Berichten over Mantelzorg: nieuws

1. Webinar 'Oog voor naasten' op 26 maart 2024

In deze webinar gaan Coby Pronk van de Parkinson Vereniging en Marcella Tam van het project Oog voor Naasten in op thema’s die naasten bezig houden. De film ‘Leven met parkinson, het verhaal van Peter en Anita', is hierbij een inspiratiebron.

2. Steun-lidmaatschap Parkinson Vereniging

In de ALV van juni 2023 kwam naar voren dat veel nabestaanden van mensen met de ziekte van Parkinson behoefte hebben om op enige wijze betrokken te blijven bij de Parkinson Vereniging.

3. Verpleeghuizen kunnen niet meer zonder naasten van bewoners

Verpleeghuizen in Nederland kunnen bijna niet meer zonder naasten van verpleeghuisbewoners. Dat stellen MantelzorgNL en Patiëntenfederatie Nederland na onderzoek onder mensen met een naaste in het verpleeghuis. Uit dat onderzoek blijkt dat tweederde van de mensen met een naaste in het verpleegtehuis daar (zorg)taken op zich neemt. Meer dan de helft van die mensen besteedt daar meer dan drie uur per week aan.

Toon volledig bericht

4. Wat doen zorgverzekeraars voor mantelzorgers in 2023?

De premies en vergoedingen van zorgverzekeringen in 2023 zijn bekend. Maar biedt een zorgverzekeraar ook vergoeding voor vervangende zorg, een mantelzorgmakelaar of een cursus? MantelzorgNL zette het voor je op een rij.

Toon volledig bericht

5. Mantelzorgers zijn goud waard! Resultaten van het GOUDMantelParkinson project

Met subsidie van de Parkinson Vereniging is de afgelopen jaren het GOUDMantel-Parkinson project uitgevoerd. “GOUDmantel” staat als afkorting voor Gebruik van Oud-Mantelzorgervaring voor betere zorg voor mensen met parkinson(isme).

6. De ziekte van Parkinson en de mantelzorger

Het Toronto Western Hospital is een internationaal gerenommeerd ziekenhuis in Toronto waar onder leiding van dr. Anthony Lang onderzoek wordt gedaan naar de ziekte van Parkinson. De ziekte van Parkinson is een erg aangrijpende diagnose voor de patiënt en voor de naaste omgeving. Familie of naasten van de patiënt spelen een belangrijke rol voor de patiënt en zijn onmisbaar in de zorg die hen omgeeft. De rol van mantelzorger is helaas niet altijd even makkelijk en er komen ook veel zorgen bij kijken.

Deze stage is mede mogelijk gemaakt door de Parkinson Vereniging.

7. Samenvatting GOUDmantel-Parkinson project

Gebruik van Oudmantelzorgervaring voor betere zorg voor mensen met Parkinson(isme):