Berichten over Voeding

1. Kun je parkinson krijgen van melk?

Volgens hoogleraar Bas Bloem kan het drinken van veel melk met bestrijdingsmiddelen de kans op het krijgen van de ziekte van parkinson verhogen. Zoals hij al liet zien in zijn college. Krijgt straks iedereen de ziekte van Parkinson?

2. Parkinson en vitamine D en calciuminname

Mensen met ziekte van parkinson hebben vaak te laag vitamine D gehalte; onduidelijk is of dat door ze ziekte komt, vb. door verminderde eigen aanmaak omdat ze minder buiten komen, of dat dat een algemeen beeld is bij iedereen; behalve verminderde opname van calcium hierdoor (belangrijke bouwstof voor behoud botdichtheid) speelt vit D ook rol bij spiersterkte en gemoed/depressie. In de diëtetiek richtlijn 2012 worden de adviezen van de gezondheidsraad aangehouden.

3. Voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson

Tijdens het ParkinsonNet  congres van 30 november 2012 zijn de nieuwe voedingsrichtlijnen bij de ziekte van Parkinson officieel overhandigd aan vertegenwoordigers van de Parkinson Vereniging, de Nederlandse Vereniging van Diëtisten en de werkgroep bewegingsstoornissen van de Nederlandse Vereniging voor Neurologie. Dit artikel geeft een indruk hoe deze richtlijnen tot stand zijn gekomen.