en met aanvullende therapeuten en therapieën. Daarnaast zijn het gebrek aan eigen regie en niet serieus genomen voelen door hun arts veel gehoorde klachten.

Toon volledig bericht

10. Wat is integratieve geneeskunde?

De term integratieve geneeskunde is in 1999 ontstaan in de Verenigde Staten toen een aantal universitair medische centra zich verenigden in het Consortium of Academic Health Centers for Integrative Medicine. Zij vonden het tijd om zich sterk te maken voor een integrale gezondheidszorg, met als doel het stimuleren van gezondheid.