Zelfredzaamheid

zelfredzaamheid.1.jpgzondag 27 september 2020

Ergotherapeute José Temmink sprak in het Parkinsoncafé van dinsdagavond 8 september jl.

"Zelfredzaamheid is het vermogen van mensen om zichzelf te redden met zo min mogelijk professioneleondersteuning en zorg."

Dat is de definitie en dat klinkt eenvoudig. Maar het is heel ingrijpend om te constateren wat er allemaal bij komt kijken. Zomaar een paar dingen:

Zelfstandig aan- en uitkleden, brood smeren, boodschappen doen, agendabeheer, deelnemen aan clubactiviteiten en nog meer. José vertelde over wat daar allemaal bij komt kijken. Enerzijds is goede voeding en beweging van groot belang, anderzijds zijn zaken als je aandacht er bij kunnen houden, bedenken wat er moet gebeuren en herkennen en oplossen van problemen ook belangrijk en voorwaarden voor zelfstandigheid. Als Parkinsonpatiënt is het belangrijk dat je jezelf rust en de tijd gunt om alles te organiseren en te plannen. Verminder de tijdsdruk die je tegen komt bij nhet reizen met het openbaar vervoer, bij het koken (leg zoveel mogelijk vooraf klaar en maak alle benodigdheden klaar voordat je het fornuis aan doet).

Maak bijvoorbeeld een schema van wat je op een dag wilt doen of wat er in een week moet gebeuren.

Samen met de mantelzorger kan je inzicht krijgen in de problemen die je tegenkomt. Praat er over en bedenk samen een oplossing.

De bijzonder interessante avond was erg goed bezocht. Dankzij de maatregelen en de grote zaal in de Reehaven, konden we met weer zo'n ruim 40 belangstellenden bij elkaar komen. Het was weer fijn om elkaar te zien en te spreken. We kregen nog een beetje huiswerk mee: het invullen van het schema "Mijn positieve gezondheid".

« Ga terug naar de homepage van Parkinson Café Reeuwijk

Logo Parkinson_CAFE_300

Dienstencentrum 'De Reehorst' (ingang Dienstencentrum)
Poelruit 12