Digitaal Café over de film Samen.

1-5-meter.pngdinsdag 18 augustus 2020 15:03

Dit café is een online café vanwege het corona-virus. Het doel is tweeledig: nagaan of Digitaal Café bruikbaar is voor ons en bespreken van de film Samen.
Deze film gaat over de reacties van mensen die te horen hebben gekregen dat zij lijden aan de ongeneeslijke ziekte van Parkinson .

Digitaal Cafe over de film "Samen".

Deze film is te vinden op de web site www.human.nl. De film schetst het wel en wee van een aantal stellen waarbij een van de twee de Parkinson ziekte heeft. Digitaal cafe beteken dat de deelnemers thuis zitten of een andere plek waar ze via het netwerk bereikbaar zijn. De deelnemers hebben de film gezien en zijn allen onder de indruk er van. De film "komt binnen".

Installatie
We gebruiken de software "Teams" van Microsoft. Het duurde even voordat ieder toegang had. Een paar deelemers hadden geen beeld, anderen konden alleen met hun telefoon verbinding krijgen. Het is belangrijk dat er minsten een deenemer is die kennis heeft van de software. Dat kan degene zijn die de vergadering leidt. In deze cafe sessie waren we binnen een half uur operationeel met circa 10 deelnemers. Dat kan sneller als er meer ervaring met de software is.

Tweede stap is het bekijken van de film en benoemen van thema's  die we kunnen bediscussieren. Themas die werden aangedragen, waren:
-  wil je steeds vooruit kijken
- de rol van de partner
- patient verandert
- woonomgeving
- is digitaal vergaderen een bruikbare werkwijze voor ons?

Wil je steeds vooruit kijken?
Zowel in de film als bij onze deelnemers zijn de meningen verdeeld. Dat varieert van leven in het nu tot wat gaat dit allemaal voor mij betekenen in de toekomst.

De rol van de partners
Ook hier zien de deelnemers , evenals in de film, verschillende patronen. Dit is afhanelijk van de ontwikkeling van de ziekte, van de karakters, de relatie enz. Van belang is dat dit door betrokkenen wordt besproken. Comunicatie met anders stellen geeft hierin meer duidelijkheid.

Patient verandert.
Omdat het hier een progressieve ziekte betreft, veranderert er voortdurend wat. Dit heeft natuurlijk invloed op alle aspecten.

Wat is de woonomgeving
In de film wonen mensen in een instelling. De situatie dat mensen thuis wonen is niet aan de orde. Maar het is wel een belangrijk aspect.

Bruikbaarheid van digitaal vergaderen
Digitaal vergaderen heeft diverse voordelen, zoals thuis blijven. Maar het heeft ook nadelen, zoals een beperkt ziicht op de deelnemers, met name de gezichts uitdrukking en de lichaamshouding.  Gezellig samen koffie drinken is er niet bij.

Is digitaal vergaderen bruikbaar voor Parkinson cafe?
Waarschijnlijk ligt de waarheid in het midden. Voor sommige onderwerpen (concreet, kennisoverdracht e.d. Voor andere onderwerpen, zoals voor onderwerpen die emoties met zich meebrengen, lijkt het minder geschikt. Maar als we wat meer gewend zijn??

Vervolg
De werkgroep Parkinson cafe zal  dit nader onderzoeken en uitproberen zoals waarom waren er zo weinig deelemers? Wat vinden de deelnemers die wel geweest zijn.

George Verheijen.

UitnodigingDigitaalCafe 18-8-2020.pdf148,2 kBapplication/pdfdownload